zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích

CAS-VKO-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • sestaví žebříček svých hodnot a zdůvodní výběr hodnot i jejich pozici v hierarchii 
  • popíše příklady situací a rozhodování, ve kterých se projevily/projevují jeho hodnoty

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

  1. Vytvořte společný třídní seznam 10 hodnot, které jsou pro vás důležité.
  2. Rozdělte se do skupin a s vybraného seznamu vyberte 3 až 5 které jsou pro vaši skupinu nejdůležitější. Vybrané hodnoty prezentujte před třídou i s odůvodněním jejich výběru. 
  3. Dostanete kartičku s příkladem životní situace, na základě vašich hodnot vypracujte možné vyústění příběhu:
  • vyústění, které odpovídá vašim vybraným hodnotám,
  • vyústění, které neodpovídá vašim vybraným hodnotám.   

4. Prezentujte své příběhy před třídou.

Příklad životní situace: Sportovní dilema 

Postavy: 

  • Talentovaná fotbalistka, která hraje velmi důležitý zápas. 
  • Soupeřova obránkyně má od trenéra pokyn zastavit protihráčku všemi možnými způsoby.  

Možné situace: 

  • Hráčka se cítí frustrovaná a naštvaná kvůli agresivní hře soupeřky.  
  • Obránkyně má dilema - dodržovat fair play, nebo zastavit soupeřku jakýmkoliv způsobem  

Vyústění: 

  • Co by měly jednotlivé fotbalistky udělat?  

Popis ověřování

Žák prokáže porozumění pojmu hodnota tím, že ji popíše jako obecně uznávaný morální princip, který slouží jako základ pro naše jednání, rozhodování a postoje. Žák bude dále schopen vymezit hodnoty, se kterými se ztotožňuje, a hodnoty, se kterými nesouhlasí, bude schopen zdůvodnit, proč jsou pro něj některé hodnoty důležitější než jiné. Žák bude také reflektovat, jaké výhody mu v životě přináší, že má vlastní žebříček hodnot. Například mu může pomoci v rozhodování v obtížných situacích nebo mu poskytnout směr a účel v životě. 

Aktivita s konkrétním příkladem pak pomáhá žákům pochopit, co jsou hodnoty a jak ovlivňují naše myšlení, chování a rozhodování. Na základě příběhu se vciťují do druhých lidí a porozumí jejich odlišným perspektivám. Jedná se především afektivní výstup, v rámci ověřování se proto musíme soustředit na společnou reflexi s žáky.  

Reflexe by se měla zaměřit na: 

  • Sdílení vlastních hodnot a zkušeností. 
  • Respekt k odlišným názorům a hodnotám druhých. 
  • Pochopení konfliktních hodnot a hledání kompromisů. 
  • Vnímání vlivu hodnot na myšlení, chování a rozhodování. 
  • Vcíťění se do druhých lidí a jejich perspektiv. 
  • Reflektování vlastních hodnot a jejich důležitosti. 
  • Rozlišování mezi vlastními a vnucovanými hodnotami.