přispívá k formování kulturního prostředí a kulturní atmosféry školního prostředí účastí v uměleckých oborových i mezioborových projektech a prezentacích v rámci školy i místa

UAK-HTD-003-ZV9-009
divider

Komentář

Výsledek učení v předmětech hudební, taneční a dramatické výchovy reflektuje schopnost žáka aktivně přispívat k formování kulturního prostředí a atmosféry jak ve škole, tak v místní komunitě. Škola by měla nabízet v průběhu výuky těchto oborů širokou škálu aktivit, do kterých se žák může zapojit a které mu umožní rozvíjet a prohlubovat své umělecké dovednosti a kompetence (školní akademie, zahájení, ukončení roku, školní programy k významným svátkům, prezentace projektů ve škole, místě, kde se škola nachází, apod.). Žák může zastávat v těchto aktivitách různé role – prezentuje vlastní tvorbu, podílí se na organizaci, tvorbě propagačního materiálu, fotí apod.

V oblasti hudby se podle svých schopností a zaměření může žák zapojit do hudebních projektů ve škole. Pokud škola nabízí účast v hudebních kroužcích, má žák příležitost rozvíjet hudební dovednosti, jako je hra na hudební nástroje nebo zpěv, spolupracovat na organizaci hudebních produkcí a předvést svůj hudební talent v rámci školy i širší veřejnosti. 

V taneční výchově se žák podle svých schopností může zapojit do tanečních aktivit a projektů, kde může rozvíjet taneční dovednosti a schopnost vyjadřovat se pohybem. Možnost výběru účasti v tanečních kroužcích a tanečních vystoupeních mu umožní uplatnit své pohybové nadání, kreativitu a skrze sdílenou sounáležitost při společném tanci přispívat k rozvoji společenství.

V dramatické výchově má žák příležitost rozvíjet schopnost improvizace, herectví, ale i další schopnosti včetně technických díky širokému spektru divadelních profesí (psaní scénáře, režie, scénografie, scénická hudba a zvuk, světlo). Svůj zájem o divadelní tvorbu může žák rozvíjet v divadelním souboru, pokud tuto činnost škola nabízí.

Stane se ale i to, že žáci sami založí hudební skupinu, taneční skupinu, divadelní soubor, a škola by je v těchto jejich aktivitách měla podporovat a poskytnout jim pedagogickou i odbornou supervizi. 

Aktivní zapojení do uměleckých projektů a prezentací nejen posiluje umělecké schopnosti žáka, ale také přispívá k obohacení kulturního prostředí ve škole a v místní komunitě. Žák se tak připravuje na aktivní a plnohodnotnou účast v kulturním životě svého regionu, stává se aktivním členem kulturní komunity, který má povědomí o svém kulturním dědictví a je schopný přispívat k jeho ochraně, rozvoji a propagaci. 

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Důstojný život

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

  • diskutuje s učiteli a spolužáky o kulturním prostředí a kulturních a uměleckých aktivitách ve škole a místě
  • navrhne způsoby, jak obohatit kulturní dění ve škole (může navrhnout organizaci kulturního večera ve škole, divadelního nebo tanečního představení, hudebního koncertu nebo uměleckého workshopu apod.), konzultuje své nápady s učiteli a spolužáky a přijímá zpětnou vazbu 
  • sleduje umělecké a kulturní dění ve škole a v místě a využívá možnost navštívit kulturní akce a prezentace uměleckých výstupů v rámci školy i mimo ni 
  • zapojuje se do třídních i celoškolních uměleckých a kulturních projektů, navrhuje pro sebe možnosti aktivně se podílet na jejich realizaci přímou účastí v uměleckých a kulturních vystoupeních nebo dobrovolnickou pomocí s jejich organizací a propagací 
  • zná nabídku školy a regionu, kde žije, pro možnosti aktivního trávení volného času, argumentuje své preference, využívá možnosti účastnit se podle svého zaměření zájmových uměleckých skupin a kroužků ve škole a navrhuje možnost dalšího rozšíření těchto aktivit

Očekávané výsledky učení