Vytvoří vlastní výstup na základě absolvování aktivizačního edukačního programu v paměťové instituci nebo ve veřejném prostoru.

Komentář:
Očekávaný výsledek učení je realizován mimo školu v paměťové instituci (muzeum, archiv, památník, galerie, knihovna) nebo ve veřejném prostoru (pomník, architektura, infrastruktura, krajinný prvek apod.). Edukační program je vytvořen a veden buď externisty (muzejní pedagogové a další mimoškolní edukátoři), nebo samotnými učiteli. Rozsah je variabilní od procházky v okolí školy až po vícedenní projektové vyučování. Aktivizační program není založený na komentované prohlídce míst, expozic a výstav, při kterých žáci pouze poslouchají. Vychází z moderních didaktických principů a metod. Využívá potenciál míst a sbírek k aktivizaci žáků a rozvoji klíčových kompetencí pomocí objektového učení a badatelsky zaměřených úkolů. Pro badatelské aktivity ve veřejném prostoru lze využít naučné stezky, mobilní aplikace apod. Na osvojené znalosti a dovednosti naváže žák buď ve škole, nebo přímo na místě tvorbou vlastního výstupu.
Žák získává poučenější pohled na fungování paměťových institucí (např. proč uchovává právě tyto předměty či dokumenty, jak a proč je vystavuje/zpřístupňuje) a na proměny veřejného prostoru i jeho budoucí podoby.