schématem znázorní příčiny a projevy znečišťování vzduchu vlivem lidské činnosti včetně kroků k jeho omezování
CAP-CHE-002-ZV9-008
Komentář
Výstup cílí na propojení poznatků o vlivu člověka na znečištění vzduchu s reálnými dopady na životní prostředí. Mezi hlavní témata patří skleníkový efekt, změny v tloušťce ozonové vrstvy, vznik smogu a kyselé deště. Smyslem je provázání žákovských poznatků – produkce oxidu uhličitého, jeho vliv na životní prostředí, jeho další ukládání v přírodě, jednotliví původci vzniku oxidů síry a dusíku, současné kroky k omezení jejich produkce a stopy na životní prostředí apod.
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- uvede nejvýznamnější zdroje znečištění vzduchu
- vyhledá zdroje dat o polutantech a provede jejich vyhodnocení
- s využitím jednoduchého schématu simuluje a diskutuje podstatu a důsledky skleníkového efektu
- diskutuje příčiny a důsledky zesilování skleníkového efektu vlivem lidské činnosti
- na základě vědeckých zjištění navrhuje konkrétní možnosti zmírnění dopadů skleníkového efektu v místě svého bydliště, ve své škole, ve své rodině
- diskutuje příčiny vzniku a důsledky působení kyselých dešťů na lokální úrovni, v ČR i ve světě
- navrhne konkrétní kroky, kterými by mohla jeho rodina, kraj, celá ČR snížit produkci kyselinotvorných oxidů
- objasní změny v tloušťce ozonové vrstvy a zhodnotí dopady na život na Zemi v případě jejího zeslabování i obnovy
- navrhne konkrétní kroky, kterými by bylo možné předcházet vzniku obou typů smogu