navrhne posloupnost kroků řešení jednoduchého problému
INF-INF-002-ZV5-004
Komentář
Žák identifikuje a definuje, vlastními slovy popíše problém, který má být vyřešen. Rozloží problém na menší, zvládnutelné části nebo kroky, které je třeba podniknout k jeho řešení. Vytvoří logickou a strukturovanou posloupnost kroků, které by měly vést k vyřešení problému. Například, pokud je problémem sestavení puzzle, žák navrhne kroky jako roztřídění dílků podle barvy, hledání rohových a okrajových dílků atd. Ověří správnost postupu řešení, hledá různé varianty postupu.
Porozumění algoritmům a schopnost s nimi pracovat je součástí základu informatiky. Rozvíjí schopnost žáka řešit problémy systematicky a logicky, formulovat standardizované pracovní postupy, které mohou být přenechány stroji (počítači).
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
- Podporující technologie
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- uvažuje nad daným problémem
- plánuje dílčí kroky, které povedou k realizaci úkolu
- realizuje svůj návrh, zaměřuje se na posloupnost a pořadí kroků
- sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů
- vyhodnocuje vytvořenou posloupnost – doplňuje, dokončuje, přetváří
- volí různé způsoby řešení
- rozhoduje se o správnosti/nesprávnosti svého postupu v souvislosti s výsledným řešením
- uvažuje o modifikacích
- vyhodnocuje jednotlivé způsoby řešení
- hledá taková řešení, aby byla co nejefektivnější
- dokáže interpretovat svá řešení