Zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data pro vymezený problém.

INF-INF-003-ZV5-007
divider

Komentář:

Žák se seznámí s konkrétním seznamem, tabulkou nebo podobnou strukturou, aby porozuměl, jaká data a jakým způsobem do ní patří. Data mohou být číselná (např. věk, počet, délka, hmotnost, teplota) i nečíselná (např. jména, popisy, symboly, barvy, názory, pocity). Data v seznamu mohou a nemusí odpovídat pořadí podle nějakého kritéria (neuspořádaný nebo uspořádaný seznam), popř. jsou v hierarchických vztazích (víceúrovňový seznam). Data v tabulce jsou uspořádaná do souvisejících sloupců a řádků, což umožní přehledně zobrazit data podle shodných a odlišných vlastností, podle vývoje v čase atp.

Žák rozvíjí porozumění datovým strukturám a schopnost data organizovat a pracovat s nimi, tedy základní předpoklady pro pozdější práci s databázemi a informačními systémy. Zjišťuje, jaké výhody jednotlivé struktury poskytují, například jak snadno a podle čeho lze ve které vyhledávat, jak zvyšují přehlednost i většího množství dat, jak usnadňují strojové zpracování.

Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:

  • se seznamoval se zadáním, zjišťoval, co je třeba řešit, odhaloval data,
  • se orientoval v tabulce (sloupce, řádky) a v seznamu,
  • zobrazoval a třídil data podle různých kategorií, shodných a odlišných vlastností,
  • zapisoval číselná data (např. počet, délka, hmotnost, teplota) i nečíselná data (např. jména, symboly, popisy, názory, pocity) do struktur (tabulka, seznam).

Očekávané výsledky učení