Zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data pro vymezený problém.
![divider](/images/background.webp)
Komentář:
Žák se seznámí s konkrétním seznamem, tabulkou nebo podobnou strukturou, aby porozuměl, jaká data a jakým způsobem do ní patří. Data mohou být číselná (např. věk, počet, délka, hmotnost, teplota) i nečíselná (např. jména, popisy, symboly, barvy, názory, pocity). Data v seznamu mohou a nemusí odpovídat pořadí podle nějakého kritéria (neuspořádaný nebo uspořádaný seznam), popř. jsou v hierarchických vztazích (víceúrovňový seznam). Data v tabulce jsou uspořádaná do souvisejících sloupců a řádků, což umožní přehledně zobrazit data podle shodných a odlišných vlastností, podle vývoje v čase atp.
Žák rozvíjí porozumění datovým strukturám a schopnost data organizovat a pracovat s nimi, tedy základní předpoklady pro pozdější práci s databázemi a informačními systémy. Zjišťuje, jaké výhody jednotlivé struktury poskytují, například jak snadno a podle čeho lze ve které vyhledávat, jak zvyšují přehlednost i většího množství dat, jak usnadňují strojové zpracování.
Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:
- se seznamoval se zadáním, zjišťoval, co je třeba řešit, odhaloval data,
- se orientoval v tabulce (sloupce, řádky) a v seznamu,
- zobrazoval a třídil data podle různých kategorií, shodných a odlišných vlastností,
- zapisoval číselná data (např. počet, délka, hmotnost, teplota) i nečíselná data (např. jména, symboly, popisy, názory, pocity) do struktur (tabulka, seznam).
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblasti
- INF-INF-003-ZV9-009 Posoudí účel a užitečnost vybraného informačního systému, popíše jeho vnitřní fungování.
- INF-INF-003-ZV9-010 Pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy.
- INF-INF-003-ZV9-011 V evidenci dat používá funkce pro automatické zpracování dat a nastavuje zobrazení dat s cílem řešit potřeby uživatelů.