Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Rozpozná různé druhy dat - číslo, text, obrázek a pojmenuje je.
- Provede sběr dat k určitému tématu a zaznamená je do přehledné tabulky.
- Analyzuje základní data, učí se rozpoznávat chybné interpretace dat.
- Formuluje závěry na základě porovnání dat z více zdrojů.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Uvědomuje si, že získaná či předkládaná data mohou být nespolehlivá a že je nutné ověřovat informace z více nezávislých zdrojů.
- Rozliší různou úroveň relevance, validity a spolehlivosti dat a jejich zdrojů.
- Poznává a využívá různé metody a nástroje pro práci s daty.
- Rozpozná očividně chybné interpretace dat.
- Interpretuje data v různých podobách (hodnoty v tabulkách, schémata, infografika, vizualizace...).
Ilustrace
Zadání pro žáky
Interpretace dat z tabulek a jejich spojení s grafy. Využijeme datové pexeso z projektu PRÁCE S DATY, který vytvořila ZČU Plzeň v rámci projektu PRIM, URL: https://pracesdaty.zcu.cz/ Přímý link na úlohu datové pexeso: https://pracesdaty.zcu.cz/index.php/porovnavame-a-dokazeme-prezentovat/9-porovnavame-priklad-1
(obrázky i řešení jsou v odkazu výše)
| OVU | Ilustrace-INF-INF-003-ZV9-001.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vybírá, vyhledává nebo získává data co nejužitečnější pro odpověď na danou otázku.
- Vybírá a využívá vhodné metody a nástroje pro práci s daty, jejich organizaci, strukturování a sumarizaci, aby je mohl lépe zpracovat a interpretovat.
- Rozpozná chybné interpretace dat, včetně běžných způsobů možné manipulace.
- Formuluje odpovědi a závěry, hodnotí spolehlivost svých závěrů a rozhoduje o řešení konkrétního problému na základě dat.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Analyzujte data, která jsou v tabulce. Rozhodněte, jaká kritéria zvolíte pro zpracování dat a jakým způsobem je budete interpretovat.
- Vypisujeme casting na film s příšerkami. Máme tabulku s galerií příšerek. Potřebujeme nastavit a analyzovat data – znaky příšerek – tak, aby bylo možné rozhodnout, zda daná příšerka splňuje požadavky castingu.
- V tabulce jsou obrázky příšerek. Rozhodněte, jakým způsobem data zpracujete, aby bylo možné data interpretovat, vyhodnotit a prezentovat.
(obrázky i řešení jsou v odkazu výše)
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
Žák pracuje se souborem dat, která souvisejí s nějakým konkrétním problémem:
- data analyzuje, aby pochopil, jak mohou pomoci vyřešit daný problém,
- rozpozná, jak jsou data organizovaná a jaké informace poskytují (na vyzvání sdělí),
- dochází k informovaným závěrům a rozhodnutím na základě analýzy dat,
- rozliší úroveň relevance (vhodnosti, užitečnosti pro daný účel), validity (faktické správnosti) a reliability (opakovatelnosti měření či pozorování) dat a jejich zdrojů.
| INF-INF-001-ZV9-001, optimální úroveň | 9-INF-INF-001-ZV9-001.docx | Stáhnout |
Aktivita se zaměřuje na práci s daty, volbu vhodných dat k řešení problému i volbu způsobu, jak data získávat. Žáci zkoumají kvalitu svého spánku, hledají způsoby, jak ji vyhodnotit, a jak ji případně zlepšit.
Popis ověřování
Učitel sleduje, zda žák:
- Diskutuje ve skupině o tom, které faktory ukazují na kvalitu spánku, argumentuje pro svá řešení, porovnává návrhy ostatních, podílí se na výběru faktorů, které bude skupina zjišťovat.
- Vybere odpovídající způsoby, jak tyto faktory systematicky zjišťovat.
- Rozlišuje zkoumaný jev (kvalitu spánku) od jeho projevů (i vyspalý člověk zívá ve špatně vyvětrané místnosti).
- Zvolí a využije vhodný nástroj pro sběr dat (např. elektronický formulář), zvažuje přitom kvalitu získaných dat (nakolik budou přesná, spolehlivá), uživatelskou přívětivost pro respondenty, otázky bezpečnosti a soukromí (např. použití anonymních identifikátorů namísto jmen, jak žáci znají z testování ČŠI).
- Zvolí a využije vhodný nástroj pro zpracování dat (pravděpodobně tabulkový procesor), data vhodně uspořádá a strukturuje. Podle potřeby využije možnosti vizualizace výsledků.
- Nenechá se zmást a vysvětlí pravděpodobnostní povahu závěrů (delší spánek obecně vede k lepšímu vyspání, konkrétnímu člověku ale může stačit méně, než je průměrná potřeba ostatních).
- Výsledky nebere jako dogma, dokáže jmenovat faktory, které mohly data zkreslit a zanést do nich chyby.
- Vyvodí odpovídající závěry ve vztahu k vlastním návykům a jejich případným změnám.
| INF-09-01-KKS | INF-9-01-KKS.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Získá z dat základní informace, interpretuje data z oblastí, se kterými má zkušenosti.