Zvažuje potřeby lidí v obtížných životních situacích a navrhuje, jak posilovat rovné příležitosti a soudržnost společnosti ve svém okolí i ve světě.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- na základě konkrétních lidských příběhů posoudí, jak může pozitivně i negativně ovlivňovat životy lidí jinde ve světě
- vysvětlí, jak mohou obtížné životní podmínky ovlivnit životy lidí v okolí i ve světě
- navrhne smysluplné možnosti pomoci zohledňující skutečné potřeby lidí v obtížných životních podmínkách
- vyjadřuje ochotu zapojit se do pomoci
- seznamuje se s příklady nerovností mezi lidmi ve svém okolí i ve světě
Ilustrace
Krátký textový popis:
JAKO TY
Žáci se seznámí s příběhem mladé autorky s guinejskými kořeny, která v Česku čelí předsudkům kvůli svému vzhledu. Příběh jim pomůže uvědomit si, že nerovnosti se objevují v našich každodenních životech.
Zadání pro žáka
Zamysli se nejprve nad otázkou:
- Setkal/a ses někdy s tím, že měl někdo kvůli svému původu, vzhledu nebo jiným okolnostem těžší situaci než ostatní?
Seznam se s příběhem Badi Diaby. Podívej se nejprve na videospot s Baďou: https://www.youtube.com/watch?v=yb-b4Bs0d18
Přečti si i tento úryvek z webu: "To, že nejsem původem z Česka, je jasné na první pohled, což dost často lidi odradí. Neví, jak reagovat, co říct, nebo jak se v mé přítomnosti chovat. Tak se někdy chovají divně nebo nekomunikují vůbec. Nebo čelím pohrdavým pohledům a nevhodným otázkám, ty se dost opakují. Člověk si pak přijde tak trochu v pasti, nebo jako u výslechu."
Ve dvojici nebo ve skupině diskutuj nad těmito otázkami:
- Jaké pocity v Tobě příběh vyvolává?
- Jak si myslíš, že se Baďa cítí, když čelí pohrdavým pohledům a nevhodným otázkám?
- Proč si myslíš, že někteří lidé takto reagují?
Zkus pojmenovat, jaké překážky Baďa může zažívat v běžném životě.
- Jak bychom mohli pomoci tomu, aby se lidé jako Baďa cítili lépe?
- Jaké další nerovnosti (kromě původu) mohou lidé v našem okolí zažívat?
- A jaké nerovnosti existují ve světě?
Napiš krátký příběh nebo báseň o člověku, který zažívá nerovnost.
Popis ověřování
Učitel zjistí, jak žáci vnímají nerovnost podle jejich reakcí na otázky a podle toho, jak pojmenovávají překážky, s nimiž se mohou lidé v nerovném postavení setkávat. Sleduje, jaké další příklady nerovností žáci uvádějí.
Metodický komentář
Kampaň Jako Ty zahrnuje i další příběhy mladých lidí, se kterými je možné pracovat. Učitel může vybrat i jiné příběhy, které se nemusí týkat původu, ale např. socioekonomických rozdílů, genderu, přístupu ke vzdělání apod.
Ilustrativní úloha vychází z kampaně organizace Meta, o. p. s., která nese název „Jako Ty“. Informace o protagonistech kampaně lze nalézt zde: https://jakoty.cz/protagoniste/. Spoty ke kampani najdete zde: https://jakoty.cz/zapoj-se/#.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- uvede příklady nerovností mezi lidmi i příklady nerovností ve světě na základě různých aspektů
- na konkrétních situacích rozpozná nerovné příležitosti různých členů společnosti
- vysvětlí příčiny nerovností ve světě a reflektuje jejich důsledky
- vyjadřuje respektující postoj k rozmanitosti
- seznamuje se s nástroji, které mají občané k dispozici při snaze o pomoc diskriminovaným lidem a lidem v obtížných životních situacích a při boji za zrovnoprávnění a nediskriminaci
Ilustrace
Krátký textový popis:
KDO MÁ LEPŠÍ START - A CO S TÍM?
