Prokáže základní porozumění roli prezidenta, politiků, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popíše svou představu o činnosti prezidenta, soudců a policistů a porovná své představy s předloženými příklady.
- Vysvětlí, proč jsou ve společnosti prezident, politici, soudci, policisté důležití.
Ilustrace
Zadání pro žáka
Napiš, co všechno podle tebe dělá prezident/soudce/policista. Porovnej to, co sis napsal/a s informacemi v textu či videu. Vysvětli, proč je tento představitel moci ve státě důležitý.
| Popis realizace | 006-navrh-realizace-na-zacatku.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Popíše činnost jednotlivých představitelů státu v předloženém příběhu, modelové situaci nebo mediálním sdělení.
Ilustrace
Žáci pracují s úryvkem z Ústavy ČR a s úryvky z mediálních sdělení. Učí se tak porozumět jak mediálním sdělením, tak odbornému textu. Jejich úkolem je na základě četby identifikovat pravomoci prezidenta. Tím, že žáci vyhledávají v seznamu pravomocí prezidenta v Ústavě ČR, se seznamují i s dalšími jeho pravomocemi. Jejich povědomí o úloze a činnostech prezidenta se tak stává více plastické. Jednotlivé texty mají různou obtížnost, aby bylo možno diferencovat zadání podle úrovně čtenářských dovedností žáků.
| Zadání a text pro žáky | CJS-CJS-001-ZV5-006-Cinnosti-prezidenta.pdf | Stáhnout |
Na základě zprávy v médiích (nebo na základě příběhu či modelové situace) žák popíše, co v dané situaci konají jednotliví představitelé státu. Žáci pracují se situací převzatou ze zpráv ilustrující činnost prezidenta, soudce, policisty či politiků.
| Zadání a text pro žáky | 006-navrh-realizace-na-ceste.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vysvětlí, jakou roli měli v předložené modelové situaci či příběhu jednotliví představitelé státu, kteří se v nich vyskytovali (prezident, soudce, policista, ministr, předseda vlády).
- Uvede příklady činnosti prezidenta, soudců a policistů, se kterými se setká prostřednictvím mediálních sdělení, a vysvětlí jejich smysl.
Ilustrace
Žáci vypisují z článku popisujícího trestný čin důležité informace (např. Zloději jízdních kol dopadeni, viz příloha). Odhadují, jak k odhalení tohoto trestného činu mohlo dojít, predikují, kdo stanovil viníkovi trest, jak tento trest asi vypadal a kdo bude dohlížet na jeho vykonání. Svůj odhad a predikci porovnávají s názorem odborníka. Tímto způsobem se dozvídají o práci policie a soudů.
Žáci na základě videoukázek porovnávají informace o pravomocích prezidenta a výsledky své diskuse porovnávají s vymezením pravomocí prezidenta v Ústavě ČR. U vybraných pravomocí vysvětlují, proč jsou tyto pravomoci pro společnost důležité. Lekce vede žáky k rozvoji kompetence k občanství a udržitelnosti, konkrétně k porozumění tomu, že prezident ČR má role dané zákony (Ústavou ČR) a musí se jimi řídit, k pochopení toho, proč jsou vybrané role důležité, k porozumění tomu, že cesta ke schválení zákona je složitá a prezident zde hraje určitou roli, ale sám zákony prosazovat nemůže, k porozumění tomu, že politické funkce s sebou nesou odpovědnost za stát a občany, k uvědomování si odpovědnosti voličů. Lekce je provázána s rozvojem čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace a text pro žáky | CJS-001-ZVP-005-006-Role-prezidenta.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše práci politiků, prezidenta, soudců a policistů na modelových situacích či příběhu.