prokáže porozumění roli politiků, prezidenta, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace

CJS-CJS-001-ZV5-006
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • uvede příklady činnosti prezidenta, poslanců, senátorů, vlády, komunálních politiků, policistů a soudců, se kterými se setkává ve svém životě nebo se kterými se setká prostřednictvím mediálních sdělení 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci vypisují z článku popisujícího trestný čin důležité informace (např. Zloději jízdních kol dopadeni, viz https://www.policie.cz/clanek/zlodeji-jizdnich-kol-dopadeni.aspx). Odhadují, jak k odhalení tohoto trestného činu mohlo dojít, Predikují, kdo stanovil viníkovi trest, jak tento trest asi vypadal, a kdo bude dohlížet na jeho vykonání. Svůj odhad a predikci porovnávají s názorem odborníka. Tímto způsobem se dozvídají o práci policie a soudů. 

Zadání pro žáka

Odpovězte ve skupinách na tyto otázky:

  • Jaký trestný čin článek popisuje?
  • Kdo čin spáchal?
  • Jaká škoda vznikla tímto trestným činem? Komu?
  • Co víme o tom, kdo tento zločin odhalil? 
  • Jak asi mohlo k odhalení dojít? Co museli asi vyšetřovatelé/policisté udělat?
  • Jak bude asi ten, kdo byl trestným činem poškozen, odškodněn? Kým?
  • Jak bude potrestán pachatel trestného činu?
  • Kdo výši trestu určí a jak?

Porovnejte své odpovědi s odpověďmi odborníka v textu B (viz příloha a odkaz na ni výše)

  • V čem jste se mýlili? 
  • Co jste odpověděli správně? 

Napište odpovědi na tyto otázky:

  • Jakou úlohu má v daném příběhu policie?
  • Jakou úlohu mají soudy? 

Popis ověřování (z pohledu učitele)

Žáci se seznamují prostřednictvím krátkého textu s trestným činem a jeho vyšetřováním. Z textu vypisují i odpovědi na otázky.

Další odpovědi na otázky generují na základě diskuse ve skupinách.

Poté je žákům do skupin dán další text, kde na stejné otázky odpověděl znalec trestního práva text byl převyprávěn do dětského jazyka,

Žáci ve skupině porovnávají své odpovědi s názorem odborníka. 

Na závěr učitel zadá žákům jednoduchý pracovní list, kde každý samostatně odpoví na otázky:

  1. Jaký trestný čin článek popisuje?
  2. Kdo jej vyšetřoval?
  3. Kdo určil trest viníkovi?

Žák očekávaný výsledek učení zvládnul, pokud správně vyplnil pracovní list. Otázky v pracovním listu jsou velmi jednoduché a měl by je po hodině dokázat odpovědět každý žák. Učitel může tento pracovní list použít jako „propustku“. 

Ukázka vhodných textů v příloze (viz odkaz výše).