V evidenci dat používá funkce pro automatické zpracování dat a nastavuje zobrazení dat s cílem řešit potřeby uživatelů.
Komentář:
Evidence dat má svůj účel, její uživatelé jejím prostřednictvím realizují konkrétní úkony (vybírají peníze na školní výlet, evidují docházku na tréninky sportovního klubu, sledují stáří lezeckých lan před vyřazením…). Použitelnosti evidence přispívá vhodně nastavené uživatelské rozhraní a odstranění rutinních kroků pomocí automatizace. Různé úkony ve stejné evidenci přitom mohou vyžadovat různá rozhraní (přinejmenším zobrazení dat).
Žáci z potřeb uživatelů odvodí základní úkony, které má evidence podporovat, navrhnou a implementují odpovídající řešení. Určí, která data potřebuje uživatel pro daný úkon zobrazit (které sloupce a v jaké podobě, jakým kritériím mají odpovídat zobrazené řádky, jaké má být pořadí, jak mají data ovlivnit formátování) a která naopak skrýt, a provede příslušná nastavení. K filtrování (hledání podle kritérií) a agregaci (výpočty průměrů, součtů, extrémů apod.) dat pak už dochází automaticky, zobrazená data se aktualizují bez žákových ručních zásahů. Totéž platí pro vytvořené grafy nebo jiné vizualizace, které mohou uživatelé evidence potřebovat.
Žák hledá i další příležitosti k využití automatizace ke zpracování dat, zejména výpočty pomocí vzorců a funkcí. Opírá se o znalosti programování, např. při využití podmínek.
Obdobné dovednosti žák využívá také při zpracování většího množství tabulkových dat, než zvládne přehlédnout okem, například při statistickém vyhodnocení dat z dotazníků nebo při zpracování laboratorních měření.
Schopnost efektivně automatizovat rutinní úkony je přímo jedním z důvodů výuky informatiky. S rostoucím vlivem informačních systémů na každodenní život je přitom zásadní nejen jejich funkčnost, ale také jejich použitelnost pro uživatele. Pochopení a ovládnutí technologií tak, aby sloužily žákům, a nikoli naopak, je dalším z důvodů výuky informatiky.
Ve výsledku žák vede navrženou evidenci dat, sleduje dodržování stanovených pravidel a postupů, hodnotí fungování evidence: spravuje evidenci dat, zadává data do tabulky, edituje je, nastavuje zobrazení, řazení a filtrování dat v tabulce, aby mohl odpovědět na položenou otázku, automatizuje řešení zadaného problému.
Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:
- nastavoval zobrazení dat v připravené (např. online dostupné) rozsáhlejší tabulce tak, aby mohl odpovědět na položenou otázku (získal potřebné informace), používá při tom řazení a filtrování dat včetně složených podmínek,
- získával z dat (statistické) informace, využíval k tomu různé funkce (např. součet, minimum, maximum, průměr),
- v evidencích dat (tabulkách), které sám vytvořil, navrhoval vhodné využití řazení a filtrování dat a využívání funkcí pro automatizaci zpracování dat,
- volil vhodné nástroje pro vizualizaci dat (souhrnné tabulky, grafy, infografiku apod.) s přihlédnutím k obsahu a k příjemcům sdělení.