Uvede příklady živého umění, kulturních projevů, akcí, tradic a kulturních institucí na regionální, národní i celosvětové úrovni.

UAK-HTD-003-ZV9-009

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Ze zdrojů si vyhledá uměleckou tvorbu (tradici), která je spjatá s lokalitou, ve které žije. 
  • Uvede příklady kulturních institucí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se může v těchto institucích setkat. 
  • Popíše některé podoby uměleckých a kulturních projevů vlastní kultury a některých spjatých s jinou kulturou. 
  • S porozuměním vnímá rozdílnost v kulturních zvycích a tradicích vlastních a svých spolužáků. 
  • Oceňuje pestrost uměleckých a kulturních projevů v regionu, ve kterém žije.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Anotace:
Žáci si prostřednictvím kulturního deníku vytvářejí osobní sbírku zážitků, poznatků a reflexí spojených s uměním a kulturou. Tento deník slouží jako prostor pro zaznamenávání jejich návštěv kulturních akcí, setkání s tradicemi, objevů místních institucí nebo tvorby vlastních projektů. Postupně si žáci uvědomují propojení mezi kulturou, místní identitou a vlastní zkušeností. Deník zároveň podporuje schopnost reflexe, kreativního vyjádření a systematického zaznamenávání informací.


Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Žáci vytvoří osobní kulturní deník, ve kterém zachytí jeden kulturní zážitek z regionu (návštěvu muzea, rozhovor s pamětníkem, účast na místní akci).

Popis činnosti žáků:
Každý žák si vybere aktivitu spojenou s místní kulturou. Po jejím absolvování ji popíše v kulturním deníku, doplní kresbou nebo fotografií a přidá krátký osobní komentář: "Co jsem objevil/a nového?" Svůj nový kulturní deník si žáci navzájem představí. 

Způsob ověřování / hodnocení učitelem:
Žáci představují své deníky v pravidelných intervalech (například jednou za měsíc). Učitel hodnotí deníky podle originality zpracování, reflektivních poznámek a schopnosti propojit vlastní zážitek s širším kulturním kontextem.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Pojmenuje kulturní instituce z oblasti hudby, tance a divadla na regionální i národní úrovni.
  • Spolupracuje na projektu, který se zaměřuje na hlubším poznávání uměleckých projevů vlastní kultury i kultur jiných zemí.
  • Nachází v regionu, kde žije, projevy různých kultur. 
  • K získávání informací o kulturním dění využívá i digitální média. 
  • O svých kulturních aktivitách si vede záznamy. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Anotace:
Žáci zkoumají a srovnávají kulturní projevy z různých oblastí ČR i světa pomocí digitálních médií a vytvářejí interaktivní prezentaci.

Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Vyberte jednu kulturní tradici nebo instituci z ČR a jednu ze zahraničí, které vás zaujaly. Na základě dostupných zdrojů připravte „virtuální galerii“, která představí obě vybrané kultury a jejich propojení.

Popis činnosti žáků:
Žáci pracují ve dvojicích nebo malých skupinách. Vyhledávají informace online, prohlížejí videa a fotografie (např. UNESCO památky, světové festivaly). Používají digitální nástroje k vytvoření prezentace, která zahrnuje fotografie, krátké texty a videoklipy. Prezentaci sdílejí v rámci třídy, přičemž diskutují společné rysy a odlišnosti.

Způsob ověřování / hodnocení učitelem:

  • Hodnocení relevance a kreativity prezentace.
  • Posouzení schopnosti propojit informace z různých zdrojů a reflektovat podobnosti a rozdíly.

Zapojení žáků do diskuse nad kulturními tradicemi a jejich vlivem na společnost.

Datum: 28. 9. 2025 19:59:26
Autor: Silva Macková
Klíčová slova: Umění a kultura, kulturní kompetence, romská kultura, kulturní identita
Krátký textový popis:

Tato výuková aktivita je určena pro žáky druhého stupně základní školy a zaměřuje se na rozpoznávání a kritické zkoumání předsudků vůči romské menšině prostřednictvím hlubšího poznávání romské kultury,  práce s dokumentem, skupinové tvorby, diskuse a reflexe,. Aktivita rozvíjí klíčové kompetence v oblasti kulturní identity, kulturní rozmanitosti a digitálních dovedností. Žáci nejprve anonymně reflektují své představy o romské kultuře, poté sledují dokument o úspěšných romských osobnostech, diskutují o významu předsudků a stereotypů, a v závěru tvoří digitální nebo vizuální portréty vybraných romských osobností. Cílem je podpořit empatii, porozumění kulturní rozmanitosti, kritické myšlení a schopnost pracovat s digitálními technologiemi. Aktivita vytváří bezpečný prostor pro otevřenou diskusi o předsudcích a umožňuje žákům reflektovat vlastní postoje a poznat hodnotu romské kultury a jejích přínosů společnosti.

