Algoritmizace a programování

divider

Žák se prováděním postupů učí získávat výsledky konkrétních úloh. V informatice pak zaměřuje pozornost na postupy jako takové. Zjišťuje, jak se postupy vedoucí ke stejným výsledkům mohou mezi sebou lišit, tvoří a popisuje postupy vlastní. Všímá si toho, že některé jsou spolehlivější než jiné a co tu spolehlivost určuje. Jejich kvalitní formulace může vyřešit celou skupinu podobných problémů.

Postupy žák zapisuje i jako programy, čímž se učí pracovat s omezenou sadou instrukcí a doslovnou interpretací svých výstupů. Kromě toho získává povědomí o základech fungování běžně používaných aplikací. Cílevědomé plánování pracovních postupů je příležitost k rozvoji strukturovaného přístupu k řešení problémů. Jejich jednoznačný a úsporný popis vyžaduje komunikační dovednosti. Automatizovatelnost postupů je předpokladem uplatnitelnosti v práci a podnikání.

Na 1. stupni žák zkoumá souvislosti vstupů, podmínek, postupů a výstupů, navrhuje jednoduché posloupnosti kroků a zažívá, jak může programováním určovat chování stroje.

Na 2. stupni se žák setkává se složitějšími problémy, do programování přibývají další řídicí struktury. Všímá si výhod a důsledků automatizace svých postupů. 

Očekávané výsledky učení