Žáci se zamýšlejí nad tím, jakým nerovnostem mohou různí lidé čelit, jak to souvisí s jejich „startem“ do života a životními šancemi. Seznamují s možnostmi pomoci lidem v obtížných situacích.
Zadání pro žáka
Zamysli se nad úvodní otázkou:
Co kdybys měl/a běžet závod a startoval/a jsi několik metrů za ostatními? Připadalo by ti to fér? Jak to souvisí se životními šancemi lidí?
Vyber si jedno z témat:
- Přístup ke vzdělání
- Předsudky a diskriminace
- Chudoba a základní životní potřeby
- Nerovné pracovní podmínky
- Další téma, které tě napadne…
Zamysli se a odpověz na tyto otázky:
- Jaké konkrétní překážky nebo nerovnosti v této oblasti existují? Co brání lidem v této situaci žít stejně jako ostatní?
- Koho se tato nerovnost týká? Kdo ji zažívá? Jaký má na něj dopad?
Zjisti odpovědi k dalším otázkám, případně můžeš přispět i vlastními nápady:
- Jaké organizace nebo jednotlivci se snaží situaci zlepšit?
- Jak bychom mohli pomoci my – i malým krokem?
Diskutuj odpovědi s ostatními spolužáky.
Zapiš si jednu věc, kterou můžeš udělat ty sám, abys mohl/a přispět ke světu, kde by měl každý férový start. Společně tak můžete vytvořit „seznam férových šancí“.
Popis ověřování
Učitel ověřuje, jak žáci rozumí problematice nerovností a nerovných příležitostí, podle toho, jak odpovídají na otázky související s překážkami, kterým mohou někteří lidé v životě čelit, a s tím, koho se nerovnosti týkají. Dále sleduje, jaké možnosti pomoci žáci identifikují.
Metodický komentář
Učitel může žáky rozdělit do skupin a každé skupině určit jedno z témat, kterému se budou věnovat. Žáci pak mohou řešení úkolů mezi sebou sdílet. Je důležité dbát na to, aby nedošlo k podporování stereotypů a předsudků.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Posoudí, jak se žije člověku, který je ve společnosti diskriminován, odmítán nebo nazírán předsudečně.
- Vyjádří, proč je důležité podporovat rovné příležitosti pro všechny a jaký má význam vzájemná solidarita mezi lidmi, spolupráce, respektující soužití a mír.
- Navrhuje možná řešení, která by mohla naplnit potřeby lidí v konkrétních situacích, a opatření přispívající ke snižování nerovností v jeho okolí a posilování rovných příležitostí.
- Svým jednáním a chováním prosazuje rovné zacházení a rovné příležitosti a přispívá k naplňování lidských práv.
Ilustrace
Krátký textový popis:
SPOLEČNĚ PRO SPRAVEDLIVĚJŠÍ SVĚT
Zadání pro žáka
Žák staví na svém porozumění a reflektování rozmanitosti mezi lidmi, kulturami a místy ve světě. Zamýšlí se nad příklady, kdy je nějaká skupina lidí ve společnosti zvýhodněná či preferovaná a jiná skupina naopak znevýhodněná. Příklady si mohou vybavovat na základě vlastních zážitků či jim k tomu může pomoci např. krátké video Hurá do školy![1], které zobrazuje nerovné příležitosti dětí ve vzdělávání.
Seznámí se s příběhy některých lidí, kteří jsou vystaveni nerovnostem (národnostním, věkovým, genderovým, ekonomickým atd.). Žák může sám takové příběhy lidí vyhledat. Inspirativní pro něj může být kampaň Jako Ty[2]realizovaná organizací Meta, kde na webových stránkách najde několik videospotů, v nichž vystupují mladí lidé s různými kořeny. Dále může najít zajímavé příběhy Romů na webu organizace Romea[3]. S příběhy lidí s mentálním hendikepem či příběhy seniorů se může seznámit na webu spolku Inventura[4], který například pro vzdělávací účely vytvořil videospoty Robert[5], Dáša[6] a Šárka a Tereza[7]. Diskutuje o tom, co nerovnost znamená nejen pro samotné lidi v nerovném postavení, ale i pro společnost.
