navrhuje realizaci aktivit v jednotlivých krocích
KPP-REA-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- motivuji a vyzývám žáky k přebírání iniciativy v učení i praktickém životě
- nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle, novými originálními přístupy
- začleňuji do výuky bloky přiměřené věku žáků zabývající se základy projektového managementu (plánování, organizování, řízení a sledování projektů od počáteční fáze až po dokončení)
- poskytuji žákům nástroje a techniky pro rozhodování, jako je vytváření seznamů pro a proti
- zapojuji žáky do řízení a realizace akcí, žáci jsou (spolu)organizátory, (spolu)tvůrci různých aktivit školy: školní časopisy, besídky, výstavy, zahradní slavnosti, sportovní turnaje, aktivity žákovského parlamentu, školní výlety, divadelní představení, dobrovolnické akce apod.
- podporuji žáky a zaměřuji se na práci se zpětnou vazbou a reflexí – žáci oceňují, co se jim povedlo, pojmenovávají, co příště udělat jinak a jak, aby proces řízení a realizace zkvalitnili, pracují s chybou
- předkládám žákům téma hodnocení a minimalizace rizik, podporuji aplikaci jejich prevence do žákovských aktivit, projektů
- přináším žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní a nové myšlenky do praxe, měnit tradiční postupy
- zprostředkovávám žákům možnosti účasti na akcích s inovačním potenciálem, jako jsou například programy v otevřených dílnách typu FabLab, programy ve Střediscích ekologické výchovy aj.
- reaguji na poptávku žáků, ve kterých nových dovednostech se chtějí zlepšit
- inspiruji a motivuji žáky pro rozvoj jejich nových/inovačních dovedností ve volnočasových aktivitách, například zprostředkováním nabídky či realizací kroužků, táborů, letních žákovských škol zaměřených na výchovu k podnikavosti
- podporuji ve škole interdisciplinární vzdělávání, které umožňuje žákům vidět věci z různých perspektiv a přicházet s novými/inovačními myšlenkami
- začleňuji inovativní myšlenky a přístupy do svých vzdělávacích aktivit, jsem pro žáky inspirací
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: přebírání iniciativy
- zahajuje menší žákovské aktivity
- motivuje vrstevníky k větší aktivitě
komponenta: rozvažování a volba
- rozhoduje se mezi různými možnostmi a zvažuje, co udělá nebo jak se zachová
- postupuje při rozhodování obvykle následujícími kroky - identifikuje situaci, problém, který vyžaduje výběr
- usiluje o sesbírání informací, dat bádáním, konzultacemi i z vlastních zkušeností
- porovnává různé možnosti, které má k dispozici
- vybírá nejlepší volbu pro danou situaci
komponenta: řízení realizace
- vytyčuje konkrétní cíle pro realizaci drobných aktivit
- zpracovává jednoduchý časový harmonogram
- rozděluje úkoly a odpovědnost za jejich splnění
- usiluje o komunikaci a spolupráci mezi lidmi v realizačním týmu, o sledování a vyhodnocování průběhu, jeho porovnávání s plánem
- přizpůsobuje proces realizace měnícím se okolnostem
- projevuje samostatnost a zdravé sebevědomí i v dalších a složitější aktivitách
komponenta: minimalizace rizik
- zařazuje do žákovských aktivit a projektů proces vyhodnocení a minimalizace rizik
- vyhodnocuje předpokládané dopady realizace nápadů na cílovou skupinu a životní prostředí
- včas rozpoznává možná úskalí, rizika
- stanovuje kroky pro jejich minimalizaci
- průběžně kontroluje stav rizik a upravuje kroky realizace podle aktuální situace
komponenta: aplikace kreativních myšlenek či inovací
- zavádí nové, netradiční, originální myšlenky do hry, do své práce, do skupinových aktivit a týmových projektů
- navrhuje a plánuje nezbytné kroky ke zlepšení procesů
Očekávané výsledky učení
Následující