navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému

KRP-BAD-000-ZV9-001
divider

Komentář

STRATEGIE UČITELE

  • poskytuji příklady výzkumných otázek vyžadujících od žáků pozorování, měření a zkoumání
  • organizuji diskuze žáků o tom, jak formulovat výzkumné otázky tak, aby byly jasné a zaměřené na konkrétní aspekty zkoumaného jevu či problému
  • pomáhám žákům rozpoznat klíčové aspekty výzkumného problému a formulovat otázky, které povedou ke smysluplnému bádání
  • nabízím ukázky praktických postupů, které mohou žákům pomoci efektivně řešit výzkumný problém (jako např. brainstorming, MindMapování, on-line databáze, kritické čtení, SMART kritéria, případové studie, vedení deníků aj.)
  • zajišťuji, aby žáci měli přístup k potřebným materiálům a zdrojům pro své bádání
  • zdůražnuji, že bádání neprobíhá bez vyhledání relevantních zdrojů
  • používám pojmy, jako je rešerše, přehled poznatků, které k otázce byly realizovány nebo se ptám, co již bylo k tématu vyzkoumáno
  • pomáhám žákům plánovat jejich bádání v rámci stanovených postupů, aby efektivně používali informace potřebné k řešení výzkumného problému
  • provázím žáky v konkrétních badatelských krocích a pomáhám jim vyhodnotit, zda jejich postupy odpovídají na výzkumnou otázku
  • vybízím žáky, aby odůvodňovali zvolené postupy ve vztahu k formulovaným otázkám
  • vedu žáky, k pečlivosti, preciznosti, poctivosti, pravidelnosti měření apod. 
  • vedu žáky v tvorbě výzkumných závěrů potřebných k tomu, aby prezentovali výsledky svého bádání
  • poskytuji žákům kritéria ,,dobré“ prezentace a zdůvodnění jejich výzkumných zjištění
  • vedu s žáky diskuse o rozdílech mezi podloženými a nepodloženými názory, povzbuzuji žáky k formulaci otázek o k posuzování věrohodnosti informací
  • pomáhám žákům reflektovat význam kritického myšlení při interpretaci a vyhodnocování výsledků jejich bádání
  • poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáku, zdůrazňuji silné stránky a nabízím zpětnou vazbu pro možné zlepšení
  • pravidelně reflektuji s žákem nad procesem bádání, hodnotím jeho postupy a zdůrazňuji význam kritického myšlení v rámci výzkumného procesu

Hodnoty

  • Zdravá planeta
  • Podporující technologie

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: výzkumný problém

  • formuluje výzkumný problém svými slovy tak, aby odrážel realitu
  • využije otázky k formulování výzkumného problému

komponenta: postupy a realizace bádání

  • popíše rozdíl mezi postupy v bádání v sociálních, humanitních a přírodních vědách
  • odůvodní postupy a plán bádání

komponenta: podloženost řešení

  • představí základní zjištění z bádání a propojuje je s výzkumným problémem

Očekávané výsledky učení