Diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě.
Komentář:
Nové oblasti využívání digitálních technologií (DT) mění naši společnost, žáci se s nimi často setkávají a až přı́liš často s jejich velmi nepřesným výkladem. Novináři se soustředí na senzacechtivé zprávy, filmový průmysl zase na efektní vnější zobrazení. Obojí většinou zcela mimo technickou realitu.
Učitel u zvolených (nebo žáky navržených) nových DT vysvětlı́ rámcově jejich technologické principy. Na základě toho může proběhnout diskuse o jejich využití, významu, přínosech a rizicích. Žáci se také seznámí se způsoby zapojení nových technologií do praktického použití a dále s obecnými vlastnostmi adaptace nových technologií ve společnosti (např. hype křivka nástupu technologií).
Nové DT stále vznikají, je vhodné se soustředit na ty, které již obhájily svoji použitelnost a prosazují se v praxi; například: umělá inteligence, 3D tisk, kvantové počítače, blockchain a kryptoměny, virtuální a rozšířená realita, internet věcí.
Digitální technologie nejsou pouze zařízení, se kterými žáci běžně (ve škole či doma) pracují. Digitální technologie jsou dnes důležitou součástí mnoha nástrojů, které běžně využíváme, vytvářejí úplně nové skupiny zařízení a služeb a mění zásadně fungování celé společnosti. Žáci by měli získat odborné informace o jejich fungování, na základě kterých budou lépe rozumět jejich vlastnostem, přínosům i rizikům.
Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:
- diskutoval o tom, jaké DT používá/zná – které má u sebe, které doma, které ve škole a se kterými se seznámil prostřednictvím médií,
- seznámil se se základními principy fungování vybraných DT pomocí jednoduchých analogií a příkladů,
- na základě konkrétních příkladů toho, jak se dané technologie využívají v různých oborech (školství, medicína, průmysl, umění), kriticky přemýšlel o jejich významu, přínosech a rizicích,
- navrhl vlastní projekt využití jím zvolené DT (ve škole, doma, v místě svého bydliště…).