Podílí se na spolupráci ve skupině.

KPP-TYM-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • zadávám pravidelně náměty projektové výuky nebo jiný úkol, kde budou žáci pracovat v párech, skupinově, v týmu  
  • vytvářím různorodé pracovní skupiny, aby se žáci učili spolupracovat s jinými lidmi, pomáhám žákům nastavit role, nabízím možnost výběru rolí 
  • posiluji pocit individuální a kolektivní zodpovědnosti tím, že zadávám skupině dílčí úkoly (podporuji rozdělování úkolů a dbám na to, aby každý ze členů skupiny plnil své povinnosti a zapojil se do společné práce) 
  • užívám různé komunikační strategie (tážu se, kladu doplňující otázky, shrnuji názor) 
  • diskutuji se žáky, co bylo přínosné pro splnění úkolu a co bude nutné ještě zlepšit 
  • nastavuji se žáky pravidla komunikace při spolupráci (vizualizace pravidel – skupinová práce) 
  • podporuji sdílené znalosti a vzájemné učení – vrstevnické učení 
  • jsem připravený pomoci, poradit, poskytnout zdroje, pokud je budou žáci potřebovat v průběhu činností 
  • v případě potřeby zastavím skupinovou práci a žákům pojmenuji to, čeho jsem si všiml – zařazuji také průběžný prostor pro reflexi žáků 
  • sleduji, aby každý dostal příležitost přispívat do týmové spolupráce podle svých možností 
  • poskytuji žákům různé úkoly a aktivity k rozvoji jejich individuálních dovedností a schopností, které mohou přinášet do skupiny  
  • zařazuji do výuky centra aktivit a aktivity k rozvoji kooperativního učení 
  • pomáhám žákům ve skupině rozdělit úkoly a povinnosti tak, aby měl každý člen jasně definovanou roli a odpovědnost (přispívám k efektivnímu fungování pracovních týmů i celé třídy) 
  • vedu žáky k reflexi a sebehodnocení zkušeností ve skupině a pomáhám jim pojmenovat, které role jim vyhovují nejvíce a proč 
  • společně s kolegy jdeme příkladem žákům ve vzájemné spolupráci, empatii a respektu k názorům druhých 
  • pokud jsem v roli třídního učitele, pracuji se třídou jako s týmem a usiluji o rozvoj kvalitních vztahů ve třídě; vedu cílené třídnické hodiny / aktivity se zaměřením mj. na body uvedené výše 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: role ve skupině / role v týmu 

  • Prakticky si zkouší různé role ve skupině (v týmu).
  • Pojmenuje, která role ve skupině je mu příjemná. 
  • Plní aktivně své úkoly v rámci skupiny.
  • Rozumí tomu, že každý může být prospěšný v tom, v čem je dobrý.
  • Dokáže rozpoznat, pokud mu nějaká role nevyhovuje, a za pomoci dospělého, případně celé skupiny nachází náhradní řešení.

Komponenta: odpovědnost za společný výsledek 

  • Snaží se být pro skupinu prospěšným členem.
  • Dokáže se společně domluvit na pravidlech.
  • Respektuje pravidla ve skupině (neruší).
  • V případě potřeby požádá o pomoc nebo ji nabídne druhým. 
  • Spolupracuje s učitelem a skupinou při rozdělení úkolů, povinností a zodpovědností. 
  • Hodnotí práci skupiny (svůj přínos pro dosažení cílů a plnění úkolů). 
  • Rozpozná, díky zkušenostem, proč se práce skupiny nedaří. 
  • Přemýšlí nad možností, jak pomoci práci týmu jinak než jen plněním úkolů (motivace, inspirace). 

Komponenta: respekt k názorům druhých 

  • Navrhne možnost kombinace více nápadů, je ochotný dělat kompromisy. 
  • Seznamuje se s pohledy dalších členů skupiny, týmu. 
  • Komunikuje zdvořile.
  • Naslouchá názorům členů skupiny bez předsudků. 

Očekávané výsledky učení