Experimentálně ukáže vybrané vlastnosti elektrického náboje.

CAP-FYZ-004-ZV9-010
divider

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Ukáže vybrané vlastnosti elektrického náboje na jednoduchých pokusech.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Předvede přitahování a odpuzování nabitých těles.
  • Detekuje náboj na tělese (nabité plechovce nebo elektroskopu). 
  • Experimentálně zjistí, zda se daným materiálem přesouvá náboj, nebo ne.
  • Formuluje a zdůvodní pravidla bezpečného chování při bouřce.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žák předvede různé způsoby, jak poznat, že je na nabitém tělese náboj. Vhodným nabitým tělesem je větší plechovka (nebo hrnec) na izolační podložce (polystyren) nebo elektroskop.

Mezi možné způsoby detekce patří:

  • Dotyk (žák se dotkne nabitého tělesa a pozoruje jiskru)
  • Přiblížení nabitého tělesa (je vidět, že se brčko odpuzuje nebo přitahuje, podle druhu náboje)
  • Přiblížení doutnavky nebo úsporné žárovky (je vidět bliknutí, obvykle je ale nutné šero)

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zkoumá, jaké efekty lze pozorovat díky plastové tyči otřené hadrem
  • zkoumá podmínky, za jakých náboj získaný třením rychle uteče nebo vydrží déle
  • seznámí se s bouřkovými jevy

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity zkoumají vlastnosti elektricky nabitých brček, na základě zkoumání zformulují základní vlastnosti elektrického náboje.


Úroveň: Na začátku

Popis:

  • ví ze zkušenosti, že vrtění na židli nebo svlékání svetru může způsobit „elektrickou ránu“
  • ví, že se elektřina vodí drátem

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita uvádí žáky do tématu. Úkolem žáků je nejdříve na základě fotografií určit, o jaký jev se jedná (pokud ho neumí pojmenovat, nijak to nevadí, většinou se ale název „statická elektřina“ ve třídě objeví). Poté si vybaví své zkušenosti s elektrickým nábojem a jeho chováním (lze očekávat, že žáci budou znát to, že dostanou „ránu“, pokud si např. v zimě sundají svetr, mohou mít zkušenost se zvedáním vlasů, …). V poslední části pracovního listu zformulují, co o elektrickém náboji vědí (nebo si myslí, že vědí). Je užitečné, pokud se k tomu mohou vrátit na konci tématu a porovnat si své počáteční znalosti s tím, co zjistili během výuky.

Je vhodné, aby žáci pracovali ve dvojicích nebo malých skupinách, ve kterých mohou sdílet své zkušenosti. Každý žák by ale měl mít svůj pracovní list, kam si napíše, co o daném tématu ví.

Na aktivitu stačí několik minut, následovat může např. aktivita s brčky (viz další ilustrace k OVU CAP-FYZ-004-ZV9-010).