Pozoruje, porovná, změří, popíše různé pohyby a předpoví jejich průběh.

Komentář:
Zkoumání pohybu je zvolené jako příklad obecného fyzikálního postupu studia jevu, na kterém se žák učí základní dovednosti pro zkoumání dalších jevů (tj. pozorování, měření a zpracování dat, předpovídání na základě zjištěných informací). Toto téma spojuje běžnou zkušenost žáků od prvních let jejich života s moderními technologiemi, jako je např. GPS.
Vhodným rovnoměrným pohybem, který může žák měřit, je např. hračka na klíček nebo na dálkové ovládání, chůze, pohyb dopravního prostředku apod. dle podmínek školy a volby vyučujícího. Pro měření pomocí aplikace na mobilním telefonu se hodí např. chůze nebo běh. Pokud zná žák rychlost a vzdálenost, může předpovědět, jak dlouho bude trvat cesta pěšky do školy, jízda autobusem na dané místo, jízda na kole do daného cíle apod. V mapové aplikaci je vhodné vyzkoušet navrhnout trasu a z uvedených údajů o její délce a času pohybu určit, s jakou průměrnou rychlostí pohybu aplikace počítá.