Získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí.

KPP-ZDR-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • soustředím se na podporu žáků při objevování specifických aspektů jejich tvůrčího potenciálu
  • podněcuji žáky k přemýšlení mimo ustálené vzorce (out of the box) a k nalézání vnitřní motivace pro objevování a využívání nových příležitostí a výzev
  • podporuji samostatné myšlení prostřednictvím bádání, experimentování a otevřeného dialogu, aktivních projektů a diskusí motivovaných reálnými situacemi
  • organizuji besedy, setkání žáků s inspirativními podnikavými osobnostmi a pozitivními vzory – úspěšnými absolventy školy, rodiči, odborníky
  • poskytuji žákům konstruktivní zpětnou vazbu, včetně formativního hodnocení, které jim pomáhá hlouběji porozumět jejich tvůrčímu procesu a posiluje jejich schopnosti zdokonalovat se
  • umožňuji žákům získat zkušenosti
    • v sebeprezentaci, což zahrnuje představení osobních kvalit a schopností jedince
    • v prezentaci osobních i skupinových úspěchů a témat, která inspirují jejich okolí
  • nabízím žákům možnost účasti na akcích typu inovační kemp, letní školy aktivního občanství, což jsou intenzivní a interaktivní akce zaměřené na rozvoj inovace, kreativity, spolupráce i sebepoznání (silné stránky, talenty)
  • podporuji u žáků porozumění principům práce s externími zdroji, zejména s ohledem na projektový trojimperativ (vztah mezi časem, zdroji a kvalitou), usiluji o jejich praktickou aplikaci, konkrétně zapojením žáků do projektového učení a do řešení reálných problémů
  • zařazením kooperativního učení a nastavením jasných očekávání a kritérií pro hodnocení kvality práce žáků jim umožňuji při plánování a realizaci projektů efektivně sdílet a využívat zdroje a zkušenosti 
  • rozvíjím u žáků dovednosti síťování a budování kontaktů, což zahrnuje budování a udržování vztahů s ostatními lidmi jak v jejich osobním, tak v budoucím profesním prostředí
  • umožňuji žákům účast na konferencích, absolvování exkurzí v různých firmách a organizacích
  • vyzývám žáky k tomu, aby si sami vybrali a kontaktovali firmu/organizaci, do které se chtějí podívat a něco se o ní dozvědět
  • podporuji zapojení žáků do debatní ligy, kde mohou rozvíjet dovednosti v oblasti veřejného projevu, kritického myšlení, argumentace apod.
  • rozvíjím spolupráci mezi školami a vítám aktivity připravované žáky středních škol pro žáky základních škol, jako jsou odborné a zájmové kroužky
  • vyzývám žáky k budování svého profesního profilu a síťování s lidmi ve svém oboru zájmu, mimo jiné zapojením do programů typu Europass, Start iD
  • zprostředkovávám žákům příležitosti spolupracovat s profesionály, se staršími spolužáky nebo absolventy školy, kteří jim poskytují užitečné rady a podporu, například při jejich profesním směřování a síťování (tzv. mentorství)
  • podporuji propojování žáků s komunitou a místní samosprávou, například formou rozmanitých žákovských projektů/miniprojektů
  • pestrou škálou metod a forem výuky přináším do procesu výuky nečekané změny, kterým musí žáci flexibilně čelit, jsou nuceni předvídat situace, události a plánovat opatření k jejich zvládnutí, adaptovat se
  • nabízím žákům příležitosti ke zdokonalování dovedností, které jsou důležité pro jimi zvolené obory a pro jejich budoucnost práce
  • se zájemci zakládám malé žákovské firmy, například typu JA firma (Junior Achievement)
  • propojuji žáky i školu s firmami programy typu Firemní dny aj.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: vlastní tvůrčí potenciál

  • Vyhledává a využívá příležitosti k hlubšímu poznání svého tvůrčího potenciálu.
  • Přichází s novými nápady a inovativními přístupy, nezávisle experimentuje a je schopný sám ověřit správnost svého postupu.
  • Inspiruje se z různých, i náročnějších zdrojů a spolupracuje s kreativními a tvůrčími lidmi, čímž posouvá své vlastní hranice.
  • Využívá výzvy jako prostředek k osobnímu růstu.

Komponenta: externí zdroje a prostředky

  • Na konkrétním příkladu vysvětluje projektový trojimperativ (vztah mezi časem, zdroji a kvalitou).
  • Projektový imperativ prakticky využívá při realizaci aktivit, při jejich plánování vyvažuje všechny položky, vizualizuje časový plán.
  • Zajišťuje a spravuje externí zdroje potřebné k dosažení svých cílů nebo cílů projektu, včetně materiálních, nemateriálních, technických, digitálních, finančních a dalších zdrojů.
  • Průběžně během plánování i realizace aktivity reflektuje, zda má stále dostatek zdrojů.

Komponenta: podněcování spolupráce

  • Motivuje ostatní, aby se zapojili do různých činností či náročnějších projektů a podíleli se na dosahování společných cílů.
  • Komunikuje s okolím a vytváří tým lidí s různými dovednostmi, schopnostmi, zájmy, zkušenostmi a úhly pohledu.

Komponenta: síťování a networking

  • Buduje, udržuje a prohlubuje dobré vztahy s lidmi sdílejícími podobné zájmy, uvědomuje si, že tyto vztahy přispívají k jeho osobnímu rozvoji nebo k rozvoji týmu.
  • Sdílí své zkušenosti, zájmy i širší spektrum informací v novém prostředí a navazuje kontakty s inspirativními lidmi.  
  • Při setkáních s podnikavými vzory si na jejich příkladech uvědomuje své potenciální klíčové profesní dovednosti, které poté konkrétně pojmenovává a popisuje.
  • Popisuje své silné stránky a záměrně je přiměřeně prezentuje ve vhodných situacích.

Komponenta: adaptabilita a flexibilita

  • Adaptuje se na změny, příležitosti a výzvy během výuky i v běžných životních situacích.
  • Je otevřený novým znalostem a cíleně rozvíjí dovednosti důležité pro své profesní směřování.
  • Projevuje odvahu a vytrvalost při realizaci nových nápadů, prosazování vlastních myšlenek, případně při zakládání žákovských firem či přispění k udržitelnému životu.

Očekávané výsledky učení