Dějepis
Obsah vzdělávacího oboru Dějepis je specifický tím, že ve vzdělávací oblasti zastupuje očekávané výsledky učení směřující k rozvoji historického myšlení žáků. Vzdělávací obsah je členěný do dvou tematických okruhů: Poznáváme minulost a Tvoříme dějiny.
Očekávané výsledky učení předpokládají aktivní práci žáků se zdroji historických informací. Zároveň vyžadují, aby si žáci postupně osvojili poznání, že principem dějepisu není opakování definitivních závěrů, ale kladení a zodpovídání klíčových otázek:
- Proč se události dějí a jaké mají dopady?
- Jak najít ve složitých procesech logiku?
- Jak lépe porozumět lidem, kteří žili v minulosti?
- K čemu nám jsou dějiny užitečné?
Potřebné je také rozvíjet u žáků časové a prostorové představy, které umožňují lépe proniknout k pochopení historických jevů, procesů a událostí. Jejich pochopení je předpokladem pro mezigenerační dialog, aktivní podíl na rozvoji historické (vzpomínkové) kultury i zodpovědné plánování budoucnosti. Výuka dějepisu by měla vést také k citlivému vnímání veřejného prostoru a jeho kultivaci, poznávání paměťových institucí, k pochopení různých způsobů zobrazování minulosti v běžných médiích i v umění (literatura, film, výtvarné umění, hudba, architektura). Obecné historické problémy „velkých“ politických dějin jsou ve výuce dějepisu doplňovány tématy z regionálních či kulturních dějin, dějin každodennosti, menšin, mentalit, genderu. Výuka dějepisu má v žácích na základě práce s prameny rozvíjet kritické a analytické myšlení, podporovat diskusi o povaze dějin a formulovat vlastní postoje k různým dějinným událostem.
Očekávané výsledky učení
Poznáváme minulost
- CAS-DEJ-001-ZV9-001 porovná rozdíly mezi minulostí a současností v různých civilizačních oblastech s využitím různorodých zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-002 rozlišuje příčiny a důsledky lidských konfliktů a spolupráce v dějinách
- CAS-DEJ-001-ZV9-003 vysvětlí specifika proměn fungování ekonomiky a obchodu od pravěku po současnost
- CAS-DEJ-001-ZV9-004 zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
- CAS-DEJ-001-ZV9-005 doloží klady a zápory setkávání tří kulturních okruhů monoteismu, procesů christianizace, islamizace a sekularizace na příkladech z dějin a z pohledu různých skupin a osob
- CAS-DEJ-001-ZV9-006 zhodnotí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v dějinách
- CAS-DEJ-001-ZV9-007 rozlišuje na konkrétních příkladech různé způsoby měření a vnímání času a prostoru v jednotlivých dějinných epochách a kulturách
- CAS-DEJ-001-ZV9-008 specifikuje proměnu krajiny, sídel a hranic politických forem lidského spolčování od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-009 diskutuje o příčinách a důsledcích kolonialismu, imperialismu a dekolonizace a vytváří si vlastní stanovisko zohledňující pohled různých skupin a osob
- CAS-DEJ-001-ZV9-010 vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví, ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně umělé inteligence
- CAS-DEJ-001-ZV9-011 posoudí důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch; rozliší zejména, jak se v zobrazení minulosti odrážejí dobové hodnoty a přesvědčení autorů
- CAS-DEJ-001-ZV9-012 určí, v čem se mění a v čem zůstávají stejné role mužů a žen v dějinách; využívá k tomu také příklady lidí, kteří se odlišovali od dobových společenských norem
- CAS-DEJ-001-ZV9-013 diskutuje o povaze, příčinách vzniku a důsledcích nastolení diktatur a autoritativních režimů a o projevech moderního politického extremismu, včetně jejich dopadů na životy obyvatel českých zemí ve 20. století
Tvoříme dějiny
- CAS-DEJ-002-ZV9-014 vytvoří, sdílí a reflektuje dějepisný výstup na základě vhodných a kriticky posouzených primárních i sekundárních zdrojů; zohledňuje přitom pohled různých osob
- CAS-DEJ-002-ZV9-015 na základě absolvování kvalitního edukačního programu v paměťové instituci nebo ve veřejném prostoru vytváří vlastní výstup
- CAS-DEJ-002-ZV9-016 domýšlí významy motivů na hmotných výtvorech ve veřejném prostoru (socha, pamětní deska, pomník, dům, urbánní celek, pojmenování míst) a vyjádří podloženou domněnku o záměru jejich tvůrců
- CAS-DEJ-002-ZV9-017 podílí se na utváření historického významu nebo uchování fyzického stavu kulturních památek nacházejících se v blízké obci, regionu nebo na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO
- CAS-DEJ-002-ZV9-018 hodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými změnami v dějinách
- CAS-DEJ-002-ZV9-019 v modelové situaci předvádí (demonstruje), jak se vhodně zapojit do diskuse využívající historické argumenty; oceňuje přitom ústavně ukotvené hodnoty