využívá konstrukční dovednosti v modelových situacích, sestaví a upraví přiměřeně složitou konstrukci, model či robotické zařízení za dodržování zásad hygieny a bezpečnosti práce
Komentář
Žák se seznamuje se základními schématy a postupy elektrických, elektrotechnických či technických stavebnic. Sestavuje statické i dynamické objekty (modely) a konstrukce podle zadané technické dokumentace nebo podle vlastního návrhu a ověřuje jejich funkčnost. Mimo použití standardních a tradičních materiálů a stavebnic využívá i moderní technologie jako 3D modelování, online simulace atp. Navrhuje a ověřuje funkčnost konstrukčních prvků z hlediska nosnosti, stability, designu, bezpečnosti aj. Využívá či sestavuje a aplikuje elektrotechnická schémata podle výběru, aplikuje elektroniku s využitím elektrotechnických či elektronických stavebnic a jednoduchých elektronických součástek (např. motorek, dioda, spínač, žárovka, zvonek). Používá tvůrčí a badatelský přístup k dosažení požadovaného výsledku. Žák dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce během konstruování a sestavování, včetně platných předpisů pro práci s elektronikou.
Rozvoj konstrukčních dovedností má pozitivní přesah do mnoha oblastí lidského života. Jednou z oblastí, pro kterou jsou konstrukční činnosti základem, je oblast robotiky, ta představuje propojení mechaniky, elektroniky a programování. Rozvoj konstrukčních činností je úzce propojený s informatikou a obory STEM (STEAM, STREAM aj.) a má potenciál zvyšovat zájem žáků o tyto obory.
Hodnoty
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- dodržuje bezpečnost a hygienu při práci při konstrukčních činnostech
- postupuje podle technické dokumentace a dodržuje platný postup v modelových situacích
- postupuje vlastním tvůrčím procesem k funkční konstrukci
- vytváří funkční i statické technické modely a konstrukce
- vyhodnotí funkčnost a správnost konstrukce nebo modelu podle vybraných hledisek
- identifikuje chybu nebo problém a navrhuje možná řešení