zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žák: Vlastními slovy popíši státní a náboženské svátky ČR, vybrané významné dny a slavná výročí, zařadím je k datům v kalendáři. Vysvětlím důvody jejich slavení a připomínání. Ilustruji, jaké tradice a obyčeje jsou s nimi spojeny. Zhodnotím jejich význam pro sebe samotného, zvolenou komunitu i současnou společnost. Zaujmu k nim vlastní postoj. Na základě příkladů z minulosti vysvětlím, jakým způsobem mohou být svátky ideologicky zneužívány.
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- zjišťuje informace o státních i ostatních svátcích v České republice, významných dnech a slavných výročích v kontextu evropských i světových dějin
- posoudí význam a aktuálnost vybraných státních svátků a významných dnů, vztahuje je k vlastní zkušenosti (např. s oslavami daného svátku nebo významného dne)
- diskutuje o tom, jaký vliv na utváření identity (zvolené skupiny, národa, ale i občana) státní svátky a výročí mohou mít a mají (nebo zjednodušeně: Proč se státní svátky a významné dny každoročně připomínají?)
Popis
Žák pracuje ve skupině se seznamem státních svátků a významných dnů České republiky a dále se dvěma úryvky z rozpravy z Parlamentu České republiky. Ze seznamu musí vybrat devět nejvýznamnějších, sestavit do „diamantu“ a výběr zdůvodnit. Cílem je rozvoj historického myšlení, konkrétně principu vztah k minulosti (historický význam). Žák zjišťuje, že k minulosti se vztahujeme vždy z našeho současného pohledu a že v různých dobách a situacích jsou tak různé události a témata z minulosti považována za různě významné. Co je důležité v dějinách se proměňuje a k minulosti se nevztahujeme jen jako jednotlivci, ale také jako společnost.