Rozlišuje mezi osobními a společnými problémy s ohledem na různé perspektivy.

KRP-RPS-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • zahajuji diskusi ve třídě o běžných problémech dětí (např. neshody mezi kamarády) a brainstorming o možných řešeních
  • organizuji třídní diskuse o běžných problémech, jako jsou neshody mezi kamarády, a vedu žáky k tomu, aby navrhovali řešení
  • zdůrazňuji, jak mohou různé pocity a perspektivy ovlivnit to, co považujeme za problém
  • organizuji skupinové činnosti, kde žáci společně řeší problémy
  • vyzývám žáky k brainstormingu a zdůrazňuji, že může existovat více řešení
  • po diskusi zkoumáme různé nápady a hodnotíme jejich proveditelnost

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: definice běžných problémů

  • Identifikuje problém a navrhuje jednoduchá řešení.
  • Zohledňuje přitom pocity ostatních.
  • Rozpoznává a popisuje různé situace ve svém každodenním životě a mezi vrstevníky.
  • Používá jednoduché metody k analýze a porovnávání těchto situací.
  • Chápe jejich příčiny a důsledky.
  • Identifikuje problém a navrhuje možná řešení během třídních diskusí.
  • Vyjadřuje, jak se různé situace mohou dotknout různých lidí.
  • Ukazuje začínající pochopení, empatii.
  • Pracuje ve skupině a snaží se najít kompromis a společné řešení.

Komponenta: rozpoznání subjektivity v problematizaci

  • Identifikuje situace, kde mohou mít různí lidé odlišné názory nebo pocity, a diskutuje o nich.
  • Vyjadřuje porozumění pro to, že něco, co je pro něj problémem, může být pro jiného výzvou.
  • Vytváří příběhy nebo kresby, které ilustrují, jak mohou různí lidé vnímat stejnou situaci různě.

Komponenta: různorodost řešení

  • Identifikuje různá řešení pro běžné situace.
  • Porovnává různá řešení.
  • Volí nejvhodnější řešení v závislosti na okolnostech.
  • Argumentuje a usiluje o obhajobu vhodného řešení.
  • Při řešení problému navrhuje různé možnosti a poslouchá návrhy spolužáků.
  • Uznává, že může existovat více správných řešení. 

Očekávané výsledky učení