zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- sestaví žebříček svých hodnot a zdůvodní výběr hodnot i jejich pozici v hierarchii
- popíše příklady situací a rozhodování, ve kterých se projevily/projevují jeho hodnoty
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
- Vytvořte společný třídní seznam 10 hodnot, které jsou pro vás důležité.
- Rozdělte se do skupin a s vybraného seznamu vyberte 3 až 5 které jsou pro vaši skupinu nejdůležitější. Vybrané hodnoty prezentujte před třídou i s odůvodněním jejich výběru.
- Dostanete kartičku s příkladem životní situace, na základě vašich hodnot vypracujte možné vyústění příběhu:
- vyústění, které odpovídá vašim vybraným hodnotám,
- vyústění, které neodpovídá vašim vybraným hodnotám.
4. Prezentujte své příběhy před třídou.
Příklad životní situace: Sportovní dilema
Postavy:
- Talentovaná fotbalistka, která hraje velmi důležitý zápas.
- Soupeřova obránkyně má od trenéra pokyn zastavit protihráčku všemi možnými způsoby.
Možné situace:
- Hráčka se cítí frustrovaná a naštvaná kvůli agresivní hře soupeřky.
- Obránkyně má dilema - dodržovat fair play, nebo zastavit soupeřku jakýmkoliv způsobem
Vyústění:
- Co by měly jednotlivé fotbalistky udělat?
Popis ověřování
Žák prokáže porozumění pojmu hodnota tím, že ji popíše jako obecně uznávaný morální princip, který slouží jako základ pro naše jednání, rozhodování a postoje. Žák bude dále schopen vymezit hodnoty, se kterými se ztotožňuje, a hodnoty, se kterými nesouhlasí, bude schopen zdůvodnit, proč jsou pro něj některé hodnoty důležitější než jiné. Žák bude také reflektovat, jaké výhody mu v životě přináší, že má vlastní žebříček hodnot. Například mu může pomoci v rozhodování v obtížných situacích nebo mu poskytnout směr a účel v životě.
Aktivita s konkrétním příkladem pak pomáhá žákům pochopit, co jsou hodnoty a jak ovlivňují naše myšlení, chování a rozhodování. Na základě příběhu se vciťují do druhých lidí a porozumí jejich odlišným perspektivám. Jedná se především afektivní výstup, v rámci ověřování se proto musíme soustředit na společnou reflexi s žáky.
Reflexe by se měla zaměřit na:
- Sdílení vlastních hodnot a zkušeností.
- Respekt k odlišným názorům a hodnotám druhých.
- Pochopení konfliktních hodnot a hledání kompromisů.
- Vnímání vlivu hodnot na myšlení, chování a rozhodování.
- Vcíťění se do druhých lidí a jejich perspektiv.
- Reflektování vlastních hodnot a jejich důležitosti.
- Rozlišování mezi vlastními a vnucovanými hodnotami.