Rozvíjí vlastní psychickou a fyzickou odolnost.
KOS-ODO-000-ZV9-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím příležitosti pro diskuse a aktivity, které podporují mentální pohodu
- učím žáky na příkladech, skrze zážitky či dramatizaci, jak si vytvářet a udržovat pozitivní mentální modely i při konfrontaci s výzvami
- poskytuji inspirativní příklady úspěšných jednotlivců, kteří překonali obtíže, a diskutuji o jejich strategiích
- zařazuji takové situace, které umožní žákům lépe porozumět emocím ve vztahu k různým tématům
- zařazuji takové situace, které v rámci mezilidských vztahů podporují KK komunikační a empatii
- vytvářím takové prostředí, které na žáky působí bezpečně, prostředí, kde se mohou otevřeně vyjadřovat a sdílet své pocity
- začleňuji do výuky příklady ze života a osobnostního rozvoje, další scénáře nebo příběhy překonávání překážek a následného růstu
- vytvářím návodné situace nebo projekty, které žákům umožní prakticky prožívat proces překonávání obtíží
- vytvářím prostředí vzájemné podpory a spolupráce mezi žáky a učiteli
- podniknu společné aktivity, které posilují kolektivní sílu a vytvářejí síť podpory
- sdílím myšlenku, že každý neúspěch, překážku i chybu, kterou žák udělá, je dobré brát jako příležitost něco se naučit, jako výzvu k překonání sama sebe, k nápravě, k učení
- poskytuji podněty pro práci s přiznáním chyby či neúspěchu a pomáhám žákům s analyzováním příčiny
- pomáhám žákům uvědomit si, že umějí jednat i pod tlakem a rozhodovat se i v nejistotě
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: práce na psychické odolnosti
- Popíše, jak pečovat o své duševní, sociální a fyzické zdraví.
- Pojmenuje konkrétní strategie, jak lze pracovat na rozvoji duševního a fyzického zdraví (pracuje se zkušeností).
- Pojmenuje příležitosti k vlastnímu rozvoji.
- Reflektuje své schopnosti, nadání a talent z hlediska možností dalšího růstu.
- Reflektuje, pokud se něco nedaří, proč tomu tak je, proč je třeba předejít některým situacím.
- Snaží se i v obtížných situacích hledat účinná řešení.
Komponenta: překonávání překážek
- Obtížné úkoly přijímá jako výzvu, nesnaží se jim vyhýbat.
- Oslavuje úsilí a dílčí pokrok, nejen konečný úspěch.
- Přijímá překážky jako příležitosti k učení a růstu, nikoli jako důvody ke vzdávání úsilí.
- Nevzdává se při prvním nezdaru.
Očekávané výsledky učení
Předcházející