Navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému.

KRP-BAD-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • poskytuji příklady výzkumných otázek vyžadujících od žáků pozorování, měření a zkoumání
  • organizuji diskuse žáků o tom, jak formulovat výzkumné otázky tak, aby byly jasné a zaměřené na konkrétní aspekty zkoumaného jevu či problému
  • pomáhám žákům rozpoznat klíčové aspekty výzkumného problému a formulovat otázky a předpokládané odpovědi, které povedou ke smysluplnému bádání
  • pomáhám žákům formulovat předpokládané výsledky jejich bádání (odhady) a využívat pro formulaci SMART kritéria
  • nabízím ukázky praktických postupů, které mohou žákům pomoci efektivně řešit výzkumný problém (jako např. brainstorming, mindmapování, online databáze, kritické čtení, SMART kritéria, případové studie, vedení deníků)
  • zajišťuji, aby měli žáci přístup k potřebným materiálům a zdrojům pro své bádání
  • zdůražnuji, že bádání neprobíhá bez vyhledání relevantních zdrojů
  • používám pojmy, jako je rešerše, přehled poznatků, které k otázce byly realizovány, nebo se ptám, co již bylo k tématu vyzkoumáno
  • pomáhám žákům plánovat jejich bádání v rámci stanovených postupů, aby efektivně používali informace potřebné k řešení výzkumného problému
  • provázím žáky v konkrétních badatelských krocích a pomáhám jim vyhodnotit, zda jejich postupy odpovídají na výzkumnou otázku
  • vybízím žáky, aby odůvodňovali zvolené postupy ve vztahu k formulovaným otázkám
  • vedu žáky k pečlivosti, preciznosti, poctivosti, pravidelnosti měření apod. 
  • vedu žáky k tvorbě výzkumných závěrů potřebných k tomu, aby prezentovali výsledky svého bádání
  • poskytuji žákům kritéria „dobré“ prezentace a zdůvodnění jejich výzkumných zjištění
  • vedu se žáky diskuse o rozdílech mezi podloženými a nepodloženými názory, povzbuzuji žáky k formulaci otázek o posuzování věrohodnosti informací
  • pomáhám žákům reflektovat význam kritického myšlení při interpretaci a vyhodnocování výsledků jejich bádání
  • poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků, zdůrazňuji silné stránky a nabízím zpětnou vazbu pro možné zlepšení
  • pravidelně se žákem reflektuji proces bádání, hodnotím jeho postupy a zdůrazňuji význam kritického myšlení v rámci výzkumného procesu

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: výzkumný problém

  • Formuluje výzkumný problém svými slovy tak, aby odrážel realitu.
  • Využije otázky k formulování výzkumného problému.
  • Odhaduje odpovědi na výzkumné otázky na základě svých dosavadních znalostí, při formulaci využívá SMART kritéria.

Komponenta: postupy a realizace bádání

  • Naplánuje postup a realizuje pozorování, měření či zkoumání s ohledem na zvolený problém (výzkumnou otázku). 
  • Odůvodní postupy a plán bádání.
  • Prezentuje výsledky bádání.
  • Zhodnotí zodpovězení výzkumné otázky a naplnění svého předpokladu.
  • Formuluje závěry bádání a propojuje je s výzkumným problémem.

Komponenta: podloženost řešení

  • Posoudí výsledky svého bádání vzhledem k dalším podloženým zdrojům.

Očekávané výsledky učení