Specifikuje proměnu politických útvarů, krajiny a lidských sídel od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů.

CAS-DEJ-001-ZV9-004
divider

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vychází z reálné zkušenosti žáka s vlastním okolím a potřeby orientace v prostoru. Ukazuje rozdílné zobrazení vybraných regionů a míst v různých obdobích a také na různých místech světa a vede žáka k uvědomění, že jeho vlastní vnímání prostoru a používání mapy může být ovlivněné místem a kulturou, ve které žije. Vytyčování hranic v prostoru ve formě politických nebo národních celků je spojováno s mocenskými nároky, ve kterých je „historický nárok“ na území běžně doprovázen konflikty mezi různými zájmovými skupinami. Žák chápe mapu jako možnou vizualizaci historických událostí a změn a jako pramen historikovy práce. Klade si otázky po možných záměrech tvůrců map a popisuje možné dobové perspektivy jejich vzniku. Odpovídá na otázky spojené se změnou a trváním, například, jak a proč se rozšiřují lidská sídla, jak lidská činnost ovlivňuje krajinu, proč se měnily hranice států, jaké války a události vedly k proměnám měst a hranic.

Očekávané výsledky učení