Navrhne posloupnost kroků řešení jednoduchého problému.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popíše posloupnost kroků, které vedou k řešení situace.
- Diskutuje nad možnostmi řešení.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Popisuje jednoduchý problém, uvádí základní vstupy a očekávané výstupy (např. cesta v bludišti, ve čtvercové síti).
- Navrhuje kroky potřebné k vyřešení problému a uspořádává je v základní posloupnosti.
- Sestavuje a zapisuje jednoduchý algoritmus pomocí slov nebo jednoduchých symbolů (např. šipky).
- Ověřuje správnost svého postupu. (např. podle očekávaného výstupu).
- Rozhoduje o správnosti/nesprávnosti svého postupu na základě výsledného řešení.
- Vysvětluje svůj postup v jednoduchých krocích a popisuje jeho základní logiku.
Ilustrace
Žáci si zvolí vlastní cíl – například popsat známou každodenní činnost krok za krokem – a naplánují si, jak budou při plnění úkolu postupovat v čase. Tím se učí nejen základům algoritmizace pomocí slov nebo jednoduchých symbolů, ale zároveň si rozvíjejí dovednost plánování a organizace práce. Aktivita podporuje samostatnost, systematické myšlení a schopnost převést myšlenku do jasně strukturované podoby.
Popis ověřování
Učitel sleduje:
- Zvolení cíle nebo činnosti k popsání:
Žák vybral konkrétní každodenní činnost (např. čištění zubů, oblékání, příprava svačiny) jako předmět zadání. - Rozdělení činnosti na jednotlivé kroky:
Žák popsal danou činnost krok za krokem, logicky a ve správném pořadí. - Použití slov nebo jednoduchých symbolů k vyjádření postupu:
Žák vyjádřil jednotlivé kroky srozumitelně pomocí slov nebo piktogramů, případně jednoduchých znaků. - Samostatnost při řešení úkolu:
Žák pracoval samostatně, aktivně rozhodoval o obsahu a způsobu zpracování úkolu. - Schopnost systematického a logického myšlení:
Žák vytvořil posloupnost kroků, které na sebe smysluplně navazovaly.
| INF-05-04-KKC | INF-002-ZV5-004-na-ceste.pdf | Stáhnout |
Zadání pro žáky
Lenka měla vystřihovánky pohádky s kulisami a postavami.
Vystřihla části těla krále a chtěla je slepit dohromady.
V jakém pořadí je má lepit na papír, aby vznikla postava podle návodu?
Poskládej zleva doprava.
Obrázek viz úložiště “https://uloziste.rvp.cz/material/0a1297”
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
- zkoumá výchozí obrázek
- rozpoznává posloupnost jednotlivých prvků
- navrhuje, sestavuje řešení problém
- rozhoduje o správnosti/nesprávnosti svého řešení
| INF-INF-001-ZV5-004, úroveň: Na cestě | INF-INF-002-ZV5-004.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Pojmenuje problém, určí potřebné vstupy a výstupy a vysvětlí jejich vztahy.
- Rozdělí problém na menší části, sestaví kroky do logické posloupnosti a zváží různé možnosti.
- Použije symboly k vytvoření přesnějšího a strukturovaného zápisu algoritmu a otestuje jeho funkčnost.
- Testuje svůj postup na různých příkladech, identifikuje chyby a provádí jednoduché úpravy k jeho vylepšení.
- Vyhodnotí různé postupy, vysvětlí své volby a navrhne, jak postupy zlepšit.
- Vysvětlí svá řešení, diskutuje výhody a nevýhody a zdůvodní svá rozhodnutí.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Martina vyrábí v restauraci hamburgery z následujících ingrediencí: (set obrázků)
Hamburgery se vyrábějí vždy podle následujících pravidel:
- Omáčkou se musí polít maso.
- Maso a sýr musí být pod okurkami, salátem a cibulí.
- Cibule se nesmí dotýkat housky.
- Všechny ingredience musí být mezi vrchní a spodní částí housky.
Který z těchto hamburgerů je vyrobený správně? (set obrázků)
Komentář
https://www.ibobr.cz/test/otazka/spustitelna/1513/2dd8087ff13ea5783f09
BOBŘÍK INFORMATIKY – Informatická soutěž pro žáky základních a středních škol
Licence Creative commons CC-BY-SA
Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
- Rozliší postupy výroby.
- Najde omezení, která vyplývají z pravidel.
- Najde řešení, která splňují daná omezení.
| INF-001-ZV5-004, optimální úroveň | INF-INF-002-ZV5-004.docx | Stáhnout |
V této aktivitě si žáci představí, že programují robota, který nerozumí lidskému uvažování a potřebuje přesné instrukce. Jejich úkolem je krok za krokem napsat návod, jak připravit jednoduchou svačinu, například chléb s máslem a šunkou, pomocí jasných a konkrétních příkazů. Následně si žáci své „programy“ vymění a jeden se v roli „robota“ snaží podle pokynů postupovat. Aktivita je zakončena tvorbou komiksu s piktogramy a společnou reflexí. Rozvíjí schopnost přesného vyjadřování, logického uvažování a otevřenosti vůči novým výzvám a nápadům, v souladu s klíčovou kompetencí k podnikavosti a pracovní: Je otevřený nápadům, příležitostem a výzvám.
Popis ověřování
Učitel sleduje:
- Vytvoření přesného návodu s konkrétními kroky:
Žák sepsal postup přípravy jednoduché svačiny (např. chleba s máslem a šunkou) pomocí jasných a srozumitelných instrukcí. - Srozumitelnou a logickou formulaci pokynů:
Žák logicky uspořádal pokyny. - Výměnu návodu s jiným žákem a vyzkoušení si roli robota:
Žák se zapojil do simulace – použil cizí návod nebo vykonal svůj. - Vyhodnocení fungování návodu:
Žák reflektoval, co v návodu fungovalo dobře a co bylo třeba upřesnit. - Vytvoření komiksu s piktogramy:
Žák zpracoval vlastní verzi návodu nebo zážitek z aktivity v podobě komiksu. - Účast na společné reflexi aktivity:
Žák sdílel své postřehy a zkušenosti (např.: co ho překvapilo, co bylo těžké, co by příště změnil). - Otevřenost novým nápadům a výzvám:
Žák se zapojil, experimentoval a přizpůsobil své postupy na základě zpětné vazby.
| INF-05-04-KKS | INF-002-ZV5-004-splneno.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše kroky známé činnosti či postupu.