rozhoduje v modelových situacích o řešení životních potřeb s ohledem na rodinný a osobní rozpočet
Komentář
Žáci by měli získat praktické dovednosti pro rozhodování v situacích souvisejících s řešením životních potřeb. Předpokladem je sestavení osobního/rodinného rozpočtu a činnosti spojené s jeho spravováním. Žáci by měli být schopní rozpočty analyzovat a hledat vhodné způsoby, jak se vypořádat s nedostatkem financí a jak efektivně využít přebytky. K tomu slouží seznámení se se základními finančními produkty, které lidé využívají v různých životních situacích, a diskuse o kritériích jejich výběru.
Cílem je vést žáky k zodpovědnému rozhodování v oblasti osobních financí. Schopnost vytvořit si vlastní rozpočet, být schopný ho analyzovat a plánovat umožňuje poté spravovat své vlastní finance. Je základem pro úspěšný budoucí život bez dluhů a finančních problémů. Téma vychází z potřeb a zkušeností, které mají žáci na konci 2. stupně vzhledem ke svému věku, k používání financí a ke svému zapojení na pracovním trhu.
Hodnoty
- Důstojný život
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- zmapuje své osobní příjmy a výdaje, rozlišuje pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje
- analyzuje modelové rodinné a osobní rozpočty, rozlišuje hrubý a čistý příjem, pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje
- navrhuje fiktivní rozpočet, který je tvořený reálnými příjmy a výdaji podle současných cen a nabídky
- na modelových případech rozpočtů zhodnotí finanční situaci a navrhne, jak naložit s volnými prostředky (spotřeba, úspory, investice) a/nebo jak řešit jednorázový nebo trvalý schodek rozpočtu domácnosti
- rozlišuje hlavní typy finančních produktů a služeb (půjčka, spoření, investice, pojištění), popisuje jejich smysl a využití z pohledu poskytovatele a klienta
- vysvětlí podstatu úrokových sazeb
- v modelových situacích rozhoduje o vhodnosti využití finančních produktů a služeb na základě stanovených kritérií
- na příkladech vysvětlí příčiny a důsledky nesplácení dluhu