Podílí se na spolupráci ve skupině.
KPP-TYM-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- zadávám pravidelně náměty projektové výuky nebo jiný úkol, kde budou žáci pracovat v párech, skupinově, v týmu
- vytvářím různorodé pracovní skupiny, aby se žáci učili spolupracovat s jinými lidmi, pomáhám žákům nastavit role, nabízím možnost výběru rolí
- posiluji pocit individuální a kolektivní zodpovědnosti tím, že zadávám skupině dílčí úkoly (podporuji rozdělování úkolů a dbám na to, aby každý ze členů skupiny plnil své povinnosti a zapojil se do společné práce)
- užívám různé komunikační strategie (tážu se, kladu doplňující otázky, shrnuji názor)
- diskutuji se žáky, co bylo přínosné pro splnění úkolu a co bude nutné ještě zlepšit
- nastavuji se žáky pravidla komunikace při spolupráci (vizualizace pravidel – skupinová práce)
- podporuji sdílené znalosti a vzájemné učení – vrstevnické učení
- jsem připravený pomoci, poradit, poskytnout zdroje, pokud je budou žáci potřebovat v průběhu činností
- v případě potřeby zastavím skupinovou práci a žákům pojmenuji to, čeho jsem si všiml – zařazuji také průběžný prostor pro reflexi žáků
- sleduji, aby každý dostal příležitost přispívat do týmové spolupráce podle svých možností
- poskytuji žákům různé úkoly a aktivity k rozvoji jejich individuálních dovedností a schopností, které mohou přinášet do skupiny
- zařazuji do výuky centra aktivit a aktivity k rozvoji kooperativního učení
- pomáhám žákům ve skupině rozdělit úkoly a povinnosti tak, aby měl každý člen jasně definovanou roli a odpovědnost (přispívám k efektivnímu fungování pracovních týmů i celé třídy)
- vedu žáky k reflexi a sebehodnocení zkušeností ve skupině a pomáhám jim pojmenovat, které role jim vyhovují nejvíce a proč
- společně s kolegy jdeme příkladem žákům ve vzájemné spolupráci, empatii a respektu k názorům druhých
- pokud jsem v roli třídního učitele, pracuji se třídou jako s týmem a usiluji o rozvoj kvalitních vztahů ve třídě; vedu cílené třídnické hodiny / aktivity se zaměřením mj. na body uvedené výše
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: role ve skupině / role v týmu
- Prakticky si zkouší různé role ve skupině (v týmu).
- Pojmenuje, která role ve skupině je mu příjemná.
- Plní aktivně své úkoly v rámci skupiny.
- Rozumí tomu, že každý může být prospěšný v tom, v čem je dobrý.
- Dokáže rozpoznat, pokud mu nějaká role nevyhovuje, a za pomoci dospělého, případně celé skupiny nachází náhradní řešení.
Komponenta: odpovědnost za společný výsledek
- Snaží se být pro skupinu prospěšným členem.
- Dokáže se společně domluvit na pravidlech.
- Respektuje pravidla ve skupině (neruší).
- V případě potřeby požádá o pomoc nebo ji nabídne druhým.
- Spolupracuje s učitelem a skupinou při rozdělení úkolů, povinností a zodpovědností.
- Hodnotí práci skupiny (svůj přínos pro dosažení cílů a plnění úkolů).
- Rozpozná, díky zkušenostem, proč se práce skupiny nedaří.
- Přemýšlí nad možností, jak pomoci práci týmu jinak než jen plněním úkolů (motivace, inspirace).
Komponenta: respekt k názorům druhých
- Navrhne možnost kombinace více nápadů, je ochotný dělat kompromisy.
- Seznamuje se s pohledy dalších členů skupiny, týmu.
- Komunikuje zdvořile.
- Naslouchá názorům členů skupiny bez předsudků.
Očekávané výsledky učení
Předcházející