rozhoduje v modelových situacích o řešení životních potřeb s ohledem na rodinný a osobní rozpočet
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- analyzuje modelové rodinné a osobní rozpočty a navrhuje kroky k optimalizaci konkrétního rozpočtu (u schodkového rozpočtu vypořádání se schodkem, u přebytkového rozpočtu zhodnocení volných prostředků)
- vytvoří fiktivní osobní rozpočet postavený na současných reálných cenách a reálných výdajích a příjmech
- navrhne v modelové situaci vhodný finanční produkt/službu a svůj výběr zdůvodní
- zhodnotí modelové nabídky konkrétního produktu od různých poskytovatelů a s využitím vhodných kritérií vybere nejvhodnější pro danou situaci
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
A. Prostuduj si domácí rozpočet Kožíškových a odpověz na níže uvedené otázky.
Domácnost Kožíškových je dvoučlenná – matka a dcera. Otec s nimi nebydlí, ale přispívá do rozpočtu výživným na dceru. Matka pracuje jako účetní a dcera je žákyní základní školy. Měsíční čisté příjmy a výdaje domácnosti jsou následující:
PŘÍJMY
- výplata matky 24 000 Kč
- výživné od otce 9 000 Kč
VÝDAJE
- splátka hypotéky 14 000 Kč
- zálohy na energie (elektřina, plyn, voda) 3 000 Kč
- splátky úvěru na auto 5 500 Kč
- provoz domácnosti 1 000 Kč
- provoz auta 2 000 Kč
- oblečení a obuv 1 500 Kč
- telefonování 500 Kč
- jídlo 8 000 Kč
- zábava a koníčky 1 500 Kč
- kapesné pro dceru 200 Kč
- Jaké jsou příjmy a výdaje domácnosti?
- Má domácnost přebytek nebo nedostatek finančních prostředků?
- Navrhni alespoň 3 možnosti, jak by mohla domácnost zlepšit svoji finanční situaci.
B. Vypracuj svůj fiktivní osobní rozpočet pro situaci, kdy se osamostatníš od rodičů, najdeš si práci a vlastní bydlení. Tvůj rozpočet by měl být realistický a vyrovnaný/přebytkový. Měsíční rozpočet musí obsahovat:
- Konkrétní nabídku práce a kolik si zde vyděláš “čistého” za měsíc. (Dej pozor na to, že zatím nemáš vystudovanou žádnou vysokou školu a podle toho vybírej pracovní pozice.)
- Konkrétní nabídku pronájmu a jeho cenu. (Dej pozor na to, zda cena za nájem zahrnuje i elektřinu, vodu a teplo, nebo to musíš do rozpočtu přidat.)
- Další plánované výdaje (na jídlo, internet, MHD/dopravu do práce, zábavu, oblečení, drogerie atd.).
Rozpočet bude vycházet ze současných reálných cen a nabídek. Využij k práci internet.
Popis ověřování
A. Tato ilustrativní úloha ověřuje schopnost analyzovat základním způsobem rodinný rozpočet a navrhovat vhodná doporučení týkající se finanční stability. Úkol lze dále rozšířit o výběr vhodných finančních produktů z nabídky atp.
B. Druhá úloha směřuje k praktickému využití znalostí ke zpracování fiktivního osobního rozpočtu. Žáci zpracovávají svůj návrh pro věk 18 let (případně i starší věk, max. do 30 let) tak, jak si představují svoji budoucnost, pracovní uplatnění, bydlení atp. V případě školy v obci, ve které není střední škola, může učitel zadání upravit tak, že žáci zjistí, jaké výdaje budou mít již na střední škole (doprava, internát atp.).
Ve svém návrhu žáci vychází z aktuálních cen a nabídek. Žáci mohou pracovat podle volnějšího zadání bez předem určených položek, a nebo doplňují tabulku s pojmenovanými položkami. Zdroje informací dokládají odkazy na konkrétní webové stránky s nabídkami (práce, pronájmu, cen telefonních operátorů apod.).
Vhodné je, aby spolu se zadáním byli žáci seznámeni s kritérii hodnocení. Kritéria může nastavit učitel, ale mohou se na jejich nastavení také podílet sami žáci. Hodnocení podle kritérií nemusí provádět jen učitel, ale může jej provádět i žák k rozpočtu, případně k rozpočtu spolužáka. Návrh kritérií hodnocení – žák:
- je uveden tvůj věk, ke kterému se prezentace vztahuje
- rozpočet obsahuje tabulku všech plánovaných (pevných a kontrolovatelných) výdajů a příjmů
- jsou vloženy odkazy na konkrétní vybraného bydlení a zdroje informací o výši jednotlivých výdajů
- je uvedena konkrétní pracovní nabídky a požadavky na danou pracovní pozici
- je uveden výpočet plánované čisté mzdy z hrubé mzdy (může být printscreen z online mzdové kalkulačky)