Já ve společnosti
Obsahový okruh se zaměřuje na to, aby žáci porozuměli společnosti v její rozmanitosti a v širších souvislostech, což zahrnuje kritický přístup k sobě samému, ke společnosti a k informacím obecně. Nezbytnou součástí je reflexe vlastních názorů, postojů, zkušeností. Žáci se učí rozpoznávat, přijímat a respektovat vzájemné rozmanitosti, prozkoumávají sociální interakce, pojmenovávají své hodnoty a uvádějí je do praxe, formují své postoje, rozvíjejí se v oblasti empatie a morálky. Dílčí témata z každodenního života se přirozeně dotýkají nejen fyzického, ale také digitálního prostředí. Osvojení tohoto vzdělávacího obsahu je důležité proto, aby se žáci mohli bezpečně a aktivně pohybovat ve společnosti a zapojovat se do ní.
Očekávané výsledky učení
2. stupeň, 9. ročník
- CAS-VKO-001-ZV9-001 charakterizuje společenské role, do kterých se ve svém životě dostává, a posoudí, co pro něj znamená příslušnost k rodině, ke škole, ke kultuře, k náboženství, ke genderu, k obci, k národu, ke státu
- CAS-VKO-001-ZV9-002 rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup
- CAS-VKO-001-ZV9-003 zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích
- CAS-VKO-001-ZV9-004 zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí