Fyzika
Obsah vzdělávacího oboru je specifický tím, že ve vzdělávací oblasti zastupuje očekávané výsledky učení směřující k postupnému chápání reality materiálního světa kolem nás. Pochopení dějů a jejich zákonitostí přináší schopnost v životě prakticky konat, chápat technologie a optimálně je využívat, uspokojovat některé naše potřeby, chovat se odpovědně a bezpečně a zažívat radost z poznání. Očekávané výsledky učení jsou psány s důrazem na užitečnost pro běžný život. Současně je dáván důraz na aktivní práci žáků.
Výuka na 1. stupni je zařazená do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Výuka je charakterizovaná podporou zvídavosti, pozorováním okolního světa, vlastnoručním zkoumáním ve třídě i venku, kladením otázek „proč“, „jak to funguje“ a hledáním odpovědí, aranžováním příležitostí k zažití radosti z poznání.
Výuka na 2. stupni je charakterizovaná pokračováním podpory zvídavosti a postupného poznávání přírody společně s vytvářením struktury základních poznatků dovolujících orientaci, další poznávání, pozorování, experimentování (laboratorní práce, měření…), hledání praktických aplikací a vytvoření fundamentálních poznatků pro praktický život. Ke kvalitativnímu přistupuje i kvantitativní přístup s využitím digitální techniky a práce s daty.
Očekávané výsledky učení jsou rozdělené do pěti tematických okruhů.
Jsou podporovány vazby fyziky se všemi obory, nejvíce pak s ostatními přírodovědnými obory, matematikou a informatikou.
Optimální ověřování spočívá například v testování řešení „standardních situací“ cvičených ve výuce a jejich modifikací a malých rozšíření, porozumění prováděných experimentů, popisu a vysvětlování dějů vlastními slovy, aplikaci získaných poznatků v praktických situacích apod. Na 2. stupni lze ověřovat i schopnost kvantitativně vyřešit úlohy a praktické problémy.
Očekávané výsledky učení
Vlastnosti látek a měření veličin
- CAP-FYZ-001-ZV9-001 porovná jednotlivá skupenství látek na základě jejich typických vlastností, vlastnosti ilustruje konkrétními situacemi z vlastní zkušenosti a navrhne a provede experimenty, které umožní zjistit další vlastnosti
- CAP-FYZ-001-ZV9-002 změří vybrané fyzikální veličiny, vyjádří je ve vhodných jednotkách a odhadne chyby (nejistoty) měření; výsledek měření prezentuje v číselné i grafické podobě
Pohyb, síly a energie
- CAP-FYZ-002-ZV9-003 pozoruje, porovná, změří, popíše různé pohyby a předpoví jejich průběh
- CAP-FYZ-002-ZV9-004 popíše některé důležité případy působení sil mezi tělesy a s využitím vlastních pozorování a experimentů i historického pohledu fyziky vysvětlí souvislost silového působení a změn pohybového stavu těles
- CAP-FYZ-002-ZV9-005 popíše a předvede použití sil a tlaku v konkrétních praktických aplikacích (páka, kladka, tlak v tekutinách, Archimédův zákon)
- CAP-FYZ-002-ZV9-006 představí formy a přeměny energie v každé oblasti fyziky, se kterou se setkává, a ukáže také využití souvislosti různých forem energie v různých oblastech fyziky
- CAP-FYZ-002-ZV9-007 ilustruje roli energie v běžném životě a kvalitativně i kvantitativně s ní pracuje, včetně finanční stránky
Zvuk a světlo
- CAP-FYZ-003-ZV9-008 na základě vlastních experimentů popíše vznik, vlastnosti a šíření zvuku; fyzikální vlastnosti zvuku dá do souvislosti s hudebním pohledem na zvuk
- CAP-FYZ-003-ZV9-009 porovná chování světla v různých prostředích a na jejich rozhraních a popíše důsledky ve vybraných praktických situacích
Elektřina a magnetismus
- CAP-FYZ-004-ZV9-010 experimentálně ukáže vybrané vlastnosti elektrického náboje
- CAP-FYZ-004-ZV9-011 zapojí elektrický obvod, změří v něm vybrané elektrické veličiny a na základě měření najde souvislost mezi nimi
- CAP-FYZ-004-ZV9-012 experimentálně ukáže vzájemné působení permanentních magnetů i magnetu a vodiče s proudem a uvede praktické využití těchto jevů
Mikrosvět a makrosvět
- CAP-FYZ-005-ZV9-013 popíše základní strukturu látek a relevantní částice při postupu z makrosvěta do mikrosvěta a uvede některé konkrétní příklady dějů, které na dané úrovni probíhají
- CAP-FYZ-005-ZV9-014 s využitím informací z různých vhodných zdrojů ilustruje, že Země je součást komplexní struktury vesmíru, a popíše, jak vesmír Zemi ovlivňuje