Navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému.
KRP-BAD-000-ZV9-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- poskytuji příklady výzkumných otázek vyžadujících od žáků pozorování, měření a zkoumání
- organizuji diskuse žáků o tom, jak formulovat výzkumné otázky tak, aby byly jasné a zaměřené na konkrétní aspekty zkoumaného jevu či problému
- pomáhám žákům rozpoznat klíčové aspekty výzkumného problému a formulovat otázky a předpokládané odpovědi, které povedou ke smysluplnému bádání
- pomáhám žákům formulovat předpokládané výsledky jejich bádání (odhady) a využívat pro formulaci SMART kritéria
- nabízím ukázky praktických postupů, které mohou žákům pomoci efektivně řešit výzkumný problém (jako např. brainstorming, mindmapování, online databáze, kritické čtení, SMART kritéria, případové studie, vedení deníků)
- zajišťuji, aby měli žáci přístup k potřebným materiálům a zdrojům pro své bádání
- zdůražnuji, že bádání neprobíhá bez vyhledání relevantních zdrojů
- používám pojmy, jako je rešerše, přehled poznatků, které k otázce byly realizovány, nebo se ptám, co již bylo k tématu vyzkoumáno
- pomáhám žákům plánovat jejich bádání v rámci stanovených postupů, aby efektivně používali informace potřebné k řešení výzkumného problému
- provázím žáky v konkrétních badatelských krocích a pomáhám jim vyhodnotit, zda jejich postupy odpovídají na výzkumnou otázku
- vybízím žáky, aby odůvodňovali zvolené postupy ve vztahu k formulovaným otázkám
- vedu žáky k pečlivosti, preciznosti, poctivosti, pravidelnosti měření apod.
- vedu žáky k tvorbě výzkumných závěrů potřebných k tomu, aby prezentovali výsledky svého bádání
- poskytuji žákům kritéria „dobré“ prezentace a zdůvodnění jejich výzkumných zjištění
- vedu se žáky diskuse o rozdílech mezi podloženými a nepodloženými názory, povzbuzuji žáky k formulaci otázek o posuzování věrohodnosti informací
- pomáhám žákům reflektovat význam kritického myšlení při interpretaci a vyhodnocování výsledků jejich bádání
- poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků, zdůrazňuji silné stránky a nabízím zpětnou vazbu pro možné zlepšení
- pravidelně se žákem reflektuji proces bádání, hodnotím jeho postupy a zdůrazňuji význam kritického myšlení v rámci výzkumného procesu
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: výzkumný problém
- Formuluje výzkumný problém svými slovy tak, aby odrážel realitu.
- Využije otázky k formulování výzkumného problému.
- Odhaduje odpovědi na výzkumné otázky na základě svých dosavadních znalostí, při formulaci využívá SMART kritéria.
Komponenta: postupy a realizace bádání
- Naplánuje postup a realizuje pozorování, měření či zkoumání s ohledem na zvolený problém (výzkumnou otázku).
- Odůvodní postupy a plán bádání.
- Prezentuje výsledky bádání.
- Zhodnotí zodpovězení výzkumné otázky a naplnění svého předpokladu.
- Formuluje závěry bádání a propojuje je s výzkumným problémem.
Komponenta: podloženost řešení
- Posoudí výsledky svého bádání vzhledem k dalším podloženým zdrojům.
Očekávané výsledky učení
Předcházející