rozlišuje mezi osobními a společnými problémy s ohledem na různé perspektivy
KRP-RPS-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- zahajuji diskuzi ve třídě o běžných problémech dětí (např. neshody mezi kamarády) a brainstorming o možných řešeních
- organizuji třídní diskuse o běžných problémech, jako jsou neshody mezi kamarády a vedu žáky k tomu, aby navrhovali řešení
- zdůrazňuji, jak různé pocity a perspektivy mohou ovlivnit to, co považujeme za problém
- organizuji skupinové činnosti, kde žáci společně řeší problémy
- vyzývám je k brainstormingu a zdůrazňuji, že může existovat více řešení
- po diskusi zkoumáme různé nápady a hodnotíme jejich proveditelnost
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: definice běžných problémů
- identifikuje problém a navrhuje jednoduchá řešení
- zohledňuje přitom pocity ostatních
- rozpoznává a popisuje různé situace ve svém každodenním životě a mezi vrstevníky
- používá jednoduché metody k analýze a porovnávání těchto situací
- chápe jejich příčiny a důsledky
- identifikuje problém a navrhuje možná řešení během třídních diskusí
- vyjadřuje, jak se různé situace mohou dotknout různých lidí
- ukazuje začínající pochopení, empatii
- pracuje ve skupině a snaží se najít kompromis a společné řešení
komponenta: rozpoznání subjektivity v problematizaci
- identifikuje situace, kde různí lidé mohou mít odlišné názory nebo pocity a diskutuje o nich
- vyjadřuje porozumění pro to, že něco, co je pro něj problémem, může být pro jiného výzvou
- vytváří příběhy nebo kresby, které ilustrují, jak různí lidé mohou vnímat stejnou situaci různě
komponenta: různorodost řešení
- identifikuje různá řešení pro běžné situace
- porovnává různá řešení
- volí nejvhodnější řešení v závislosti na okolnostech
- argumentuje a usiluje o obhajobu vhodného řešení
- při řešení problému navrhuje různé možnosti a poslouchá návrhy svých spolužáků
- uznává, že může existovat více správných řešení
Očekávané výsledky učení
Následující