Zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data pro vymezený problém.

INF-INF-003-ZV5-007

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popíše v tabulce sloupce a řádky.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Seznamuje se zadáním úlohy, určí, jaká data jsou potřeba zaznamenat.
  • Orientuje se v základní struktuře tabulky (sloupce a řádky) nebo seznamu.
  • Třídí data podle různých kategorií (shodných a odlišných vlastností).
  • Zapisuje číselná i nečíselná data do předpřipravených jednoduchých struktur (např. tabulka, seznam).

Ilustrace

Datum: 28. 1. 2025 01:02:55
Klíčová slova: informatika, INF-INF-003-ZV5-007
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Soubor 3 příkladů

Příklad 1

Máš rád hudbu? Datík také, ale v jeho sbírce mu škodlivý robovir udělal nepořádek a vyházel z tabulky některé nástroje.

Příklad 2

Máš rád hudbu? Datík také, ale v jeho sbírce mu škodlivý robovir udělal nepořádek a vyházel z tabulky některé popisky řádků a sloupců.

Příklad 3

Máš rád hudbu? Datík také, ale v jeho sbírce mu škodlivý robovir udělal nepořádek a vyházel z tabulky některé údaje.

Obrázky viz úložiště “https://uloziste.rvp.cz/material/899624”

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • orientuje se v řádcích a sloupcích
  • třídí data podle kategorií
Soubory:
INF-INF-001-ZV5-007, úroveň: Na cestě INF-INF-003-ZV5-007.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 14. 12. 2025 19:27:11
Krátký textový popis:

Aktivita je zaměřena na rozvoj digitální kompetence prostřednictvím tvorby jednoduché tabulky nebo seznamu v digitálním prostředí (např. Excel, Tabulky Google, Word aj.). Žáci si volí vlastní téma dle zájmu (např. zvířata, sporty, knížky) a samostatně vyplňují tabulku podle jednoduché struktury. Aktivita rozvíjí schopnost práce s číselnými i textovými daty a vede žáky k uvědomění si praktického využití tabulek v běžném životě.

Popis ověřování

Učitel sleduje:

  • Volbu tématu pro tabulku podle zájmu:
    Žák si vybral zajímavé nebo relevantní téma (např. zvířata, sporty, knížky).
  • Základní digitální dovednosti při práci s tabulkou
    Žák otevřel, vytvořil, uložil či sdílel tabulku v digitálním prostředí.
  • Dodržení jednoduché a logické strukturu tabulky:
    Žák vytvořil tabulku se sloupci a řádky se smysluplnými názvy a odpovídajícím obsahem.
  • Správnost vyplnění tabulky číselnými i textovými údaji:
    Žák použil text i čísla (např. počty, roky, pořadí) podle zvoleného tématu a struktury.
  • Přehlednost a srozumitelnost výstupu:
    Žák srozumitelně a přehledně zpracoval tabulku.
  • Praktické využití tabulek v běžném životě:
    Žák popsal praktické využití tabulky (např. plánování, evidování, srovnání).
Soubory:
INF-05-07-KKC INF-003-ZV5-007-na-ceste.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Analyzuje zadání, určí potřebná data a rozpozná, jaká data jsou důležitá.
  • Třídí data v tabulce nebo seznamu podle zadaných kategorií.
  • Vysvětlí, jak třídění usnadňuje práci s daty.
  • Zaznamená a uspořádá různé typy dat v tabulce nebo seznamu.
  • Uvede příklady, kde je vhodné použít různé typy struktur, seznam, tabulka.

Ilustrace

Datum: 29. 2. 2024 07:16:06
Klíčová slova: informatika, INF-INF-003-ZV5-007
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Podle předpřipraveného klíče umísti do tabulky ovoce a názvy řádků a sloupců.

https://pracesdaty.zcu.cz/index.php/evidujeme-data/21-evidujeme-priklad-3

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • Určí vlastnosti, podle kterých se dělí věci do tabulky.
  • Doplní popisky sloupců a řádků.
  • Doplní tabulku.
Soubory:
INF-001-ZV5-007, optimální úroveň INF-INF-003-ZV5-007.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 14. 12. 2025 19:29:59
Krátký textový popis:

Tato aktivita rozvíjí schopnost žáků rozlišovat mezi osobními a společnými problémy v běžných školních situacích a zároveň podporuje vnímání různých perspektiv. Ve dvojicích žáci navrhují řešení konkrétních problémových situací, porovnávají své návrhy, zaznamenávají shody a rozdíly a barevně označují typ problému (osobní/společný). Výsledky následně shrnují do společné třídní tabulky a prezentují je ostatním. Aktivita posiluje empatii, schopnost spolupráce, diskuse a sdíleného rozhodování. Vede žáky k uvědomění, že každý problém může být vnímán různě a že některé obtíže se týkají jednotlivců, zatímco jiné celé skupiny nebo třídy. 

Popis ověřování

Učitel sleduje:

  • Návrh řešení konkrétní problémové situace ve dvojici:
    Žák se podílel na hledání řešení zadaných situací se spolužákem.
  • Porovnání návrhů a zaznamenání shod a rozdílů:
    Žák diskutoval o rozdílných pohledech a zapsal shody a rozdíly.
  • Označení typu problému (osobní/společný):
    Žák určil, zda jde o problém individuálního nebo kolektivního charakteru, a označil jej podle zadání.
  • Zápis výstupů do společné tabulky:
    Žák přenesl výsledky práce dvojice do přehledu pro celou třídu.
  • Prezentaci výsledků:
    Žák sdílel a vysvětlil výstupy své dvojice před třídou.
  • Rozlišení mezi osobním a společným problémem:
    Žák určil, koho se problém týká – jednotlivce, nebo celé skupiny/třídy.
Soubory:
INF-05-07-KKS INF-003-ZV5-007-splneno.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Zaznamenává do existující tabulky číselná i nečíselná data problému, který opakovaně řešil.