zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
Komentář
Očekávaný výsledek učení představuje propojení historie se současným světem. Státní svátky, významné dny a slavná výročí jsou v mimoškolním prostředí každoročně četně medializovány, nezřídka jsou využívány za účelem propagací myšlenek a politických ideologií či stran. Očekávaný výsledek učení vede žáka ke kritickému myšlení, rozvíjí schopnost vzdorovat ideologickému zneužívání historických výročí, ale také schopnost utvářet si pozitivní vztah k historickým tradicím, které považuje za důležité.
Žák spojí historicky významné dny v kalendáři s historickými událostmi (včetně vybraných evropských dnů ustanovených Evropským parlamentem). Popíše a vysvětlí jejich historický kontext a současný význam, včetně svého postoje k nim. S využitím příkladů ideologického zneužívání státních svátků, významných dnů a slavných výročí v minulosti (prvomájové průvody v období socialismu; tendenčně prosovětské oslavy Dne vítězství 9. května; Den upálení mistra Jana Husa z perspektivy první republiky, protektorátu, vlády KSČ atd.) vysvětlí, proč společnost a její vedoucí představitelé významné dny, státní svátky a náboženské tradice potřebuje.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- za pomoci různých zdrojů zjišťuje faktografické informace o státních i ostatních svátcích v České republice, významných dnech a slavných výročích v kontextu evropských i světových dějin
- posoudí význam a aktuálnost vybraných státních svátků a významných dnů, vztahuje je k vlastní zkušenosti (např. s oslavami daného svátku nebo významného dne)
- diskutuje o tom, jaký vliv na utváření identity (zvolené skupiny, národa, ale i občana) státní svátky a výročí mohou mít a mají (nebo zjednodušeně: Proč se státní svátky a významné dny každoročně připomínají?)
- s využitím dobových pramenů posuzuje vliv propagandy na připomínku státních svátků a významných dní v dějinách, interpretuje potenciální motivace a cíle vládnoucích režimů
- na základě kritického posouzení významu svátků si utváří vztah k historickým tradicím
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-002-ZV5-011 uvede příklady toho, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí
- CJS-CJS-003-ZV5-012 zkoumá lokální historii prostřednictvím vlastního bádání nejméně ve dvou zdrojích
- CJS-CJS-003-ZV5-013 porovná, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes
- CJS-CJS-003-ZV5-014 vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic