je otevřený nápadům, příležitostem a výzvám

KPP-NAP-000-ZV5-001
divider

Komentář

STRATEGIE UČITELE

  • podporuji aktivní účast žáků na tvorbě školního prostředí, které pracuje s jejich nápady a respektuje jejich přínosy a potřeby, například žákovské parlamenty, akce žáků pro žáky
  • zapojuji žáky do participace - ve škole, v komunitě aj.
  • podněcuji vztah žáků k místu, kde žijí, například tím, že mapují, jak se místo (obec, krajina) vyvíjelo v minulosti, zkoumají souvislosti, přicházejí za místní samosprávou či komunitou s představami o dalším vývoji
  • podporuji přetváření myšlenek žáků v realitu, například prakticky pečujeme o místa v okolí školy
  • učím v krajině, pracuji při výuce s geniem loci
  • podněcuji divergentní myšlení žáků
  • integruji do výuky například: otevřené diskuze, otevřené otázky, kreativní úkoly, projekty
  • podporuji nepřímé učení prostřednictvím zkušeností - například experimentování a bádání; tvůrčí čtení a psaní; umělecké vyjádření – malování, divadlo aj.
  • využívám se žáky různé nástroje k zachycení myšlenek a nápadů, mj. brainstorming, brainwriting, myšlenková mapa, online brainstorming nástroje aj.   
  • zaměřuji se na to, aby žáci vhodně používali různé typy vyhodnocování a výběru reálných a smysluplných nápadů, například: podle stanovených kritérií; hlasování/bodování, škálování nápadů – jejich uspořádání do skupin podle jejich podobnosti nebo tématu
  • pro pokročilejší žáky zařazuji: 
    • prioritizace - vybíráme nápady, které mají největší potenciál dosáhnout cíl 
    • testování a prototypování – vybíráme několik nejlepších nápadů a testujeme je prostřednictvím prototypů, průzkumů nebo jiných metod, abychom ověřili jejich účinnost a proveditelnost
    • zapojení zainteresovaných stran – zaručuje, že vybrané nápady budou podporovány a mohou být úspěšně realizovány
  • nabízím žákům příležitost zapojit se do dobrovolných veřejně prospěšných projektů, známých jako dobrovolnictví, například podpora vrstevníků při učení, pomoc seniorům, ochrana přírody, rozvoj komunitního života, rozvojová spolupráce aj. 
  • seznamuji žáky s principy, přínosy a jednoduchými formami vizualizací budoucích scénářů
  • podporuji žáky ve vytváření a sdílení jejich představ o tom, jak by se mohly situace v životě školy či v místě, kde žijí, vyvíjet, a poskytuji prostor pro diskuzi nad návrhy jejich scénářů
  • jako žákův průvodce usměrňuji tvorbu jeho vision boardu (koláž, kresba, online verze aj.) směrem k profesnímu a životnímu směřování
  • průběžně se žáky pracuji na rozkrývání jejich priorit, hodnot, kompetenčního portfolia atd.
  • upozorňuji žáky na možnosti a příležitosti k jejich profilaci a rozvoji silných stránek

Hodnoty

  • Sdílené poznání

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: rozpoznávání příležitostí a výzev

  • vyhodnocuje situace v blízkém prostředí, v blízkém okolí 
  • rozpoznává příležitosti pro změnu k lepšímu

komponenta: produkce nápadů a divergentní myšlení

  • navrhuje opatření ke zlepšení situací, okolí, místa, kde žije  
  • nápady nechává volně plynout, nebojí se je vyslovit
  • využívá jednoduché nástroje k zachycení myšlenek a nápadů 

komponenta: výběr nápadů a jejich hodnocení

  • vyhodnocuje a třídí nápady v rámci zadaných kritérií, vlastních měřítek či svých aktuálních možností
  • rozhoduje se, které z nápadů může opravdu uskutečnit      

komponenta: vizualizace budoucích scénářů

  • formuluje a sdílí své představy, případně jednoduché vize o tom, jak by si přál, aby se současná situace vyvíjela
  • vizualizuje jednoduchou formou své dlouhodobé cíle v osobním i profesním životě 
  • prozkoumává propojenost různých situací, událostí, vývoje přírody a krajiny v místě, kde žije nebo v blízkém okolí, sdílí své představy o budoucím vývoji místa či regionu
  • představy či vize přehodnocuje, nezdar vnímá jako zkušenost, nevzdává se, hledá východiska

Očekávané výsledky učení