Určí, jak se proměňovaly a v čem zůstávaly stejné genderové role v dějinách.

CAS-DEJ-001-ZV9-011
divider

Komentář:

Žák zkoumá historické příklady společenských rolí mužů a žen a genderové nerovnosti v dějinách. Seznámí se s tím, že v každé společnosti v dějinách lze nalézt charakteristická pravidla chování a že mužské a ženské role a z nich vycházející možnosti životního uplatnění jsou ovlivněné kulturou. Poznává, že sociální, resp. genderové řády bývají utvářeny a udržovány skrze instituce a výchovu, což mohlo vést k diskriminaci (např. muži a ženy museli nosit odlišné oblečení, nemohli vykonávat určitá povolání a činnosti) nebo dokonce k pronásledování těch, jejichž vzhled a jednání se vymykaly dobovým stereotypům. I proto je vhodné, aby vyučující využíval také příklady lidí, kteří se odlišovali od dobových společenských norem, případně přispěli k emancipaci a zrovnoprávnění sledovaných skupin.

Společenské role mužů a žen, genderová socializace, rovnoprávnost a podoba současné rodiny jsou aktuální společenská témata, která vzbuzují kontroverze. Politické spory často využívají historizující argumenty. Předpokladem pro informovaný občanský postoj žáků je rozvinutá sociální a genderová citlivost a schopnost rozlišovat, v čem se proměňují a v čem zůstávají stejné genderové role – ať už v dějinách, nebo v současnosti.

Očekávané výsledky učení