reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení

KRP-RPS-000-ZV9-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE

  • nabízím skutečné společenské problémy, kde žáci musí zvážit různé perspektivy a navrhnout udržitelná řešení, kde vyjadřují vlastní hodnoty a přesvědčení o svém vlivu na vnímání problému 
  • zadávám projekty nebo eseje na zadané téma, které vyžadují analýzu problému
  • nabízím ve třídě případové studie nebo projekty zaměřené na skutečné sociální problémy
  • zaměřuji se na to, aby žáci analyzovali tyto situace z různých perspektiv a diskutovali o možných řešeních a jejich důsledcích 
  • podporuji reflexi nad vlastními reakcemi a srovnání s reakcemi ostatních
  • podněcuji žáky k aktivitě, nabízím ve třídě brainstormingové situace na konkrétní témata nebo problémy s ohledem na etické a sociální důsledky 
  • stanovuji žákům kritéria pro to, jak kriticky hodnotit nápady a zvažovat různé možnosti
  • podporuji je v tom, aby viděli hodnotu procesu hledání řešení
  • nabízím řešení, která mají různé etické a sociální dopady

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Podpora udržitelných technologií a inovací

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: definice běžných problémů

  • analyzuje problém z různých úhlů pohledu
  • diskutuje o možných důsledcích řešení a podává argumenty pro své návrhy
  • identifikuje problémy v každodenních situacích
  • rozděluje problémy na menší části a zkoumá jejich klíčové proměnné
  • používá vhodné metody k analýze problémů
  • vyvozuje ze svých zjištění závěry a aplikuje je do praxe

komponenta: rozpoznání subjektivity v problematizaci

  • analyzuje případové studie nebo skutečné situace, kde se projevuje subjektivita vnímání problémů
  • vede diskuse nebo píše eseje o tom, jak rozdílné perspektivy mohou vnímat stejnou situaci jako problém nebo příležitost
  • reflektuje nad vlastními reakcemi a srovnává je s reakcemi ostatních v různých kontextech (vyučovacích předmětech)

komponenta: různorodost řešení

  • zkoumá různá řešení pro komplexnější problémy
  • hodnotí důsledky různých řešení a jejich přiměřenost
  • stanovuje kritéria výběru
  • rozhoduje se pro nejefektivnější alternativu řešení
  • argumentuje a relevantně obhajuje vhodné řešení
  • účastní se brainstormingu na třídních projektech, přispívá více nápady a hodnotí možná řešení s ohledem na jejich praktičnost a kreativitu

Očekávané výsledky učení