Rozpozná jednoduchý výzkumný problém a jeho možné řešení.
KRP-BAD-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- rozvíjím dovednost žáků „klást jednoduché výzkumné otázky“ – se žáky se zaměřím na klíčové pojmy v otázce; upozorňuji na jednoduchost a jasnost otázek; na vícevýznamovost slov; na rozlišení mezi otevřenou a uzavřenou otázkou a na to, jaké odpovědi mohou generovat; rozebírám se žáky možnosti proveditelnosti pozorování, měření nebo zkoumání pomocí otázky
- zaměřuji pozornost žáků na denní pozorování věcí, které souvisejí s klíčovými pojmy otázek
- upozorňuji žáky na různé věci k pozorování, které se mohou zdát být věcmi běžnými (automatizovanými), kterých si už žáci nemusí všímat
- upozorňuji, že všímavost je základ vědeckého bádání – zadávám úkoly, aby žáci identifikovali to, čeho si ve svém okolí všimli, a vybízím k charakterizování všimnutých věcí
- chystám si zdroje a informace k formulování otázek o věcech, kterých si žáci všímají
- poukazuji na to, že je vždy důležité si k věcem načíst co nejvíce (a proto potřebuji mít otázky jednoduché)
- vedu žáky k formulování otázek a následnému výběru takových, které můžeme zkoumat (jednoduchých, ověřitelných v našich podmínkách)
- rozvíjím dovednost žáků odhadovat výsledky bádání (formulovat předpokládanou odpověď na výzkumnou otázku)
- pomáhám žákům najít potřebné materiály a zdroje pro jejich individuální či skupinové bádání
- vedu žáky k tomu, aby si vytvářeli konkrétní plán, který jim umožní získat odpovědi na jejich výzkumné otázky
- nabízím žákům různé postupy bádání, které souvisejí s formulovanou výzkumnou otázkou a jejich předpokládanými výsledky bádání (např. jak spolužákům chutnají školní obědy – mohou řešit rozhovorem, dotazníkem, pozorováním nedojedených zbytků apod.; jak rychle vyklíčí hrách a ječmen, pokud mají stejné podmínky – pozorováním, metrikou času, archem pro zaznamenávání, stanovením záznamového času apod.)
- upozorňuji na vlastnosti výzkumu – přesnost, pečlivost a poctivost
- pomáhám žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuji na důležité informace pro sdílení se spolužáky
- mluvím se žáky o tom, jak rozpoznat podložené a nepodložené informace v souvislosti s jimi řešeným výzkumným problémem
- poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků, vyzdvihuji to, co dělali dobře, a mluvím s nimi o tom, co by mohli udělat jinak a jak se mohou propříště zlepšit
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: výzkumný problém
- Formuluje jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním.
- Odhaduje odpovědi na výzkumné otázky na základě svých dosavadních znalostí.
Komponenta: postupy a realizace bádání
- Naplánuje postup a realizuje pozorování, měření či zkoumání s ohledem na zvolený problém (výzkumnou otázku).
- Představí základní zjištění z bádání.
- Zhodnotí zodpovězení výzkumné otázky a naplnění svého předpokladu.
Komponenta: podloženost řešení
- Popíše rozdíl mezi podloženými a nepodloženými názory a tvrzeními.
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Klíčové kompetence
Následující