Rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup.

CAS-VKO-001-ZV9-003
divider

Komentář:

Stereotypy a předsudky vznikají jako myšlenkové a emocionální zjednodušování světa kolem nás. Souvisejí se zobecňováním, přebíráním mínění jiných lidí, s prvním dojmem, s emocemi, jsou často kulturně nebo společensky podmíněné. Stereotypy a předsudky mohou být národnostní, etnické, politické, náboženské, třídní, genderové, sociální nebo jiné povahy. Stereotypy a předsudky mohou vést k narušení mezilidských vztahů, k diskriminaci, k sociálnímu napětí, izolaci jedince nebo skupiny lidí, mohou být předpokladem pro protiprávní jednání. Proto je důležité, aby žák rozpoznával předsudečné a stereotypní vyjadřování ve svém okolí, v médiích a na sociálních sítích a aby reflektoval vlastní názory a postoje, které by mohly ke vzniku předsudků a myšlenkových stereotypů přispívat.Uvažuje nad tím, jak se ve společnosti žije lidem, kteří jsou nazíráni předsudečně. Klíčové je to, aby měl žák možnost setkat se s někým, kdo má odlišné názory nebo postoje, a získával prostřednictvím těchto setkání dovednosti, jak s předsudky a stereotypy pracovat. 

Práce s předsudky a stereotypy pomáhá vytvářet inkluzivní a respektující prostředí nejen ve škole, ale i ve společnosti. Žáci se učí přijímat a respektovat odlišnosti mezi sebou a mezi ostatními. Práce s vlastními předsudky a stereotypy přispívá k tomu, aby se žák stal informovanějším, zodpovědnějším i empatičtějším. To vede k lepšímu porozumění, toleranci a spolupráci mezi nejrůznějšími skupinami lišícími se kulturně, sociálně či etnicky.

Očekávané výsledky učení