je otevřený nápadům, příležitostem a výzvám
KPP-NAP-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- podporuji aktivní účast žáků na tvorbě školního prostředí, které pracuje s jejich nápady a respektuje jejich přínosy a potřeby, například žákovské parlamenty, akce žáků pro žáky
- zapojuji žáky do participace - ve škole, v komunitě aj.
- podněcuji vztah žáků k místu, kde žijí, například tím, že mapují, jak se místo (obec, krajina) vyvíjelo v minulosti, zkoumají souvislosti, přicházejí za místní samosprávou či komunitou s představami o dalším vývoji
- podporuji přetváření myšlenek žáků v realitu, například prakticky pečujeme o místa v okolí školy
- učím v krajině, pracuji při výuce s geniem loci
- podněcuji divergentní myšlení žáků
- integruji do výuky například: otevřené diskuze, otevřené otázky, kreativní úkoly, projekty
- podporuji nepřímé učení prostřednictvím zkušeností - například experimentování a bádání; tvůrčí čtení a psaní; umělecké vyjádření – malování, divadlo aj.
- využívám se žáky různé nástroje k zachycení myšlenek a nápadů, mj. brainstorming, brainwriting, myšlenková mapa, online brainstorming nástroje aj.
- zaměřuji se na to, aby žáci vhodně používali různé typy vyhodnocování a výběru reálných a smysluplných nápadů, například: podle stanovených kritérií; hlasování/bodování, škálování nápadů – jejich uspořádání do skupin podle jejich podobnosti nebo tématu
- pro pokročilejší žáky zařazuji:
- prioritizace - vybíráme nápady, které mají největší potenciál dosáhnout cíl
- testování a prototypování – vybíráme několik nejlepších nápadů a testujeme je prostřednictvím prototypů, průzkumů nebo jiných metod, abychom ověřili jejich účinnost a proveditelnost
- zapojení zainteresovaných stran – zaručuje, že vybrané nápady budou podporovány a mohou být úspěšně realizovány
- nabízím žákům příležitost zapojit se do dobrovolných veřejně prospěšných projektů, známých jako dobrovolnictví, například podpora vrstevníků při učení, pomoc seniorům, ochrana přírody, rozvoj komunitního života, rozvojová spolupráce aj.
- seznamuji žáky s principy, přínosy a jednoduchými formami vizualizací budoucích scénářů
- podporuji žáky ve vytváření a sdílení jejich představ o tom, jak by se mohly situace v životě školy či v místě, kde žijí, vyvíjet, a poskytuji prostor pro diskuzi nad návrhy jejich scénářů
- jako žákův průvodce usměrňuji tvorbu jeho vision boardu (koláž, kresba, online verze aj.) směrem k profesnímu a životnímu směřování
- průběžně se žáky pracuji na rozkrývání jejich priorit, hodnot, kompetenčního portfolia atd.
- upozorňuji žáky na možnosti a příležitosti k jejich profilaci a rozvoji silných stránek
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: rozpoznávání příležitostí a výzev
- vyhodnocuje situace v blízkém prostředí, v blízkém okolí
- rozpoznává příležitosti pro změnu k lepšímu
komponenta: produkce nápadů a divergentní myšlení
- navrhuje opatření ke zlepšení situací, okolí, místa, kde žije
- nápady nechává volně plynout, nebojí se je vyslovit
- využívá jednoduché nástroje k zachycení myšlenek a nápadů
komponenta: výběr nápadů a jejich hodnocení
- vyhodnocuje a třídí nápady v rámci zadaných kritérií, vlastních měřítek či svých aktuálních možností
- rozhoduje se, které z nápadů může opravdu uskutečnit
komponenta: vizualizace budoucích scénářů
- formuluje a sdílí své představy, případně jednoduché vize o tom, jak by si přál, aby se současná situace vyvíjela
- vizualizuje jednoduchou formou své dlouhodobé cíle v osobním i profesním životě
- prozkoumává propojenost různých situací, událostí, vývoje přírody a krajiny v místě, kde žije nebo v blízkém okolí, sdílí své představy o budoucím vývoji místa či regionu
- představy či vize přehodnocuje, nezdar vnímá jako zkušenost, nevzdává se, hledá východiska
Očekávané výsledky učení
Následující