reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení
KRP-RPS-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- nabízím skutečné společenské problémy, kde žáci musí zvážit různé perspektivy a navrhnout udržitelná řešení, kde vyjadřují vlastní hodnoty a přesvědčení o svém vlivu na vnímání problému
- zadávám projekty nebo eseje na zadané téma, které vyžadují analýzu problému
- nabízím ve třídě případové studie nebo projekty zaměřené na skutečné sociální problémy
- zaměřuji se na to, aby žáci analyzovali tyto situace z různých perspektiv a diskutovali o možných řešeních a jejich důsledcích
- podporuji reflexi nad vlastními reakcemi a srovnání s reakcemi ostatních
- podněcuji žáky k aktivitě, nabízím ve třídě brainstormingové situace na konkrétní témata nebo problémy s ohledem na etické a sociální důsledky
- stanovuji žákům kritéria pro to, jak kriticky hodnotit nápady a zvažovat různé možnosti
- podporuji je v tom, aby viděli hodnotu procesu hledání řešení
- nabízím řešení, která mají různé etické a sociální dopady
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: definice běžných problémů
- analyzuje problém z různých úhlů pohledu
- diskutuje o možných důsledcích řešení a podává argumenty pro své návrhy
- identifikuje problémy v každodenních situacích
- rozděluje problémy na menší části a zkoumá jejich klíčové proměnné
- používá vhodné metody k analýze problémů
- vyvozuje ze svých zjištění závěry a aplikuje je do praxe
komponenta: rozpoznání subjektivity v problematizaci
- analyzuje případové studie nebo skutečné situace, kde se projevuje subjektivita vnímání problémů
- vede diskuse nebo píše eseje o tom, jak rozdílné perspektivy mohou vnímat stejnou situaci jako problém nebo příležitost
- reflektuje nad vlastními reakcemi a srovnává je s reakcemi ostatních v různých kontextech (vyučovacích předmětech)
komponenta: různorodost řešení
- zkoumá různá řešení pro komplexnější problémy
- hodnotí důsledky různých řešení a jejich přiměřenost
- stanovuje kritéria výběru
- rozhoduje se pro nejefektivnější alternativu řešení
- argumentuje a relevantně obhajuje vhodné řešení
- účastní se brainstormingu na třídních projektech, přispívá více nápady a hodnotí možná řešení s ohledem na jejich praktičnost a kreativitu
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Klíčové kompetence
Související
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-002-ZV9-007 analyzuje a interpretuje dostupná data o složení vzduchu v ČR i ve svém okolí
- CAP-CHE-002-ZV9-008 schématem znázorní příčiny a projevy znečišťování vzduchu vlivem lidské činnosti včetně kroků k jeho omezování
- CAP-CHE-002-ZV9-009 vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka
- CAP-CHE-002-ZV9-010 vysvětlí význam pedosféry a litosféry jako zdroje obživy, surovin a životního prostředí organismů včetně člověka
- CAP-CHE-003-ZV9-013 s pomocí různých informačních zdrojů ilustruje rozmanitost chemie a reflektuje aktuální dění v tomto vědním oboru
- CAP-CHE-003-ZV9-014 popíše energetické změny chemických reakcí s využitím modelu koloběhu uhlíku
- CAP-PRI-003-ZV9-012 zhodnotí význam DNA pro jedince, výhody a rizika jejího pozměňování
- CAS-VKO-001-ZV9-002 rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup
- CAS-VKO-001-ZV9-004 zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí
- CAS-VKO-002-ZV9-005 zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády
- CAS-VKO-002-ZV9-006 prozkoumá průběh a výsledky voleb v České republice, rozhodování občanů při volbách a jejich zapojování do veřejného politického dění
- CAS-VKO-002-ZV9-008 na příkladech různých životních situací rozpozná porušování práv, zákonů a smluv a navrhne, jak situace řešit
- CAS-VKO-002-ZV9-009 prozkoumá činnost státní správy a samosprávy při řešení životních situací občana a při řešení lokálních výzev a problémů
- CAS-VKO-002-ZV9-011 kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě
- CAS-VKO-002-ZV9-012 iniciuje společensky prospěšnou akci a zapojuje se do ní
- CAS-VKO-003-ZV9-013 rozhoduje v modelových situacích o řešení životních potřeb s ohledem na rodinný a osobní rozpočet
