Data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky i nároku na spolehlivost zdroje.

KDI-DAT-000-ZV9-001
divider

Komentář:

Žáci se učí, jak efektivně vyhledávat data, informace a obsah v digitálním prostředí. Osvojují si práci s klíčovými slovy a filtry ve vyhledávačích a zkoušejí si vytvářet strategie, které jim pomáhají najít relevantní zdroje – například kombinují encyklopedie, odborné články a databáze. Zjišťují, jak důležité je informace nejen najít, ale také je analyzovat, porovnávat a kriticky hodnotit jejich spolehlivost, například ověřováním autora nebo porovnáváním více zdrojů. Během výuky ukládají, třídí a organizují data v digitálních nástrojích, jako jsou složky na počítači nebo cloudová úložiště. Učí se strukturovat informace podle témat, časové posloupnosti, relevance apod. Při analýze a interpretaci obsahu vytvářejí shrnutí nebo prezentace, zpracovávají data a učí se představit výsledky své práce. 

 

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • zařazuji do výuky takové aktivity, aby měli žáci příležitost pracovat s otevřenými daty a veřejnými databázemi 
  • vedu žáky ke kritické práci s informačními zdroji a odpovědnosti při jejich vytváření
  • prostřednictvím promyšlených online aktivit vedu žáky k vědomému a zodpovědnému utváření digitálních identit a sledování vlastní digitální stopy
  • podporuji žáky v samostatné i skupinové tvorbě a sdílení archivů relevantních digitálních vzdělávacích zdrojů

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

získávání dat, informací a obsahu

  • rozpozná svou informační potřebu a vysvětlí, jaká digitální data, informace či obsah pro jaký účel potřebuje
  • získá potřebná digitální data, informace či obsah z různých digitálních zdrojů a za pomoci různých digitálních prostředků (např. i systémů s AI)
  • získal potřebná digitální data, informace či obsah na základě vlastních kritérií pro vyhledávání a/nebo vhodně formulovaných dotazů

posuzování důvěryhodnosti a spolehlivosti zdrojů dat a jejich obsahu

  • posuzuje důvěryhodnost a spolehlivost zdrojů digitálních dat, informací a obsahu
  • interpretuje digitální data, informace a obsah, posuzuje jejich spolehlivost a relevanci

správa dat, informací a obsahu

  • ukládá data tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje
  • vytváří si vlastní portfolio spolehlivých zdrojů

Očekávané výsledky učení