Účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých.

KOB-PCP-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků na dění okolo nich, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
  • podněcuji žáky k sledování a hodnocení různých událostí v místě, regionu, zemi i světě
  • podněcuji žáky k vytváření a vyjádření vlastního odůvodněného názoru na různé aspekty veřejného dění a ke kladení souvisejících otázek, k hledání a kritickému vyhodnocování informací a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení názoru
  • umožňuji žákovi vybrat si veřejně prospěšnou aktivitu, kterou si sám či společně se spolužáky zvolí nebo s níž se vnitřně ztotožní – nezaměňuji to s účastí na akci z vnějšího popudu (vykonání zadaného úkolu či příkazu)
  • umožňuji žákům zažít společné plánování, uskutečnění a vyhodnocení akce, a to opakovaně, podporuji je při tom vhodnými technikami vedení týmové práce
  • navozuji situace umožňující porozumět potřebám, postojům a zájmům druhých – využívám vžívání se do rolí a postojů jiných (např. rolové hry) 
  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi o významu vlastní aktivity, demokratických postupů, respektování a uplatňování práv, uplatňování různých zájmů – představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady, facilituji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky
  • podněcuji žáky k reflexi jejich zkušeností s uplatňováním vlastního vlivu na dění v jejich okolí

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: zájem o veřejné dění

  • Svobodně si utváří vlastní názor na veřejné dění ve svém okolí i ve světě na základě kritického myšlení.
  • Orientuje se ve veřejném dění a veřejném prostoru.
  • Sleduje veřejné dění v různých oblastech života ve svém okolí a ve světě.
  • Hodnotí veřejné dění v různých oblastech života ve svém okolí a ve světě.

Komponenta: kritická tvorba svobodného názoru

  • Svobodně si utváří vlastní názor na veřejné dění ve svém okolí i ve světě na základě kritického myšlení a využití více zdrojů informací.

Komponenta: individuální a kolektivní zapojení do veřejného dění

  • Uskutečňuje individuální akci ve prospěch svého okolí na základě vyhodnocení jejího přínosu s využitím různých zdrojů informací.
  • Vyhodnocuje, v čem by se chtěl společně s jinými zapojit do dění ve svém okolí.
  • Zapojuje se do kolektivní akce ve prospěch svého okolí na základě svého vyhodnocení, do čeho by se chtěl společně s jinými zapojit.

Komponenta: přesvědčení o vlastním vlivu

  • Vyhodnocuje své zkušenosti s uplatňováním vlivu na dění ve svém okolí – ve škole, doma či v komunitě.
  • Usiluje o změnu alespoň v jednoduchých situacích či v oblastech, které považuje za důležité; má s uplatňováním vlastního vlivu první praktické zkušenosti.

Komponenta: demokratický přístup, respektování a uplatňování práv a zájmů

  • Uplatňuje svá práva a respektuje práva druhých.
  • Vyjadřuje otevřeně své zájmy v některých oblastech života a porovnává je se zájmy druhých.
  • Vyhodnocuje, zda jsou zájmy uplatňovány demokratickou cestou.

Očekávané výsledky učení