Rozpozná jednoduchý výzkumný problém a jeho možné řešení.

KRP-BAD-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • rozvíjím dovednost žáků „klást jednoduché výzkumné otázky“ – se žáky se zaměřím na klíčové pojmy v otázce; upozorňuji na jednoduchost a jasnost otázek; na vícevýznamovost slov; na rozlišení mezi otevřenou a uzavřenou otázkou a na to, jaké odpovědi mohou generovat; rozebírám se žáky možnosti proveditelnosti pozorování, měření nebo zkoumání pomocí otázky
  • zaměřuji pozornost žáků na denní pozorování věcí, které souvisejí s klíčovými pojmy otázek
  • upozorňuji žáky na různé věci k pozorování, které se mohou zdát být věcmi běžnými (automatizovanými), kterých si už žáci nemusí všímat
  • upozorňuji, že všímavost je základ vědeckého bádání – zadávám úkoly, aby žáci identifikovali to, čeho si ve svém okolí všimli, a vybízím k charakterizování všimnutých věcí
  • chystám si zdroje a informace k formulování otázek o věcech, kterých si žáci všímají
  • poukazuji na to, že je vždy důležité si k věcem načíst co nejvíce (a proto potřebuji mít otázky jednoduché)
  • vedu žáky k formulování otázek a následnému výběru takových, které můžeme zkoumat (jednoduchých, ověřitelných v našich podmínkách)
  • rozvíjím dovednost žáků odhadovat výsledky bádání (formulovat předpokládanou odpověď na výzkumnou otázku)
  • pomáhám žákům najít potřebné materiály a zdroje pro jejich individuální či skupinové bádání
  • vedu žáky k tomu, aby si vytvářeli konkrétní plán, který jim umožní získat odpovědi na jejich výzkumné otázky
  • nabízím žákům různé postupy bádání, které souvisejí s formulovanou výzkumnou otázkou a jejich předpokládanými výsledky bádání (např. jak spolužákům chutnají školní obědy – mohou řešit rozhovorem, dotazníkem, pozorováním nedojedených zbytků apod.; jak rychle vyklíčí hrách a ječmen, pokud mají stejné podmínky – pozorováním, metrikou času, archem pro zaznamenávání, stanovením záznamového času apod.)
  • upozorňuji na vlastnosti výzkumu – přesnost, pečlivost a poctivost
  • pomáhám žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuji na důležité informace pro sdílení se spolužáky
  • mluvím se žáky o tom, jak rozpoznat podložené a nepodložené informace v souvislosti s jimi řešeným výzkumným problémem
  • poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků, vyzdvihuji to, co dělali dobře, a mluvím s nimi o tom, co by mohli udělat jinak a jak se mohou propříště zlepšit

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: výzkumný problém

  • Formuluje jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním.
  • Odhaduje odpovědi na výzkumné otázky na základě svých dosavadních znalostí.

Komponenta: postupy a realizace bádání

  • Naplánuje postup a realizuje pozorování, měření či zkoumání s ohledem na zvolený problém (výzkumnou otázku).
  • Představí základní zjištění z bádání.
  • Zhodnotí zodpovězení výzkumné otázky a naplnění svého předpokladu.

Komponenta: podloženost řešení

  • Popíše rozdíl mezi podloženými a nepodloženými názory a tvrzeními.

Očekávané výsledky učení