prokáže porozumění roli politiků, prezidenta, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace
CJS-CJS-001-ZV5-006
Komentář
Pomocí příkladů (příběhů nebo modelových situací) vedeme žáka k pochopení základního principu demokracie o rozdělení státní moci – legislativa (poslanci, senátoři), exekutiva (prezident, vláda, policie, komunální politika v rámci územní samosprávy, případně bezpečnostní sbory nebo ozbrojené síly), judikatura (soudci).
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- vlastními slovy vysvětlí, co si představuje, že dělá prezident a další vybraní představitelé exekutivy, legislativy a judikatury
- na základě předložených příkladů popíše a charakterizuje činnost jednotlivých aktérů exekutivy, legislativy a judikatury
- porovná své představy s předloženými příklady
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAS-VKO-001-ZV9-003 zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích
- CAS-VKO-002-ZV9-005 zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády
- CAS-VKO-002-ZV9-006 prozkoumá průběh a výsledky voleb v České republice, rozhodování občanů při volbách a jejich zapojování do veřejného politického dění
- CAS-VKO-002-ZV9-008 na příkladech různých životních situací rozpozná porušování práv, zákonů a smluv a navrhne, jak situace řešit
- CAS-VKO-002-ZV9-009 prozkoumá činnost státní správy a samosprávy při řešení životních situací občana a při řešení lokálních výzev a problémů
- CAS-VKO-002-ZV9-011 kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě