Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.

Komentář:
Žák pracuje se souborem dat (známky, výsledky měření či šetření atd.), která souvisejí s nějakým konkrétním problémem, a na jejich základě formuluje odpovídající závěry a rozhodnutí. Vybírá nebo získává data co nejužitečnější pro řešení daného problému. Musí porozumět tomu, jak jsou data organizovaná a jaké informace poskytují. Rozlišuje proto různou úroveň relevance (významnosti pro daný účel), validity (odpovídajícího zacílení) a spolehlivosti (pravděpodobnost, že získaná data odpovídají sledované skutečnosti) dat a jejich zdrojů.
Žák přemýšlí o datech analyticky, dokáže rozpoznat vzory, trendy, odchylky a další důležité rysy dat, které mohou poskytnout vhled do problému, který řeší. Při zpracování dat se žák vyhýbá běžným nezáměrným chybám i záměrným manipulacím (např. nevhodný výběr zdrojových dat, ořezávky grafů, záměna korelace a kauzality, otočení implikace). Hrubé chyby a manipulace dokáže odhalit v interpretaci dat někoho jiného. Hodnocení kvality dat a procesu jejich zpracování žákovi umožňuje zvažovat a výslovně hodnotit, za jakých podmínek a s jakou pravděpodobností závěry platí a tím i jak moc jim může důvěřovat.
Přístup k datům je snadný a rychlý. Máme více dostupných informací, než je zvládnutelné přijímat. Často jsou nepřesné, nebo dokonce úmyslně zavádějící. Schopnost informace získávat, zpracovávat, kriticky hodnotit a interpretovat je předpokladem pro porozumění světu a pro účinné rozhodování v osobním i profesním životě.
Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:
- rozebíral vzorové příklady interpretace dat,
- pracoval podle návodu, jak daná data (např. v sloupcovém grafu, identifikační kódy oborů středoškolského vzdělání) interpretovat,
- replikoval typické postupy, např. vyhledávání údajů v tabulkových datech, zjišťování extrémů, posouzení základních kritérií kvality zdroje dat,
- odvozoval na základě pochopení nového pohledu na data (např. méně obvyklé typy grafů), jak najít potřebnou informaci,
- data organizoval, strukturoval, sumarizoval, aby si usnadnil nebo vůbec umožnil jejich interpretaci, nejprve podle příkladu, vedení, posléze samostatně, včetně volby vhodných metod,
- mezi několika interpretacemi vybral ty nekorektní a svou volbu zdůvodnil, posléze poznal zjevně nekorektní interpretace i bez porovnání s alternativami, využíval poznatky ze souvisejících oborů, zejména z logiky a z přírodních věd,
- rozlišil různou úroveň relevance (vhodnosti, užitečnosti pro daný účel), validity (platnosti) a reliability (opakovatelnosti měření či pozorování) dat a jejich zdrojů, vybíral nebo získával data co nejužitečnější pro řešení dané otázky.