porovná, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes
CJS-CJS-003-ZV5-013
Komentář
Pro orientaci v minulosti i současnosti je nezbytné, aby žák rozlišoval, co zůstává stejné a co se mění. Tuto schopnost rozvíjí s využitím zdrojů, které jsou mu blízké a pocházejí buď z jeho rodiny (např. fotografie z rodinného alba, videa, předměty, které se v rodině dochovaly), nebo z regionu, ve kterém žije (dochované například v regionálním muzeu, pamětní síni nebo skanzenu), zdrojem může být i historická budova (např. zemědělský statek, industriální památka).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pracuje s časovou osou
- seznamuje se se zdroji poznání o historii – vyhledá fotografii nebo předmět, navštíví pamětní síň nebo regionální muzeum
- s využitím názorných příkladů identifikuje rozdíly mezi minulostí a současností podle stanovených ukazatelů (např. práva a povinnosti dětí, vztah ke zvířatům, pracovní činnosti, vybavení budov, co bylo pro rodinu důležité, dopravní prostředky, způsob odívání)
- porovná, co se změnilo a co zůstává stejné
- ukazuje proměnu krajiny a sídel na historické mapě regionu a státu
- objasní na příkladech, jak objevy a vynálezy zásadně proměnily způsob života lidí (nejen technické objevy, ale např. změna paradigmatu na postavení Země ve vesmíru)
- posoudí hodnověrnost informací ve zpracování historické události (např. ve filmu, literárním příběhu)
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAS-DEJ-001-ZV9-001 porovná rozdíly mezi minulostí a současností v různých civilizačních oblastech s využitím různorodých zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-004 zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
- CAS-DEJ-001-ZV9-007 rozlišuje na konkrétních příkladech různé způsoby měření a vnímání času a prostoru v jednotlivých dějinných epochách a kulturách
- CAS-DEJ-001-ZV9-008 specifikuje proměnu krajiny, sídel a hranic politických forem lidského spolčování od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-010 vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví, ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně umělé inteligence
- CAS-DEJ-001-ZV9-011 posoudí důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch; rozliší zejména, jak se v zobrazení minulosti odrážejí dobové hodnoty a přesvědčení autorů
- CAS-DEJ-001-ZV9-013 diskutuje o povaze, příčinách vzniku a důsledcích nastolení diktatur a autoritativních režimů a o projevech moderního politického extremismu, včetně jejich dopadů na životy obyvatel českých zemí ve 20. století
- CAS-DEJ-002-ZV9-014 vytvoří, sdílí a reflektuje dějepisný výstup na základě vhodných a kriticky posouzených primárních i sekundárních zdrojů; zohledňuje přitom pohled různých osob
- CAS-DEJ-002-ZV9-015 na základě absolvování kvalitního edukačního programu v paměťové instituci nebo ve veřejném prostoru vytváří vlastní výstup
- CAS-VKO-002-ZV9-005 zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády