Experimentálně ukáže vybrané vlastnosti elektrického náboje.

CAP-FYZ-004-ZV9-010
divider

Komentář:

Žák by měl poznat minimálně následující vlastnosti náboje: nabití těles třením, náboje na sebe silově působící na dálku (podobně jako na dálku působící gravitační a magnetická síla), dva druhy náboje (stejné se odpuzují, opačné se přitahují), existenci vodičů a izolantů a rozložení náboje na nich.

S vlastnostmi náboje se žák setkává v běžném životě – jiskření např. při svlékání svetru, atmosférická elektřina (blesky); seznámení se s vodiči a nevodiči je užitečné pro praxi.

Současně jde o jedno z mála témat na ZŠ, kde lze experimentálně zkoumat něco neviditelného.

Vhodnými nabitými tělesy jsou plastová pravítka, brčka nebo nafukovací balónky. Přítomnost náboje lze snadno detekovat dotykem, pozorováním jiskry (může být vidět i slyšet), rozsvícením doutnavky, chováním nabitého předmětu apod. Vodivost materiálů lze zkoumat na libovolném materiálu, který žáci nabídnou. Mezi materiály by měly být věci dobře vodivé (např. drát, pletací jehlice), dobré izolanty (plast, sklo, …), ale i špatné vodiče (dřevo, mokrý papír apod.).

Očekávané výsledky učení