Zvažuje potřeby lidí v obtížných životních situacích a navrhuje, jak posilovat rovné příležitosti a soudržnost společnosti ve svém okolí i ve světě.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žák dosahuje v oboru Výchova k občanství, Dějepis, Geografie, Osobnostní a sociální výchova, Výchova ke zdraví a bezpečí.
Dosažení výsledku učení umožňuje žákovi, aby skrze konkrétní lidské příběhy a konkrétní situace či aktuální události vnímal sociální a ekonomické nerovnosti mezi lidmi, regiony i zeměmi. Žák se učí porozumět situacím, kdy se lidé nacházejí v tíživé situaci. Zvažuje, co taková situace s sebou nese, jaké mohou být potřeby zasažených lidí. Přichází sám na příklady nerovností mezi lidmi, které může pozorovat ve svém blízkém okolí či o kterých slyšel, četl apod. Těmi nerovnostmi mohou být rozdílné finanční zdroje, rozdílný přístup k pitné vodě a potravinovým zdrojům, ke vzdělání, ke zdravotní péči, k trávení volného času, k cestování apod. Klade si přitom otázku, co vše charakterizuje kvalitu života, jak on sám si ji představuje. Porozumění nerovnostem a jejich souvislostem s kvalitou života ho vede k zamyšlení nad příčinami chudoby, nad dodržováním základních lidských práv i nad různými formami diskriminace, kterým bývají někteří lidé vystavováni – na základě věku, genderu, národnosti (romská, ukrajinská a jiné menšiny), mateřského jazyka, kulturních specifik, barvy pleti, zdravotního či sociálního znevýhodnění atd.
Žák společně s dalšími diskutuje o tom, co mohou konkrétní příklady nerovností znamenat pro fungování společnosti a její budoucí vývoj, resp. jak je podle nich pro udržitelnou budoucnost důležité zajistit rovné šance pro všechny, aby měl každý příležitost žít důstojný život. Poznává konstruktivní řešení pro lidi, kteří čelí obtížným životním situacím a diskriminaci. Navrhuje společně s ostatními, jaká opatření mohou přispívat k rovným příležitostem pro každého a posilovat spravedlnost a soudržnost ve společnosti. Žák je vyzýván k tomu, aby problematiku zvažoval nejen z pohledu místa, kde žije, ale i v širších měřítkách až k perspektivě globální.
Očekávaný výsledek učení souvisí s aktuálními problémy ve světě a staví na propojování poznatků z více vzdělávacích oblastí. Podporuje utváření a rozvíjení vlastních postojů, hodnot a schopností – empatie, solidarity, respektu, spravedlnosti, tedy takových, které jsou předpokladem pro aktivní jednání a jsou žádoucí pro spravedlivější, soudržnější a mírový svět.
Hodnoty:
- Sdílené poznání
- Důstojný život