zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích
Komentář
Žák vytvoří a zdůvodní svůj osobní žebříček hodnot, kterým se řídí ve svém životě. Popíše, jak tyto hodnoty ovlivňují jeho chování, rozhodování a postoje v různých životních situacích (např. etické dilema, kdy se někdo musí rozhodnout, zda zůstat věrný svým zásadám, nebo ustoupit kvůli tlaku druhých). Žák identifikuje klíčové hodnoty, které ho vedou a které považuje za nejvýznamnější (např. respekt k druhým, odpovědnost za vlastní činy, soudržnost s rodinou nebo ochrana životního prostředí). Tyto hodnoty následně hierarchizuje podle jejich důležitosti a předností (např. pokud si žák cení rodiny výše než materiálního bohatství, bude při svých rozhodnutích a jednáních klást důraz na rodinné vztahy a společenství, i kdyby to znamenalo obětovat finanční zisk).
Vytvoření a porozumění osobnímu žebříčku hodnot je důležité pro dosažení životního naplnění a rozhodování v souladu s představami o vlastním životě. Očekávaný výsledek učení inspiruje žáky v oblasti hodnot a morálky, podporuje porozumění rozmanitosti, rozvíjí respektující přístup a přispívá k odpovědnému rozhodování. Hodnoty mohou poskytovat vodítko při stanovení osobních priorit (co chci, co nechci) nebo například v situacích, kdy nevíme, jak se rozhodnout nebo jak se zachovat. Sestavením životních hodnot a priorit žák poznává, co je v životě důležité, co méně důležité, co bude (musí) preferovat, aby dosáhl konkrétních životních cílů, aby jednal a rozhodoval se v souladu se svými přesvědčeními a možnostmi a také s ohledem na ostatní.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pojmenovává životní hodnoty lidí
- diskutuje o vlivu sociálního a kulturního prostředí na utváření hodnot různých skupin lidí
- sestavuje z nabídky vlastní žebříček životních hodnot
- zdůvodní svůj výběr životních hodnot
- popíše, jak se prakticky žebříček hodnot odráží v různých situacích jeho života
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-003 uvede příklady dokládající, že člověk, společnost a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí
- CJS-CJS-001-ZV5-006 prokáže porozumění roli politiků, prezidenta, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace
- CJS-CJS-002-ZV5-010 posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci
- CJS-CJS-002-ZV5-011 uvede příklady toho, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí
- CJS-CJS-003-ZV5-014 vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic
- CJS-CJS-006-ZV5-036 vysvětlí na příkladu, proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje
- CJS-CJS-006-ZV5-037 sestaví jednoduchý osobní rozpočet