Zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data pro vymezený problém.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popíše v tabulce sloupce a řádky.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Seznamuje se zadáním úlohy, určí, jaká data jsou potřeba zaznamenat.
- Orientuje se v základní struktuře tabulky (sloupce a řádky) nebo seznamu.
- Třídí data podle různých kategorií (shodných a odlišných vlastností).
- Zapisuje číselná i nečíselná data do předpřipravených jednoduchých struktur (např. tabulka, seznam).
Ilustrace
Zadání pro žáky
Soubor 3 příkladů
Příklad 1
Máš rád hudbu? Datík také, ale v jeho sbírce mu škodlivý robovir udělal nepořádek a vyházel z tabulky některé nástroje.
Příklad 2
Máš rád hudbu? Datík také, ale v jeho sbírce mu škodlivý robovir udělal nepořádek a vyházel z tabulky některé popisky řádků a sloupců.
Příklad 3
Máš rád hudbu? Datík také, ale v jeho sbírce mu škodlivý robovir udělal nepořádek a vyházel z tabulky některé údaje.
Obrázky viz úložiště “https://uloziste.rvp.cz/material/899624”
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
- orientuje se v řádcích a sloupcích
- třídí data podle kategorií
| INF-INF-001-ZV5-007, úroveň: Na cestě | INF-INF-003-ZV5-007.docx | Stáhnout |
Aktivita je zaměřena na rozvoj digitální kompetence prostřednictvím tvorby jednoduché tabulky nebo seznamu v digitálním prostředí (např. Excel, Tabulky Google, Word aj.). Žáci si volí vlastní téma dle zájmu (např. zvířata, sporty, knížky) a samostatně vyplňují tabulku podle jednoduché struktury. Aktivita rozvíjí schopnost práce s číselnými i textovými daty a vede žáky k uvědomění si praktického využití tabulek v běžném životě.
Popis ověřování
Učitel sleduje:
- Volbu tématu pro tabulku podle zájmu:
Žák si vybral zajímavé nebo relevantní téma (např. zvířata, sporty, knížky). - Základní digitální dovednosti při práci s tabulkou
Žák otevřel, vytvořil, uložil či sdílel tabulku v digitálním prostředí. - Dodržení jednoduché a logické strukturu tabulky:
Žák vytvořil tabulku se sloupci a řádky se smysluplnými názvy a odpovídajícím obsahem. - Správnost vyplnění tabulky číselnými i textovými údaji:
Žák použil text i čísla (např. počty, roky, pořadí) podle zvoleného tématu a struktury. - Přehlednost a srozumitelnost výstupu:
Žák srozumitelně a přehledně zpracoval tabulku. - Praktické využití tabulek v běžném životě:
Žák popsal praktické využití tabulky (např. plánování, evidování, srovnání).
| INF-05-07-KKC | INF-003-ZV5-007-na-ceste.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Analyzuje zadání, určí potřebná data a rozpozná, jaká data jsou důležitá.
- Třídí data v tabulce nebo seznamu podle zadaných kategorií.
- Vysvětlí, jak třídění usnadňuje práci s daty.
- Zaznamená a uspořádá různé typy dat v tabulce nebo seznamu.
- Uvede příklady, kde je vhodné použít různé typy struktur, seznam, tabulka.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Podle předpřipraveného klíče umísti do tabulky ovoce a názvy řádků a sloupců.
https://pracesdaty.zcu.cz/index.php/evidujeme-data/21-evidujeme-priklad-3
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
- Určí vlastnosti, podle kterých se dělí věci do tabulky.
- Doplní popisky sloupců a řádků.
- Doplní tabulku.
| INF-001-ZV5-007, optimální úroveň | INF-INF-003-ZV5-007.docx | Stáhnout |
Tato aktivita rozvíjí schopnost žáků rozlišovat mezi osobními a společnými problémy v běžných školních situacích a zároveň podporuje vnímání různých perspektiv. Ve dvojicích žáci navrhují řešení konkrétních problémových situací, porovnávají své návrhy, zaznamenávají shody a rozdíly a barevně označují typ problému (osobní/společný). Výsledky následně shrnují do společné třídní tabulky a prezentují je ostatním. Aktivita posiluje empatii, schopnost spolupráce, diskuse a sdíleného rozhodování. Vede žáky k uvědomění, že každý problém může být vnímán různě a že některé obtíže se týkají jednotlivců, zatímco jiné celé skupiny nebo třídy.
Popis ověřování
Učitel sleduje:
- Návrh řešení konkrétní problémové situace ve dvojici:
Žák se podílel na hledání řešení zadaných situací se spolužákem. - Porovnání návrhů a zaznamenání shod a rozdílů:
Žák diskutoval o rozdílných pohledech a zapsal shody a rozdíly. - Označení typu problému (osobní/společný):
Žák určil, zda jde o problém individuálního nebo kolektivního charakteru, a označil jej podle zadání. - Zápis výstupů do společné tabulky:
Žák přenesl výsledky práce dvojice do přehledu pro celou třídu. - Prezentaci výsledků:
Žák sdílel a vysvětlil výstupy své dvojice před třídou. - Rozlišení mezi osobním a společným problémem:
Žák určil, koho se problém týká – jednotlivce, nebo celé skupiny/třídy.
| INF-05-07-KKS | INF-003-ZV5-007-splneno.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zaznamenává do existující tabulky číselná i nečíselná data problému, který opakovaně řešil.