Navrhne posloupnost kroků řešení jednoduchého problému.

INF-INF-002-ZV5-004

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popíše posloupnost kroků, které vedou k řešení situace.
  • Diskutuje nad možnostmi řešení.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Popisuje jednoduchý problém, uvádí základní vstupy a očekávané výstupy (např. cesta v bludišti, ve čtvercové síti).
  • Navrhuje kroky potřebné k vyřešení problému a uspořádává je v základní posloupnosti.
  • Sestavuje a zapisuje jednoduchý algoritmus pomocí slov nebo jednoduchých symbolů (např. šipky).
  • Ověřuje správnost svého postupu. (např. podle očekávaného výstupu).
  • Rozhoduje o správnosti/nesprávnosti svého postupu na základě výsledného řešení.
  • Vysvětluje svůj postup v jednoduchých krocích a popisuje jeho základní logiku.

Ilustrace

Datum: 14. 12. 2025 19:09:29
Krátký textový popis:

Žáci si zvolí vlastní cíl – například popsat známou každodenní činnost krok za krokem – a naplánují si, jak budou při plnění úkolu postupovat v čase. Tím se učí nejen základům algoritmizace pomocí slov nebo jednoduchých symbolů, ale zároveň si rozvíjejí dovednost plánování a organizace práce. Aktivita podporuje samostatnost, systematické myšlení a schopnost převést myšlenku do jasně strukturované podoby.

Popis ověřování

Učitel sleduje:

  • Zvolení cíle nebo činnosti k popsání:
    Žák vybral konkrétní každodenní činnost (např. čištění zubů, oblékání, příprava svačiny) jako předmět zadání.
  • Rozdělení činnosti na jednotlivé kroky:
    Žák popsal danou činnost krok za krokem, logicky a ve správném pořadí.
  • Použití slov nebo jednoduchých symbolů k vyjádření postupu:
    Žák vyjádřil jednotlivé kroky srozumitelně pomocí slov nebo piktogramů, případně jednoduchých znaků.
  • Samostatnost při řešení úkolu:
    Žák pracoval samostatně, aktivně rozhodoval o obsahu a způsobu zpracování úkolu.
  • Schopnost systematického a logického myšlení:
    Žák vytvořil posloupnost kroků, které na sebe smysluplně navazovaly.
Soubory:
INF-05-04-KKC INF-002-ZV5-004-na-ceste.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 1. 2025 17:05:00
Klíčová slova: informatika, INF-INF-002-ZV5-004
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Lenka měla vystřihovánky pohádky s kulisami a postavami. 

Vystřihla části těla krále a chtěla je slepit dohromady.

V jakém pořadí je má lepit na papír, aby vznikla postava podle návodu? 

Poskládej zleva doprava.

Obrázek viz úložiště “https://uloziste.rvp.cz/material/0a1297”

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • zkoumá výchozí obrázek
  • rozpoznává posloupnost jednotlivých prvků
  • navrhuje, sestavuje řešení problém
  • rozhoduje o správnosti/nesprávnosti svého řešení
Soubory:
INF-INF-001-ZV5-004, úroveň: Na cestě INF-INF-002-ZV5-004.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Pojmenuje problém, určí potřebné vstupy a výstupy a vysvětlí jejich vztahy.
  • Rozdělí problém na menší části, sestaví kroky do logické posloupnosti a zváží různé možnosti.
  • Použije symboly k vytvoření přesnějšího a strukturovaného zápisu algoritmu a otestuje jeho funkčnost.
  • Testuje svůj postup na různých příkladech, identifikuje chyby a provádí jednoduché úpravy k jeho vylepšení.
  • Vyhodnotí různé postupy, vysvětlí své volby a navrhne, jak postupy zlepšit.
  • Vysvětlí svá řešení, diskutuje výhody a nevýhody a zdůvodní svá rozhodnutí.

Ilustrace

Datum: 29. 2. 2024 07:32:41
Klíčová slova: informatika, INF-001-ZV5-004
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Martina vyrábí v restauraci hamburgery z následujících ingrediencí: (set obrázků)

Hamburgery se vyrábějí vždy podle následujících pravidel:

  1. Omáčkou se musí polít maso.
  2. Maso a sýr musí být pod okurkami, salátem a cibulí.
  3. Cibule se nesmí dotýkat housky.
  4. Všechny ingredience musí být mezi vrchní a spodní částí housky.

Který z těchto hamburgerů je vyrobený správně? (set obrázků)

Komentář

https://www.ibobr.cz/test/otazka/spustitelna/1513/2dd8087ff13ea5783f09

BOBŘÍK INFORMATIKY – Informatická soutěž pro žáky základních a středních škol

Licence Creative commons CC-BY-SA

Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • Rozliší postupy výroby.
  • Najde omezení, která vyplývají z pravidel.
  • Najde řešení, která splňují daná omezení.
Soubory:
INF-001-ZV5-004, optimální úroveň INF-INF-002-ZV5-004.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 14. 12. 2025 19:12:19
Krátký textový popis:

V této aktivitě si žáci představí, že programují robota, který nerozumí lidskému uvažování a potřebuje přesné instrukce. Jejich úkolem je krok za krokem napsat návod, jak připravit jednoduchou svačinu, například chléb s máslem a šunkou, pomocí jasných a konkrétních příkazů. Následně si žáci své „programy“ vymění a jeden se v roli „robota“ snaží podle pokynů postupovat. Aktivita je zakončena tvorbou komiksu s piktogramy a společnou reflexí. Rozvíjí schopnost přesného vyjadřování, logického uvažování a otevřenosti vůči novým výzvám a nápadům, v souladu s klíčovou kompetencí k podnikavosti a pracovní: Je otevřený nápadům, příležitostem a výzvám.

Popis ověřování

Učitel sleduje:

  • Vytvoření přesného návodu s konkrétními kroky:
    Žák sepsal postup přípravy jednoduché svačiny (např. chleba s máslem a šunkou) pomocí jasných a srozumitelných instrukcí.
  • Srozumitelnou a logickou formulaci pokynů:
    Žák logicky uspořádal pokyny.
  • Výměnu návodu s jiným žákem a vyzkoušení si roli robota:
    Žák se zapojil do simulace – použil cizí návod nebo vykonal svůj.
  • Vyhodnocení fungování návodu:
    Žák reflektoval, co v návodu fungovalo dobře a co bylo třeba upřesnit.
  • Vytvoření komiksu s piktogramy:
    Žák zpracoval vlastní verzi návodu nebo zážitek z aktivity v podobě komiksu.
  • Účast na společné reflexi aktivity:
    Žák sdílel své postřehy a zkušenosti (např.: co ho překvapilo, co bylo těžké, co by příště změnil).
  • Otevřenost novým nápadům a výzvám:
    Žák se zapojil, experimentoval a přizpůsobil své postupy na základě zpětné vazby.
Soubory:
INF-05-04-KKS INF-002-ZV5-004-splneno.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše kroky známé činnosti či postupu.