navrhuje realizaci aktivit v jednotlivých krocích

KPP-REA-000-ZV5-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE

  • motivuji a vyzývám žáky k přebírání iniciativy v učení i praktickém životě
  • nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle, novými originálními přístupy
  • začleňuji do výuky bloky přiměřené věku žáků zabývající se základy projektového managementu (plánování, organizování, řízení a sledování projektů od počáteční fáze až po dokončení)
  • poskytuji žákům nástroje a techniky pro rozhodování, jako je vytváření seznamů pro a proti
  • zapojuji žáky do řízení a realizace akcí, žáci jsou (spolu)organizátory, (spolu)tvůrci různých aktivit školy: školní časopisy, besídky, výstavy, zahradní slavnosti, sportovní turnaje, aktivity žákovského parlamentu, školní výlety, divadelní představení, dobrovolnické akce apod.
  • podporuji žáky a zaměřuji se na práci se zpětnou vazbou a reflexí – žáci oceňují, co se jim povedlo, pojmenovávají, co příště udělat jinak a jak, aby proces řízení a realizace zkvalitnili, pracují s chybou 
  • předkládám žákům téma hodnocení a minimalizace rizik, podporuji aplikaci jejich prevence do žákovských aktivit, projektů
  • přináším žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní a nové myšlenky do praxe, měnit tradiční postupy
  • zprostředkovávám žákům možnosti účasti na akcích s inovačním potenciálem, jako jsou například programy v otevřených dílnách typu FabLab, programy ve Střediscích ekologické výchovy aj.
  • reaguji na poptávku žáků, ve kterých nových dovednostech se chtějí zlepšit
  • inspiruji a motivuji žáky pro rozvoj jejich nových/inovačních dovedností ve volnočasových aktivitách, například zprostředkováním nabídky či realizací kroužků, táborů, letních žákovských škol zaměřených na výchovu k podnikavosti
  • podporuji ve škole interdisciplinární vzdělávání, které umožňuje žákům vidět věci z různých perspektiv a přicházet s novými/inovačními myšlenkami
  • začleňuji inovativní myšlenky a přístupy do svých vzdělávacích aktivit, jsem pro žáky inspirací

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Podpora udržitelných technologií a inovací

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: přebírání iniciativy

  • zahajuje menší žákovské aktivity
  • motivuje vrstevníky k větší aktivitě

komponenta: rozvažování a volba

  • rozhoduje se mezi různými možnostmi a zvažuje, co udělá nebo jak se zachová
  • postupuje při rozhodování obvykle následujícími kroky - identifikuje situaci, problém, který vyžaduje výběr
  • usiluje o sesbírání informací, dat bádáním, konzultacemi i z vlastních zkušeností
  • porovnává různé možnosti, které má k dispozici
  • vybírá nejlepší volbu pro danou situaci

komponenta: řízení realizace

  • vytyčuje konkrétní cíle pro realizaci drobných aktivit
  • zpracovává jednoduchý časový harmonogram
  • rozděluje úkoly a odpovědnost za jejich splnění
  • usiluje o komunikaci a spolupráci mezi lidmi v realizačním týmu, o sledování a vyhodnocování průběhu, jeho porovnávání s plánem
  • přizpůsobuje proces realizace měnícím se okolnostem
  • projevuje samostatnost a zdravé sebevědomí i v dalších a složitější aktivitách

komponenta: minimalizace rizik

  • zařazuje do žákovských aktivit a projektů proces vyhodnocení a minimalizace rizik
  • vyhodnocuje předpokládané dopady realizace nápadů na cílovou skupinu a životní prostředí
  • včas rozpoznává možná úskalí, rizika
  • stanovuje kroky pro jejich minimalizaci 
  • průběžně kontroluje stav rizik a upravuje kroky realizace podle aktuální situace

komponenta: aplikace kreativních myšlenek či inovací

  • zavádí nové, netradiční, originální myšlenky do hry, do své práce, do skupinových aktivit a týmových projektů
  • navrhuje a plánuje nezbytné kroky ke zlepšení procesů

Očekávané výsledky učení