Specifikuje proměnu politických útvarů, krajiny a lidských sídel od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů.

CAS-DEJ-001-ZV9-004
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vysvětlí význam mapy jako pramene historikovy práce, 
  • Orientuje se v legendě mapy.
  • Vyhledá v jednoduchých mapách z různých období požadované informace.
  • Porovná dvě mapy stejné lokace, vyhledá odlišnosti.

 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Jak žili lidé v polis?

Žáci během aktivity na stanovištích vypracovávají úkoly spojené s podobou starověkých řeckých městských států (úkoly se týkají jak jejich sociální a politické struktury, tak i např. typických architektonických a geografických rysů). V další hodině mohou navázat úkolem tvorby návrhu vlastního městského státu.

 

Postup

  1. Na začátku hodiny se žáci rozdělí do pracovních skupin, v nichž vypracovávají zadání z prezentace.
  2. Skupiny mají za úkol sehnat informace pro splnění úkolů na sedmi stanovištích, práci na nich by si měly rozdělit a s výsledky seznámit svoji skupinu. Učitel by měl být k dispozici těm žákům, kteří potřebují pomoc a pomáhat s pochopením informací na stanovištích.
  3. Během reflexe hodiny vyučující promítá přes projektor jednotlivá stanoviště, žáci říkají, co na tomto konkrétním stanovišti mohli zjistit a v případě potřeby si ještě doplňují informace k odpovědím.
  4. Na tuto hodinu lze navázat dále projektem tvorby návrhu vlastního městského státu.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Odliší otázky, na které můžeme získat odpovědi z map, od toho, co z map vyčíst nemůžeme.
  • Pracuje s mapami z různých historických období a z různých regionů (lokální i globální); definuje pojmy a prvky spojené s prací s mapou (legenda, hranice, sídla, škály, barevné rozlišení).
  • S pomocí vyučujícího porovná různé mapy z různých časových období a určí stanovisko autorů map.
  • Využije mapu jako historický pramen, který dokáže zodpovědět otázky vyučujícího (co a proč se stalo, kde to na mapě lze vidět apod.).
  • Na mapách ukáže, k jakým změnám v průběhu času došlo (např. formování politických celků, urbanizace, industrializace) a propojí své závěry s historickými událostmi (války, územní nároky, diplomatická jednání a závěry, motivace lidí žijících v daném regionu).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Jak vypadala raně středověká Evropa?

Během hodiny žáci s pomocí deníkových záznamů fiktivního středověkého cestovatele a dějepisných atlasů odhalují, jaké vybrané státy existovaly během raného středověku v Evropě nebo k jakým geografickým jevům zde často docházelo.

Postup

  1. Učitel žákům v prezentaci (viz příloha na úložišti) promítne politickou mapu současné Evropy a do skupin rozdá list s deníkovými záznamy cestovatele a úkoly s tím, že kořeny současné podoby Evropy lze hledat již v raném středověku, o čemž hovoří také informace v úvodu pracovního listu (viz příloha na úložišti). Pokud mají učitelé možnost, mohou využít online atlasy (v prezentaci jsou k nim QR kódy), které žáci otevírají na školních tabletech, počítačích nebo přes vlastní telefony. Využívat se také dají tištěné dějepisné atlasy.
  2. Doporučuje se žákům ukázat způsob práce s mapou i jakým způsobem mohou uvažovat nad indiciemi v deníkovém záznamu, a jeden vybraný stát si tak zpracovat společně.
  3. Na práci mají žáci cca 25 minut, ve skupině by si měli jednotlivé deníkové záznamy rozdělit mezi sebe, aby práci stihli. Je také možné některé deníkové záznamy v zadání vynechat.
  4. Během reflexe vyvolané skupiny představují své závěry k vybraným deníkovým záznamům, měly by také zaznít odpovědi na otázky č. 2 a č. 3. Pokud je to možné, je vhodné odpovědi opírat o promítnutý dějepisný atlas nebo velkou mapu zavěšenou viditelně ve třídě.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Používá mapu jako pramen, který odpovídá na žákem položené otázky.
  • Popíše, co na mapě vidí, jaký to má význam pro jeho poznávání minulosti a které další mapové podklady nebo zdroje mu mohou pomoci vyslovené závěry doložit. 
  • Na mapách ukáže, k jakým změnám v průběhu času došlo, a propojí své závěry s historickými událostmi (války, územní nároky, diplomatická jednání a závěry, motivace lidí žijících v daném regionu).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Lekce Proměny města Zlína

Žák pracuje samostatně či ve skupině (popřípadě celá třída) na cvičení aplikace HistoryLab Proměny města Zlína (odkaz na úložišti). Porovnává mapy Zlína z 19. a 20. století, zaznamenává rozdíly v mapách, vyznačuje, podle čeho může určit dataci map. Vysvětlí, jak se změnilo město a čím tyto změny mohly být způsobeny. 

Pozn.: HistoryLab nabízí řadu dalších cvičení k práci s mapou, stačí do vyhledávacího pole zadat klíčové slovo „mapa“. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše, jak vypadalo lidské sídlo a krajina v příslušné dějinné etapě.