Efektivně přispívá k úspěšné týmové spolupráci.

KPP-TYM-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • zadávám pravidelně náměty projektové výuky nebo jiný úkol, kde budou žáci pracovat v párech, skupinově, v týmu  
  • vytvářím různorodé pracovní skupiny, aby se žáci učili spolupracovat s jinými lidmi, pomáhám žákům nastavit role, nabízím možnost výběru rolí 
  • posiluji pocit individuální a kolektivní zodpovědnosti tím, že zadávám skupině dílčí úkoly (podporuji rozdělování úkolů a dbám na to, aby každý ze členů skupiny plnil své povinnosti a zapojil se do společné práce) 
  • užívám různé komunikační strategie, tážu se, kladu doplňující otázky, shrnuji názor 
  • diskutuji se žáky, co bylo přínosné pro splnění úkolu a co bude nutné ještě zlepšit 
  • nastavuji se žáky pravidla komunikace při spolupráci (vizualizace pravidel – skupinová práce) 
  • podporuji sdílené znalosti a vzájemné učení se jeden od druhého – vrstevnické učení 
  • jsem připravený pomoci, poradit, poskytnout zdroje, pokud je budou žáci potřebovat v průběhu činností 
  • v případě potřeby zastavím skupinovou práci a žákům pojmenuji to, čeho jsem si všiml – zařazuji také průběžný prostor pro reflexi žáků 
  • sleduji, aby každý dostal příležitost přispívat do týmové spolupráce podle svých možností 
  • poskytuji žákům různé úkoly a aktivity k rozvoji jejich individuálních dovedností a schopností, které mohou přinášet do skupiny  
  • zařazuji do výuky centra aktivit a aktivity k rozvoji kooperativního učení 
  • podporuji společné rozhodování a řešení problémů  
  • podporuji mentorství mezi žáky, kde si žáci pomáhají navzájem a umožňují porozumět různým rolím a úkolům 
  • zapojuji žáky do procesu plánování a rozhodování ohledně skupinových aktivit a projektů (žáci se cítí být více zapojení a mají větší zájem na dosažení společného cíle) 
  • pomáhám žákům ve skupině rozdělit úkoly a povinnosti tak, aby měl každý člen jasně definovanou roli a odpovědnost (přispívám k efektivnímu fungování pracovních týmů i celé třídy) 
  • vedu žáky k reflexi a sebehodnocení zkušeností ve skupině a pomáhám jim pojmenovat, které role jim vyhovují nejvíce a proč 
  • společně s kolegy jdeme příkladem žákům ke vzájemné spolupráci, empatii a respektu k názorům druhých 
  • pokud jsem v roli třídního učitele, pracuji se třídou jako s týmem a usiluji o rozvoj kvalitních vztahů ve třídě; vedu cílené třídnické hodiny / aktivity se zaměřením mj. na body uvedené výše 
  • vytvářím podmínky pro efektivní spolupráci (naslouchám názorům, vyjadřuji svůj názor s respektem, vytvářím přátelské, bezpečné a otevřené prostředí, poskytuji zpětnou vazbu k práci týmu, přijímám zpětnou vazbu od žáků – podporuji práci s chybou, podporuji pozitivní vztahy) 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: role ve skupině / role v týmu 

  • Uvede, která role v týmu je pro něj nejpřijatelnější. 
  • Plní různé role, na základě zkušeností odůvodňuje v týmu, ve které roli může být pro tým nejvíce prospěšný. 
  • Zkouší si i vedení týmu a vyjádří, jak se v této roli cítí. 
  • Podílí se na určení a plnění společných cílů.

Komponenta: odpovědnost za společný výsledek 

  • Konstruktivně hodnotí činnost svou a jiných, vyhodnotí silné stránky členů týmu. 
  • Přichází s vlastními nápady pro zvýšení efektivity práce skupiny.
  • Hodnotí práci týmu v součinnosti s ostatními členy skupiny.
  • Podporuje ostatní členy týmu (motivace, inspirace).
  • Uvede příklady, na nichž ilustruje, že každý člen týmu je důležitý pro společný výsledek.

Komponenta: respekt k názorům druhých 

  • Neodsuzuje názory, které se liší od jeho vlastních.
  • Komunikuje zdvořile, uplatňuje základní pravidla slušného chování. 
  • Hledá společné body, kde je možné dosáhnout shody.
  • Přijímá pohledy dalších členů skupiny, týmu na určitou problematiku, uvědomuje si přínos náhledu na věc z více úhlů pohledu.  
  • Srovná práci skupiny, ve které jsou členové ochotní dělat kompromisy, a skupiny, kde kompromisy nefungují. 

Očekávané výsledky učení