Charakterizuje společenské role, do kterých se ve svém životě dostává, a posoudí, co pro něj znamená příslušnost k rodině, ke škole, ke kultuře, k náboženství, k genderu, k obci, k národu, ke státu.
Komentář:
Žák identifikuje a popíše své role v rámci různých společenství (včetně digitálních). Žák charakterizuje, jaké vztahy má k jednotlivým společenstvím, a rozumí významu a vlivu těchto vztahů na jeho osobní rozvoj a společnost jako celek. Žák je schopný vyjádřit, co pro něj znamená být součástí jednotlivých společenství, jaké jsou jeho hodnoty v rámci těchto příslušností, a reflektuje, jaké jsou jeho zkušenosti v rámci jednotlivých rolí. Zároveň je žák veden k uvědomění, že se lidé, jejich osobnosti, způsoby života, potřeby i názory liší. Stěžejní rolí učitele je zajistit bezpečné prostředí a respektovat, že identita každého může být konstruována odlišně.
Společenské role a příslušnost k různým společenstvím mají zásadní vliv na formování našich hodnot, chování a osobnost. Pro žáky je důležité pochopit význam těchto sociálních skupin, aby se mohli aktivně zapojit do společnosti, rozvíjet své schopnosti a stát se zodpovědnými, empatickými a společensky uvědomělými jednotlivci. To jim pomůže vést vyvážený a naplňující život a přispět k pozitivnímu rozvoji společnosti jako celku. Základy kultury, tradic či víry a genderové identity jsou předávány také v rámci těchto společenství, čímž se udržuje kulturní kontinuita, která jedincům dodává pocit sounáležitosti a přináší radost ze sdílení zážitků s ostatními.