rozlišuje mezi osobními a společnými problémy s ohledem na různé perspektivy

KRP-RPS-000-ZV5-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE

  •  zahajuji diskuzi ve třídě o běžných problémech dětí (např. neshody mezi kamarády) a brainstorming o možných řešeních
  • organizuji třídní diskuse o běžných problémech, jako jsou neshody mezi kamarády a vedu žáky k tomu, aby navrhovali řešení
  • zdůrazňuji, jak různé pocity a perspektivy mohou ovlivnit to, co považujeme za problém
  • organizuji skupinové činnosti, kde žáci společně řeší problémy
  • vyzývám je k brainstormingu a zdůrazňuji, že může existovat více řešení
  • po diskusi zkoumáme různé nápady a hodnotíme jejich proveditelnost

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Podpora udržitelných technologií a inovací

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: definice běžných problémů

  • identifikuje problém a navrhuje jednoduchá řešení
  • zohledňuje přitom pocity ostatních
  • rozpoznává a popisuje různé situace ve svém každodenním životě a mezi vrstevníky
  • používá jednoduché metody k analýze a porovnávání těchto situací
  • chápe jejich příčiny a důsledky
  • identifikuje problém a navrhuje možná řešení během třídních diskusí
  • vyjadřuje, jak se různé situace mohou dotknout různých lidí
  • ukazuje začínající pochopení, empatii
  • pracuje ve skupině a snaží se najít kompromis a společné řešení

komponenta: rozpoznání subjektivity v problematizaci

  • identifikuje situace, kde různí lidé mohou mít odlišné názory nebo pocity a diskutuje o nich
  • vyjadřuje porozumění pro to, že něco, co je pro něj problémem, může být pro jiného výzvou
  • vytváří příběhy nebo kresby, které ilustrují, jak různí lidé mohou vnímat stejnou situaci různě

komponenta: různorodost řešení

  • identifikuje různá řešení pro běžné situace
  • porovnává různá řešení
  • volí nejvhodnější řešení v závislosti na okolnostech
  • argumentuje a usiluje o obhajobu vhodného řešení
  • při řešení problému navrhuje různé možnosti a poslouchá návrhy svých spolužáků
  • uznává, že může existovat více správných řešení 

 

Očekávané výsledky učení