využívá jednoduché postupy, prostředky a metody hudby, tance, divadla a víceoborových forem při samostatných a společných tvůrčích činnostech, interpretaci a sdílení výsledků tvorby
UAK-HTD-001-ZV5-002
Komentář
Žák se seznamuje se základními postupy jednotlivých performativních druhů umění a využívá je v tvůrčích činnostech a vlastní samostatné i skupinové tvorbě a interpretaci. Poznává v nich i jemu dostupné mezioborové souvislosti, přesahy, tvoří v aktivitách, které jednotlivé druhy umění propojují. Žák při interpretaci vhodně vybraného díla, v tvůrčích činnostech a při prezentaci vlastní tvorby propojuje základní dovednosti s citovým prožitkem, propojuje představy a myšlenky s vnitřním prožíváním a vnímáním vlastní tělesnosti (vědomím vlastního těla). Učitel vytváří podmínky a příležitosti pro to, aby žák v procesu interpretace, tvorby a jejího sdílení zažil pocit úspěchu z individuální nebo společné tvůrčí činnosti.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- využívá svůj mluvní i zpěvní hlas k tvorbě a interpretaci, elementárně využívá hudební nástroje a svůj pohybový a taneční projev
- rozvíjí svoji hudebnost prostřednictvím reprodukčních a produkčních hudebních činností
- realizuje svůj tvůrčí nebo interpretační záměr
- realizuje píseň, skladbu, hru, drobný jevištní tvar a tanec hlasovými, vokálními, instrumentálními, předmětnými nebo pohybovými aktivitami a experimenty nebo jejich kombinací na základě svých preferencí a zájmů
- propojuje základní interpretační a tvůrčí dovednosti s emočním, citovým prožitkem
- používá své tělo, hlas, pohyb k vyjádření věcí, jednoduchých dějů, stavů, emocí, situací a vztahů
- využívá elementární divadelní formy a postupy divadla (např. rolové hry, improvizace, živé obrazy, jednoduché divadelní etudy, hru s předmětem a loutkou) ke zkoumání námětů a témat, sdělování emocí, myšlenek, jednoduchých dějů, situací a vztahů
- využívá své tělo a jeho pohybové možnosti jako výrazový prostředek ve svém tanečním projevu a ve společných kreativních pohybových hrách a tanečních improvizacích
- užívá a kombinuje objevené taneční tvarosloví v jednoduché taneční kompozici / etudě / hře
- ve své tvorbě v jednoduché podobě propojuje prostředky a postupy vycházející z hudební, taneční a dramatické výchovy, ale i jiných druhů umění
- využívá k tvorbě jemu dostupné technologie a digitální nástroje (tablet, mobil apod.)
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- UAK-HTD-001-ZV9-001 propojuje v tvůrčích činnostech vnímání vlastní tělesnosti, získané anatomické znalosti a pohybové návyky a dovednosti s vnitřním prožíváním a vyjadřováním myšlenek, představ a pocitů
- UAK-HTD-001-ZV9-002 vědomě využívá získané dovednosti a znalosti ve zpěvu, hře na nástroje a pohybu v individuálních a skupinových aktivitách, kombinuje je podle svých možností a nabytých dovedností na základě vlastních preferencí a fantazie
- UAK-HTD-001-ZV9-003 využívá osvojené postupy, prostředky a metody taneční a pohybové výchovy k vlastní tvorbě, sebepoznávání a k osobitému pohybovému a tanečnímu vyjadřování
- UAK-HTD-001-ZV9-004 užívá postupy divadelního umění a dramatické výchovy k prozkoumávání témat, situací a vztahů, poznávání sebe sama a jako prostředek sdělování jiným
- UAK-HTD-001-ZV9-005 komunikuje interpretací a tvorbou a o interpretaci a tvorbě
- UAK-HTD-003-ZV9-009 přispívá k formování kulturního prostředí a kulturní atmosféry školního prostředí účastí v uměleckých oborových i mezioborových projektech a prezentacích v rámci školy i místa