rozpozná jednoduchý výzkumný problém a jeho možné řešení
KRP-BAD-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- rozvíjím dovednost žáků “klást jednoduché výzkumné otázky” - zaměřím se s žáky na klíčové pojmy v otázce; upozorňuji na jednoduchost a jasnost otázek; na více-významovost slov; na rozlišení mezi otevřenou a uzavřenou otázkou a jaké odpovědi mohou generovat; rozebírám s žáky možnosti proveditelnosti pozorování, měření nebo zkoumání pomocí otázky
- zaměřuji pozornost žáků na denní pozorování věcí, které souvisí s klíčovými pojmy otázek
- upozorňuji žáky na různé věci k pozorování, které se mohou zdát být věcmi běžnými (automatizovanými), kterých si už žáci nemusí všímat
- upozorňuje, že všímavost je základ vědeckého bádání - zadávám úkoly, aby žáci identifikovali to, čeho si ve svém okolí všimli a vybízím se k charakterizování všimnutých věcí
- chystám si zdroje a informace k formulování otázek a věcem, kterých si žáci všímají
- poukazuji na to, že vždy je důležité s k věcem načíst, co nejvíce (a proto potřebuji mít otázky jednoduché)
- vedu žáky k formulování jednoduchých otázek a vyhledávání zdrojů (jednoduchá otázka = úzké téma = úzký zrdoj informací)
- pomáhám žákům najít potřebné materiály a zdroje pro jejich individuální či skupinové bádání
- vedu žáky k tomu, aby si vytvářeli konkrétní plán, který jim umožní získat odpovědi na jejich výzkumné otázky
- nabízím žákům různé postupy bádání, které souvisí s formulovanou výzkumnou otázkou (př. jak spolužákům chutnají školní obědy - mohou řešit rozhovorem, dotazníkem, pozorování nedojedených zbytků apod.; za jak rychle vyklíčí hrách, ječmen, pokud mají stejné podmínky - pozorování, metriku času, arch pro zaznamenávání, stanovení záznamového času apod.)
- upozorňuji na vlastnosti výzkumu - přesnost, pečlivost a poctivost
- pomáhám žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuji na důležité informace pro sdílení s ostatními spolužáky
- mluvím s žáky o tom, jak rozpoznat podložené a nepodložené informace v souvislosti s jimi řešeným výzkumným problémem
- chválím žáky za jejich práci, vyzdvihuji to, co dělali dobře a mluvím s nimi o tom, co by mohli udělat jinak, a jak se mohou pro příště zlepšit
Hodnoty
- Zdravá planeta
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: výzkumný problém
- formuluje jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním
komponenta: postupy a realizace bádání
- naplánuje a realizuje bádání umožňující získat informace k řešení jednoduchého problému
komponenta: podloženost řešení
- popíše, v čem je rozdíl mezi podložené od nepodložených názorů, tvrzení
Očekávané výsledky učení
Následující