Příběhy různých lidí pro ně mohou být inspirací, jak prozkoumat nerovnosti ve svém okolí a svém každodenním životě. Mohou začít přímo ve škole a zajímat se o to, v čem a za jakých okolností se projevuje nerovnost. Zažívají nerovnost mezi holkami a kluky? Jakou roli hraje národnost či mateřský jazyk žáků? Jak se mají v jejich škole žáci s nějakým zdravotním znevýhodněním? Může si každý dovolit jet na školu v přírodě? Děje se ve třídě či ve škole něco, co považují za nespravedlivé? Pokud odhalí nějaké nerovnosti, vedou diskuzi o tom, co je jejich příčinou, a jak by se dala zajistit rovnost.
Popis ověřování
Žák zkoumá nerovnosti prostřednictvím třídního projektu či tematické výuky. Proces zjišťování, vyhodnocování a navrhování opatření směřujících k rovným příležitostem přispívá k utváření jeho postojů. Učitel pozoruje, zda dochází k nějakému posunu ve vnímání nerovností.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=6GXBRRx24ds&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
[2] https://jakoty.cz/zapoj-se/#
[5] https://www.youtube.com/watch?v=K3tD1dPrVNw&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
[6] https://www.youtube.com/watch?v=KTui2M3tm0s&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
[7] https://www.youtube.com/watch?v=umzEmdQVkgk&t=13s&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
Ilustrace
Krátký textový popis:
ZŮSTAT, NEBO ODEJÍT?
Zadání pro žáka
Příklady obtížných životních situací mohou být spojeny např. s otázkami migrace. Ukázkou, jak se tomuto tématu věnovat může být lekce Zůstat, nebo odejít?[1]. Žák se nejprve zamýšlí nad otázkou, za jakých okolností by dlouhodobě opustil své dosavadní bydliště. Poté se žáci prostřednictvím metody skládankové učení seznamují se čtyřmi příběhy různých lidí žijících na různých místech (suchem a konfliktem zasažené Somálsko, záplavová zóna na břehu rotterdamského přístavu, ostrov Kiribati ohrožený zánikem kvůli zvyšující se mořské hladině, zemědělská oblast v Mexiku trpící snižováním srážek). Žáci posuzují situaci jednotlivých lidí na základě dalších okolností zmíněných v textu – ekonomické situace v zemi, existence ochranných či preventivních opatření, situace na pracovním trhu, dostatek osobních financí atd. Poté se zamýšlejí, která z postav se podle nich pravděpodobně rozhodne k migraci ze země.
Posléze se dá navázat diskuzí a pojmenováním potřeb konkrétních lidí a jakým způsobem by bylo možné tyto potřeby naplnit. Žáci se mohou seznámit s příklady projektů rozvojové spolupráce, které podporují lidi v obtížných životních podmínkách přímo v zemi jejich původu.
Popis ověřování
V průběhu lekce žáci zaznamenávají do tabulky informace, které vyvodili z textu. Tyto informace jim spolu s diskuzemi ve skupinkách pomáhají k zamyšlení a k formování názorů.
[1] Člověk v tísni, o. p. s.: Učíme o migraci, Metodika pro vyučující. Člověk v tísni, o.p.s., Človek v ohrození, n.o., Mondo, The Center for Citizenship Education, Praha 2022. Str. 56-69. ISBN 978-80-7591-066-0
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede konkrétní příklady potřeb lidí v obtížných životních situacích a navrhuje, jak posilovat rovné příležitosti a soudržnost společnosti ve svém okolí i ve světě.