Zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů.

CAP-PRI-002-ZV9-008
divider

Komentář:

Význam přírody může být posuzován z utilitárního pohledu (užitečnost pro jedince nebo společnost), ale jde také o význam pro jedince a společnost z morálního a estetického hlediska. Význam přírody pro člověka zahrnuje využití zdrojů, ale také využívání přírodních procesů (tzv. ekosystémové služby), mezi něž patří například úrodnost půdy, čištění vody, stabilizace klimatu. 

Žákům je vhodné představit koncept Planetárních mezí, který umožňuje kvantifikovat bezpečné využívání jednotlivých složek prostředí a aktuální míru překročení těchto mezí. Kromě změny klimatu koncept umožňuje zdůraznit rizika spojená se ztrátou biodiverzity. Současně tento koncept umožňuje ukázat žákům, že při opatřeních zlepšujících jednu dimenzi planetárních mezí (např. snížení použití pesticidů a umělých hnojiv, může dojít k zlepšení v jiných aspektech: biodiverzita půdních i jiných polních organismů, ukládání uhlíku, zásoba dostupné vody apod.). 

V tomto OVU se zaměřujeme zejména na ocenění významu přírodních procesů na základě důkazů, výpočtů apod. Konkrétní příklady žák nachází v okolí (vzrostlý strom nebo zelená střecha jako klimatizace; meandrující potok, kořenová čistírna – čištění vody apod.). Pro kvantifikaci ekosystémových služeb lze využít existující mobilní aplikace umožňující vyčíslit ochlazovací efekt a objem vody odpařené konkrétním stromem. Vědecké argumenty žák využívá i pro dokládání vlivu přírody na psychiku člověka (míru stresu, soustředění, agresivitu apod.).

Jedná se o aktuální výzvu současnosti, v souladu s hodnotovým rámcem, OVU navazuje na průřezové téma Udržitelné prostředí.

Očekávané výsledky učení