zkoumá lokální historii prostřednictvím vlastního bádání nejméně ve dvou zdrojích
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- s pomocí zdrojů vyhledá dům či domy s domovními znameními
- orientuje se na plánu obce (města)
- s pomocí zdrojů a plánu obce (části města) vytvoří návrh vycházky ke zvolenému místu
- na časové ose vyznačí dobu stavby domu
- dokáže vysvětlit funkci domovních znamení tehdy a nyní
- s pomocí zdrojů zjišťuje další zajímavosti domu (domů)
- vymyslí příběh vybraného (historii domu)
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Žák zjistí, zda se v místě, kde žije, nachází dům či domy s domovními znameními. Na plánu obce či města, kde se orientuje, vyhledá místo a společně připraví návrh vycházky, kdy se k danému objektu příště vypraví. Na časové ose vyznačí přibližně dobu, kdy se stavba realizovala; srovná podobu v době stavby a v současné době. Proč se na domech domovní znamení objevovala, jakou funkci měla dříve a zda má i dnes nějakou funkci.
Pokusí se vysvětlit, proč si majitel zvolil právě toto znamení. Bude dále bádat a zjišťovat další zajímavosti domu (domů) a pokusí se vymyslet „historii domu“, který si vybral, nebo byl určen učitelem.
Osloví někoho z rodiny či obce, kdo si pamatuje, jak vypadala obec/čtvrť na konci minulého století (prarodiče, kněz, starosta...). S pamětníkem spolupracuje na sběru informací a dobového materiálu k dané oblasti. Připraví si otázky k tématu a odpovědi si zaznamená pro vlastní badatelskou činnost.
Žák se pokusí vymyslet a nakreslit znamení, které by chtěl a vysvětlí proč. Vnímá, že každý člověk může jeho záměr vnímat subjektivně na základě své zkušenosti.