navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému
KRP-BAD-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- poskytuji příklady výzkumných otázek vyžadujících od žáků pozorování, měření a zkoumání
- organizuji diskuze žáků o tom, jak formulovat výzkumné otázky tak, aby byly jasné a zaměřené na konkrétní aspekty zkoumaného jevu či problému
- pomáhám žákům rozpoznat klíčové aspekty výzkumného problému a formulovat otázky, které povedou ke smysluplnému bádání
- nabízím ukázky praktických postupů, které mohou žákům pomoci efektivně řešit výzkumný problém (jako např. brainstorming, MindMapování, on-line databáze, kritické čtení, SMART kritéria, případové studie, vedení deníků aj.)
- zajišťuji, aby žáci měli přístup k potřebným materiálům a zdrojům pro své bádání
- zdůražnuji, že bádání neprobíhá bez vyhledání relevantních zdrojů
- používám pojmy, jako je rešerše, přehled poznatků, které k otázce byly realizovány nebo se ptám, co již bylo k tématu vyzkoumáno
- pomáhám žákům plánovat jejich bádání v rámci stanovených postupů, aby efektivně používali informace potřebné k řešení výzkumného problému
- provázím žáky v konkrétních badatelských krocích a pomáhám jim vyhodnotit, zda jejich postupy odpovídají na výzkumnou otázku
- vybízím žáky, aby odůvodňovali zvolené postupy ve vztahu k formulovaným otázkám
- vedu žáky, k pečlivosti, preciznosti, poctivosti, pravidelnosti měření apod.
- vedu žáky v tvorbě výzkumných závěrů potřebných k tomu, aby prezentovali výsledky svého bádání
- poskytuji žákům kritéria ,,dobré“ prezentace a zdůvodnění jejich výzkumných zjištění
- vedu s žáky diskuse o rozdílech mezi podloženými a nepodloženými názory, povzbuzuji žáky k formulaci otázek o k posuzování věrohodnosti informací
- pomáhám žákům reflektovat význam kritického myšlení při interpretaci a vyhodnocování výsledků jejich bádání
- poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáku, zdůrazňuji silné stránky a nabízím zpětnou vazbu pro možné zlepšení
- pravidelně reflektuji s žákem nad procesem bádání, hodnotím jeho postupy a zdůrazňuji význam kritického myšlení v rámci výzkumného procesu
Hodnoty
- Zdravá planeta
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: výzkumný problém
- formuluje výzkumný problém svými slovy tak, aby odrážel realitu
- využije otázky k formulování výzkumného problému
komponenta: postupy a realizace bádání
- popíše rozdíl mezi postupy v bádání v sociálních, humanitních a přírodních vědách
- odůvodní postupy a plán bádání
komponenta: podloženost řešení
- představí základní zjištění z bádání a propojuje je s výzkumným problémem
Očekávané výsledky učení
Předcházející