účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých
KOB-PCP-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků na dění okolo nich, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
- podněcuji žáky k sledování a hodnocení různých událostí v místě, regionu, zemi i světě
- podněcuji žáky k vytváření a vyjádření vlastního odůvodněného názoru na různé aspekty veřejného dění a ke kladení souvisejících otázek, k hledání a kritickému vyhodnocování informací a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení názoru
- umožňuji žákovi vybrat si veřejně prospěšnou aktivitu, kterou si sám či společně s ostatními spolužáky zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní - nezaměňuji s účastí na akci z vnějšího popudu (vykonání zadaného úkolu či příkazu)
- umožňuji žákům zažít společné plánování, uskutečnění a vyhodnocení akce a to opakovaně, podporuji je při tom vhodnými technikami vedení týmové práce
- navozuji situace umožňující porozumět potřebám, postojům a zájmům druhých - využívám vžívání se do rolí a postojů jiných (např. rolové hry)
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi o významu vlastní aktivity, demokratických postupů, respektování a uplatňování práv, uplatňování různých zájmů - představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady, faciltuji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky
- podněcuji žáky k reflexi jejich zkušeností s uplatňováním vlastního vlivu na dění v jejich okolí
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: zájem o veřejné dění
- svobodně si utváří vlastní názor na veřejné dění ve svém okolí i ve světě na základě kritického myšlení
- orientuje se ve veřejném dění a veřejném prostoru
- sleduje veřejné dění v různých oblastech života ve svém okolí a ve světě
- hodnotí veřejné dění v různých oblastech života ve svém okolí a ve světě
komponenta: kritická tvorba svobodného názoru
- svobodně si utváří vlastní názor na veřejné dění ve svém okolí i ve světě na základě kritického myšlení
komponenta: individuální a kolektivní zapojení do veřejného dění
- vyhodnocuje, v čem by se chtěl společně s jinými zapojit do dění ve svém okolí
- zapojuje se do kolektivní akce ve prospěch svého okolí na základě svého vyhodnocení, v čem by se chtěl společně s jinými zapojit
komponenta: přesvědčení o vlastním vlivu
- vyhodnocuje své zkušenosti s uplatňováním vlivu na dění ve svém okolí - ve škole, doma či v komunitě;
- usiluje o změnu alespoň v jednoduchých v situacích či oblastech , které považuje za důležité; má s uplatňováním vlastního vlivu první praktické zkušeností
komponenta: demokratický přístup, respektování a uplatňování práv a zájmů
- uplatňuje svá práva a respektuje práva druhých
- vyjadřuje otevřeně své zájmy v některých oblastech života a porovnává je se zájmy druhých
- vyhodnocuje, zda jsou zájmy uplatňovány demokratickou cestou
Očekávané výsledky učení
Předcházející