Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
Komentář:
OVU rozvíjí a aplikuje znalosti a dovednosti žáka o stavbě lidského těla, fungování orgánových soustav a o metabolických procesech probíhajících v organismu. Žák s pomocí učitele vyvozuje základní mechanismy vzniku nemocí a navrhuje možnosti, jak výskyt jednotlivých onemocnění eliminovat. Žák je zapojován do diskusí o preventivních způsobech chování spojených s ochranou proti přenosným infekčním chorobám včetně HIV/AIDS. V problematice neinfekčních epidemií vychází z faktu, že tyto nemoci jsou vázané na životní styl a vyskytují se zejména ve vyspělých zemích, tedy i v ČR. Zdůrazněny jsou rizikové faktory životního stylu, které se mohou na vzniku těchto nemocí podílet.
Výchova ke zdraví a bezpečí zprostředkovává žákovi příležitost osvojit si a uplatňovat zdravotně relevantní chování na úrovni dostupných zdravotních informací, umožňuje žákovi zdravotně relevantní informace vyhodnocovat, aplikovat a využívat k podpoře zdraví. Zkušenosti s pandemií covid-19 nastavily potřebu věnovat ve výchově ke zdraví a bezpečí více pozornosti epidemickým opatřením a zásadám zdravotně preventivního chování při šíření infekčních chorob. OVU se zaměřuje na uplatňování hygienických zásad, protiepidemických opatření, využívání zavedeného systému řádného i nadstandardního očkování, ale i řešení dopadu pandemie na oblast duševního zdraví. Neinfekční epidemie (zejména kardiovaskulární a nádorová onemocnění) tvoří dlouhodobě nejčastější příčiny úmrtí v ČR.