- CAS-VKO-003-ZV9-015 používá základní ekonomické pojmy, které jsou aktuálně diskutovány ve veřejném prostoru
- CSP-OSV-001-ZV9-002 uplatňuje strategie zvládání zátěže, předcházení a řešení náročných situací, včetně vyhledání pomoci
- CSP-OSV-002-ZV9-006 uplatňuje efektivní strategie sociální komunikace a řešení konfliktu v modelových situacích
- CSP-TCH-001-ZV9-002 posuzuje výsledný produkt i celkový proces tvorby z hlediska funkčnosti, efektivity práce, estetiky, úspory materiálu
- CSP-TCH-002-ZV9-003 zvládá základní údržbu a jednoduché opravy základního technického vybavení domácnosti v modelových situacích, porovnává možnosti vybavení domácnosti
- CSP-TCH-003-ZV9-005 využívá konstrukční dovednosti v modelových situacích, sestaví a upraví přiměřeně složitou konstrukci, model či robotické zařízení za dodržování zásad hygieny a bezpečnosti práce
- CZB-TEV-002-ZV9-010 spolupracuje při organizaci prostoru a pohybových činností ve známých i méně známých prostorách určených pro realizaci pohybových činností
- CZB-VZB-002-ZV9-008 sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení, která aplikuje vzhledem k potřebám organismu
- CZB-VZB-003-ZV9-014 uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika zneužívání legálních i nelegálních návykových látek se životní perspektivou člověka, vysvětlí rizika a dopady závislostního chování
- CZB-VZB-004-ZV9-015 uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí
- CZB-VZB-004-ZV9-016 aplikuje zásady bezpečného chování při antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy na místech, kde se pohybuje
- INF-INF-003-ZV9-009 pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy
- MJA-MAT-001-ZV9-001 řeší problémy se zlomky v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-001-ZV9-002 využívá k řešení problému desetinná čísla, procenta, mocniny a odmocniny v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-001-ZV9-003 využívá k řešení problémů záporná čísla
- MJA-MAT-002-ZV9-005 využívá metrické vlastnosti útvarů k řešení problému v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-002-ZV9-006 řeší problémy s časovými údaji v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-003-ZV9-007 rozpozná geometrické útvary a využívá jejich vlastnosti k řešení problémů
- MJA-MAT-004-ZV9-012 určí pravděpodobnost jevu různými způsoby pro rozhodování v dané situaci
- MJA-MAT-004-ZV9-013 vyhledá všechny prvky nebo skupiny prvků, které splňují dané podmínky
- MJA-MAT-005-ZV9-014 rozpozná, vyjádří, doplní a tvoří pravidelnosti a číselné řady
- MJA-MAT-005-ZV9-015 řeší reálné problémy pomocí poměru, úměry a procent
- MJA-MAT-005-ZV9-016 modeluje reálné problémy pomocí výrazů, upravuje je a vyhodnocuje
- MJA-MAT-005-ZV9-017 řeší reálné problémy pomocí rovnic a nerovnic
- UAK-VFV-002-ZV9-002 popíše a interpretuje zhlédnuté audiovizuální dílo a zhodnotí jeho význam pro sebe sama, ostatní a společnost
Průřezová témata
- PTP-UDR-000-ZV9-001 vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit
- PTP-UDR-000-ZV9-002 prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností
- PTP-UDR-000-ZV9-003 vybírá, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky nebo dalšími lidmi opatření potřebná pro posílení udržitelnosti v místní komunitě či ve světě
- PTS-DEM-000-ZV9-001 rozhoduje nebo spolurozhoduje o věcech, které se ho dotýkají a které souvisí s činností třídní nebo školní žákovské samosprávy nebo žákovskými iniciativami
- PTS-DEM-000-ZV9-002 kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo při žákovské iniciativě a formuluje návrhy podporující demokratické procesy
- PTS-RPS-000-ZV9-001 rozpoznává příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají
- PTS-RPS-000-ZV9-002 navrhuje, jak posilovat rovné příležitosti a soudržnost společnosti ve svém okolí i ve světě
- PTS-RPS-000-ZV9-003 zvažuje potřeby lidí v obtížných životních situacích či zasažených konfliktem a navrhuje možnosti řešení založené na vzájemné solidaritě, respektujícím soužití a míru