Soubory:
Ilustrace k OVU UAK-HTD-003-ZV9-009, úroveň Na cestě HTD-003-ZV9-009-na-ceste-Vzdyt-jsi-Rom.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede příklady kulturních institucí a kulturních akcí z oblasti hudby, tance a divadla regionálního, národního a celosvětového významu.
  • Popíše podoby uměleckých a kulturních projevů spjatých s jinou kulturou, nachází podobnosti a rozdíly mezi regionálními, národními a celosvětovými kulturními projevy (např. jak se slaví určité svátky, folklor, lidové umění).
  • Využívá digitální technologie a další jemu dostupné zdroje k získávání informací o významných uměleckých a kulturních aktivitách ve svém regionu i v celostátním a světovém měřítku.
  • Své zkušenosti a poznatky zpracovává různým způsobem (vede si kulturní deník, prezentuje svůj zážitek z kulturní akce nebo návštěvy kulturní instituce ostatním apod.).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Anotace: 
Žáci objevují kulturní bohatství prostřednictvím tvorby krátkých videí, která propojují regionální, národní a světové kulturní instituce, akce a tradice. Tímto způsobem rozvíjejí schopnost kritického vyhledávání informací, kreativní prezentace a práce s digitálními technologiemi. Aktivita podporuje spolupráci, kreativitu a hlubší pochopení kulturní rozmanitosti i jejího vlivu na každodenní život. 

Zadání / popis situace, činnosti žáka: 
Ve dvojicích připravte krátký kulturní vlog, ve kterém představíte jednu regionální, jednu národní a jednu světovou kulturní akci, tradici nebo instituci. Zaměřte se na jejich význam, dopady a zajímavosti. 

Popis činnosti žáků: 
Žáci pracují ve dvojicích. Vyhledávají informace, zpracovávají je a tvoří scénář pro krátké video (např. 3–5 minut). Natáčejí vlog na mobilní telefon, přidávají fotografie, videoklipy a vlastní komentáře. Ve videu představují kulturní instituce (např. místní divadlo, Národní muzeum, Louvre) nebo akce (např. regionální festival, Pražské jaro, Karneval v Riu). Hotový vlog sdílejí s ostatními a reflektují, co je na tvorbě nejvíce zaujalo. 

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: 

Reflexe: Učitel vede diskusi, ve které žáci reflektují, co se během přípravy a natáčení naučili, jaké byly výzvy a jak vnímali propojení regionální, národní a globální kultury. 

Spoluúčast spolužáků: Spolužáci v roli diváků poskytují zpětnou vazbu – sdílí své dojmy, co je zaujalo nebo co by mohlo být zlepšeno.  

Hodnocení obsahu: Učitel posuzuje, jak žáci vystihli podstatu a význam vybraných kulturních prvků (instituce, akce, tradice), zda jsou informace správné, úplné a přínosné. 

Hodnocení formy zpracování: Učitel hodnotí technickou kvalitu vlogu, včetně scénáře, vizuálních prvků (fotografie, videoklipy) a celkové originality prezentace. 

Kreativita a prezentace: Posouzení originality a schopnosti zaujmout cílové publikum (spolužáky). 

Datum: 12. 8. 2025 12:11:03
Autor: Silva Macková
Klíčová slova: Hudební, taneční a dramatická výchova, koncertní síň, klíčová kompetence kulturní, akustika, kulturní povědomí a jednání
Krátký textový popis:

Tato aktivita se zaměří na význam koncertních síní jako kulturních a hudebních institucí. Žáci budou zkoumat, proč je pro kvalitní koncert nezbytný speciálně upravený prostor, jaký vliv má akustika a zvuková technika na hudební zážitek a jak koncertní síně přispívají k prestiži a významu hudebních vystoupení. Prostřednictvím praktických pokusů a diskuse si žáci uvědomí, proč koncertní síň není jen obyčejný prostor, ale kulturní fenomén, který ovlivňuje světovou i národní hudební kulturu. Cílem aktivity je pochopit roli koncertních síní v kulturním dění a prozkoumat, proč jsou tak ceněné a renomované. 

Soubory:
Ilustrace OVU UAK-HTD-003-ZV9-009 úroveň splněno HTD-ZV9-009-SPLNENO-KONCERTNI-SIN.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklad významné kulturní instituce a tradice ve svém okolí, v naší zemi nebo ve světě.