zkoumá lokální historii prostřednictvím vlastního bádání nejméně ve dvou zdrojích
CJS-CJS-003-ZV5-012
Komentář
Žák si osvojuje dovednost práce s historickými prameny. Tato dovednost mu umožňuje, aby si ověřil vlastní schopnost získat odpovědi na historicky zaměřené dotazy a formulovat na jejich základě příběh. Předpokládá se jeho zapojení při vyhledávání pramenů (např. rodinné fotoalbum, předměty v muzejní sbírce, objekty ve veřejném prostoru). Historický příběh může mít různou formu výstupu a sdílení (např. psaný příběh, rodokmen, komiks, komentované živé obrazy, prezentace s navazující diskusí).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pracuje s dostupnými prameny z více zdrojů
- vyhledá pamětníka konkrétní události ve vlastní rodině či blízkém okolí
- vyhledá další zdroje: fotografie, dobové artefakty, rodinné záznamy, dopisy apod.
- položí dotazované osobě připravené otázky, zaznamená odpovědi
- vytvoří příběh pamětníka na základě získaných vzpomínek a dalších pramenů
- zjišťuje, proč se v místě nachází daný historický motiv, z jaké je doby, co a koho připomíná, jakou má funkci nyní a jakou mohl mít dříve
- uvědomí si, že vnímání dané události záleží na osobě nebo jiném zdroji, který ji popisuje
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAS-DEJ-001-ZV9-004 zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
- CAS-DEJ-001-ZV9-008 specifikuje proměnu krajiny, sídel a hranic politických forem lidského spolčování od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-011 posoudí důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch; rozliší zejména, jak se v zobrazení minulosti odrážejí dobové hodnoty a přesvědčení autorů
- CAS-DEJ-001-ZV9-012 určí, v čem se mění a v čem zůstávají stejné role mužů a žen v dějinách; využívá k tomu také příklady lidí, kteří se odlišovali od dobových společenských norem
- CAS-DEJ-002-ZV9-014 vytvoří, sdílí a reflektuje dějepisný výstup na základě vhodných a kriticky posouzených primárních i sekundárních zdrojů; zohledňuje přitom pohled různých osob
- CAS-DEJ-002-ZV9-015 na základě absolvování kvalitního edukačního programu v paměťové instituci nebo ve veřejném prostoru vytváří vlastní výstup
- CAS-DEJ-002-ZV9-016 domýšlí významy motivů na hmotných výtvorech ve veřejném prostoru (socha, pamětní deska, pomník, dům, urbánní celek, pojmenování míst) a vyjádří podloženou domněnku o záměru jejich tvůrců
- CAS-DEJ-002-ZV9-017 podílí se na utváření historického významu nebo uchování fyzického stavu kulturních památek nacházejících se v blízké obci, regionu nebo na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO
- CAS-DEJ-002-ZV9-019 v modelové situaci předvádí (demonstruje), jak se vhodně zapojit do diskuse využívající historické argumenty; oceňuje přitom ústavně ukotvené hodnoty